عضو شورای شهر تهران با اشاره به خطر وقوع زلزله در تهران گفت:‌ بنا بر پیش بینی تعداد تلفات در این خصوص، شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان‌ها و کفن و دفن 500 هزار کشته است، در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمات رسانی برای 15 هزار کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده سازی 15 هزار قبر جدید در دستور کار است.
کد خبر: ۵۴۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 26 December 2017

زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران بیان داشت: تهران لرزید و با هر لرزش خود باورمان را تکان داد و به خاطرمان آورد که آنچه در آیینه آمار و احتمالات نگرانش بودیم هر آینه به ما نزدیک‌تر از خطوط نمودار و جدول است. تهران لرزید و نشان دادکه پایتخت این کلانشهر با عظمت و پرابهت چه بی‌پناه و مظلوم تاب لرزه‌های کوچک را هم ندارد چه برسد به لرزه‌های مهیب.

وی افزود: زمین‌لرزه تهران نشان داد این شهر بزک کرده با ساختمان‌های سر به فلک کشیده به قدر پناه گرفتن عده‌ کمی از ساکنان هم فضای امن ندارد تهران لرزید ونشان داد این حجم از قانون و مصوبه و دستورالعمل با اولین تکان زمین توان مقاومت از کف می‌دهد و ساز ناکوک بی‌برنامگی و ناهماهنگی گوش فلک را کر می‌کند.

صدراعظم نوری با طرح این پرسش که آیا مسئولان شهری از امکان بروز حادثه بزرگ ملی به خود لرزیده‌اند بیان داشت: آیا به عواقب بسیار تلخ این مانور بزرگ الهی به خود آ‌مده‌اند. این سوالات و هشدارها هم در کنار همه مطالبات بی‌پاسخ از خاطرمان می‌رود و جای خود را به روزمرگی و توجیهات بی‌شمار و تن دادن به قضا و قدر الهی می‌دهد.

وی افزود: ناگفته پیداست که این بار مساله فرق می‌کند و در صورت بروز زمین لرزه شدیدتری در پایتخت اساس اراده امور دچار اختلال جبران ناپذیری خواهد شد اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیرکارشناسی آن هم در پهنه‌های خطرناک که پتانسیل ریسک بالایی دارند این شهر را آبستن حوادث متعددی کرده است. به صورت نمونه می‌توان به 979 ساختمان بلند مرتبه در تهران اشاره کرد که 480 ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد 25 درصد از آنها عمدتا در مناطق بافت فرسوده و 95 ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش نشانی را هم ندارند.

وی افزود: فاجعه ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از صدها ساختمان ناایمن دربافت فرسوده تهران گواه خوبی بر این مدعا است که به دلیل وسعت فاجعه آن را از یک حادثه منطقه‌ای به یک حادثه ملی تبدیل کرد.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه زلزله شدید در تهران شبیه هیچ کدام از زلزله‌ها نظیر زلزله طبس، منجیل ، بم و ورزقان نخواهد بود و احتمالا تجربه منحصر به فردی است بیان داشت: در مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده مشخص شد در منطقه مرکزی به ویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را شاهد هستیم و بر اساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا و محققین ژاپنی در سال 2004 در صورت بروز زلزله‌ای به طور متوسط بین یک تا دو میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: با نیم‌نگاهی به این آمار مهیب عقل سلیم حکم می‌کند که آمادگی لازم جهت مقابله با زلزله‌های احتمالی در هر سطح و جایگاهی باید وجود داشته باشد از این منظر زلزله 29 آذر را می‌توان زنگ خطری تلقی کرد که باید سطح هوشیاری مقامات و مردم را افزایش دهد.

صدراعظم نوری در ادامه گفت: زلزله در ساعت 23:27 چهارشنبه شب رخ داد و در پهنه تهران کاملا احساس شد و متعاقب آن پس از دقایقی توسط رئیس لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک مرکز سطحی زلزله به مرکزیت محدوده ماهدشت تا اشتهارد به بزرگی 5.2 ریشتر گزارش شد در برخی گزارشات خارجی 4.9 ریشتر عنوان شده است پس از این اطلاع ‌رسانی با تشکیل ستاد مدیریت بحران کارگروه‌های مختلف مرتبط با مدیریت بحران فراخوانده شده‌اند و در پی آن هر یک از دستگاه‌های اجرایی از قبیل شهرداری وزارت نفت هلال احمر اورژانس آتش نشانی اخباری را اعلام و به نوعی اعلام حضور رسانه‌ای کردند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: اخباری با اعلام هشدار و ناایمن بودن منازل و لزوم جای گرفتن در مراکز امن گزارش شد و با گذشت 5 ساعت که در سایت سازمان زمین شناسی پژوهشگاه زلزله کیفیت زلزله رخ داده معلوم شده بود ولی ادامه اطلاع‌رسانی کماکان بر پایه ناایمن بودن و حضور در فضای باز و مناطق امن هشدار داده می‌شد که پیامد آن بود که دیدیم و شنیدیم.

وی افزود: سیل صدها هزار خودرو و وسیله نقلیه به سوی جایگاه‌های عرضه بنزین و ترافیک بی‌سابقه در شرایطی که نفس تهران به خاطر آلودگی روزهای اخیر به شماره افتاده بود یکی از مشکل پس از زلزله است.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش در ادامه تذکراتی را در راستای تقویت مدیریت بحران بیان کرد در همان دقایق و ساعات اولیه هر یک از مسئولین سازمان‌های اوژانس هلال احمر و آتش نشانی خبر رسانی کردند ولی نوع خبررسانی صرفا در حیطه وظایف تخصصی شخص و یا سازمان مربوط نبود بلکه فراتر از آن در زمینه احتمال رخداد زلزله و موارد تخصصی خارج از صلاحیت سخن گفته شد که این موضوع باعث دامن زدن به شایعات و رواج مطالب غیرتخصصی و ناهنجاری خبری شد.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش با اشاره به اینکه صدا و سیما خبرهای مربوط به ساعات اولیه زلزله، شامل پناه بردن به جای امن را گزارش می‌داد بیان داشت: در پی ساعات پایان روز پنجشنبه نیز این اخبار تکرار شد لازم است خبر در هر ساعت از مراحل بحران اصلاح کامل و متناسب باشد. همچنین سخنگوی واحد برای اطلاع رسانی ستاد بحران نیز ضرورت داشت به نظر می‌رسید برخی افراد و حتی مسئولین در شبکه اجتماعی تلگرام آتش به اختیار بودند فقدان یک فرماندهی واحد که هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی را ایجاد کند بسیار محسوس بود و به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از اقدامات دستگاه‌ها تنها در حد توصیه به شهروندان سپری شد و لازم است گزارش دقیقی از نوع اقدامات عملی هر یک تهیه و به شورای شهر ارائه شود.

وی افزود: در بخش واکنش اضطراری از چرخه مدیریت بحران عدم آمادگی کامل بین دستگاه‌ها محسوس بود برای مثال برخی مراکز عمومی در صورت اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران باید فضاهای خود را در اختیار شهروندان می‌گذاشتند در این راستا بسیاری از مدارس، ورزشگاه‌ها پادگان‌ها مساجد و فضاهای باز دولتی نیز می‌توانستند به شیوه مناسب‌تری به مردم خدمات ارائه دهند.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش در ادامه گفت: عملکرد تجهیزات سیستم هشدار سریع و اینکه شتاب‌نگارهای سازمان مدیریت بحران که هشدارها و یا تغییراتی را ثبت کرده اند اعلام نشده است و به عبارتی توان و ظرفیت مقابله با بحران از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران قابل ارزیابی نیست. هر چند که مطابق برنامه پنج ساله دوم مقرر شده تعداد 50 ایستگاه شتاب نگار بر روی نقاط حساس و گسل‌های شهر تهران نصب شود با نزدیک شدن به اتمام برنامه پنج ساله دوم تاکنون تنها 4 ایستگاه شتاب نگار آن هم بر روی گسل مشا -فشم نصب و قابل بهره‌برداری است.

وی افزود: آیا ظرفیت ارائه خدمت در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با تعداد 130 ایستگاه فعال که در حدود 13 درصد از آنها به دلیل ناایمن بودن ساختمان در زمان زلزله از مدار خارج خواهد شود وجود دارد در شرایطی که از 374 مخزن پیش بینی شده در نقاط امن تنها دو مخزن آب اضطراری قابل بهره‌برداری است آیا اینها نیاز آب بهداشتی برای بیش از یک و نیم میلیون نفر حادثه دیده را دارد. داستان تلخ کمبود تجهیزات وقتی نگرا‌ن‌کننده تر است که با آمار 75 درصد بیمارستان فرسوده و ناایمن که قدمت آنها بیش از 50 سال است، روبرو می‌شویم.

وی افزود: بنا بر پیش بینی تعداد تلفات در این خصوص شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان‌ها و کفن و دفن 500 هزار کشته است در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمات رسانی برای 15 هزار کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده سازی 15 هزار قبر جدید در دستور کار است.

این عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در پایان گفت: چنانچه این زلزله را تجربه یک مانور عملی فرض کنیم شایسته است درس‌هایی که گرفته‌ایم از خلاها کمبودها و عدم هماهنگی‌ها و صدها اقدام دیگر را به دور از هر نگاه مغرضانه در بوته آزمون و ارزیابی قرار داده و برای رفع آن هر آنچه در توان داریم به کار گیریم.

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار