پرداخت وام ٤ درصد و ٥ تا ٦ میلیون وام بلاعوض برای مقاوم‌سازی
کد خبر: ۵۴۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 25 December 2017
تابناک فارس به نقل از هورگان:ایران جزو ١٠کشور اول دنیا از نظر وقوع بلایای طبیعی محسوب می‌شود و از ٤٢ نوع بلایای طبیعی ٣٢ نوع آن در ایران اتفاق می‌افتد و در زمینه مرگ‌ و میر ناشی از حوادث رتبه دوم را در دنیا داراست و ٩٠ درصد مردم ایران در معرض حوادث ناشی از بلایای طبیعی هستند.


در رابطه با بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی، ایران پس از هند، بنگلادش و چین مقام چهارم را در قاره آسیا داراست. در این میان، زلزله به‌ عنوان شناخته ‌شده‌ترین حادثه خطرناک در کشورمان در مقاطع مختلف تلفات زیادی بر جای گذاشته است.


اما در استان فارس در صد سال اخیر سه زلزله شدید به وقوع پیوسته است:


١- زلزله لار:  سال ١٣٣٩ به بزرگی ٧,٦ ریشتر که ٤٠٠ نفر را به کام مرگ کشاند .


٢- زلزله قیر: سال ١٣٥١ به بزرگی ٦,٩ ریشتر که ٤٠٠٠ نفر را کشت.


٣- زلزله فیروزآباد: سال ١٣٨٣ به بزرگی ٦,٣ ریشتر که ٣٥ نفر را به کام مرگ برد.


این آمار در حالی است که در ٢٠ زلزله شدید قرن در ایران، فارس با ٣ زلزله آمار ١٥ درصدی را در اختیار دارد و بعد از خراسان جنوبی با ٤ زلزله در رتبه دوم هم‌طراز با کرمان قرار دارد. (بر اساس تصویرگرافی که در سایت فردا ارائه شده است)


هفته گذشته و در روز سه‌شنبه ٢٨ آذرماه زلزله‌ای به بزرگی ٤,٣ ریشتر شهر ایج استهبان را لرزاند. شنیده‌های تأیید نشده‌ای هم وجود دارد که اهالی مسکن مهر نی‌ریز این زلزله‌ را احساس کرده‌اند با این شرایط و در بررسی‌های انجام شده نموداری از روستاهای با خطر زیاد و نسبتاً زیاد در برابر زلزله از سوی بنیاد مسکن فارس ارائه شده است که در این نمودار شرایط ٢٤ شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است که در آمارهای استخراج شده جای تأمل وجود دارد.


در این آمار ممسنی با ٤٦٤، شیراز با ٤٢٧، کازرون با ٢٧٢، داراب با ٢٦٦، و نی‌ریز با ٢٥٢ روستا، شهرستان‌هایی هستند که بیشترین جمعیت روستایی را در خود جای داده‌اند اما آماری که جای نگرش و تفکر بیشتر دارد این است که از این شهرها، شیراز و کازرون هیچکدام دارای روستاهای پر خطر در برابر زلزله نیستند و جالب‌تر آنکه نیمی از جمعیت روستایی نی‌ریز یعنی ١٢٤ روستا از ٢٥٢ روستا در معرض خطرند یعنی آماری نزدیک به ٥٠ درصد! در حالی که بر اساس همین آمار ممسنی با ١٧٦ روستای پر خطر با ٣٨ درصد در رتبه دوم قرار دارد.


اما در سه نقطه‌ای که در فارس زلزله را تجربه کرده‌اند لارستان، ٢١٦ روستای بی‌خطر دارد. قیر و کارزین از ١٢٩ روستایی که دارد ٤٩ روستای پرخطر دارد و فیروزآباد با ١٤٧روستا، تنها ١٠ روستای پرخطر را در دل خود جای داده است.


با شرایط بحرانی نی‌ریز توجه به ساخت و ساز و مقاوم سازی‌ها در نی‌ریز به ویژه در مناطق روستایی لازم و ضروری است؛ به گونه‌ای که فرماندار در جلسه کمیته بحران ١٨ آذرماه ١٣٩٦ خواستار برخورد شدید بخشداران و بنیاد مسکن با کسانی شد که اصول فنی را رعایت نمی‌کنند.


در این گزارش که در شماره پیش به چاپ رسیده آمده است:
«امیری همچنین از این که در روستاها هنوز خانه‌ها به صورت شناژی ساخته نمی‌شود ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر جلو این ساخت و سازهای غیر مجاز گرفته نشود مجبورم بخشدار و رئیس بنیاد مسکن را به هیئت تخلفات معرفی کنم.»


در این راستا رئیس بنیاد مسکن شهرستان نی‌ریز در گفتگو با ما با رد مقاوم نبودن خانه‌های روستایی گفت: در بحث مقاوم سازی، روستاهای نی‌ریز جلوتر از شهر نی‌ریز هستند. در حال حاضر ٥٠ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند و این در حالی است که در شهر ٧٠ درصد خانه‌ها نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.


علی‌اکبر مبین در آماری جالب توجه گفت: حدود ١٢ هزار واحد مسکونی در روستاهای نی‌ریز وجود دارد که تاکنون ٧٠٨٣ واحد به بانک معرفی شده‌اند که از این تعداد ٦٠٣٤ واحد به مرحله عقد قرارداد رسیده‌اند. 


وی در عین حال اشاره‌ای به آمار تفکیکی وام‌هایی که از سال ٨٤ به متقاضیان داده شده، کرد:


بخش مرکزی: معرفی شده ١١٠٠ متقاضی/ ثبت قرارداد ٩٣٥ متقاضی


بخش پشتکوه: معرفی شده ٦٣٦ متقاضی/ ثبت قرارداد ٥٤٧ متقاضی


بخش قطرویه: معرفی شده ١٩٧٣ متقاضی/ ثبت قرارداد ١٦٣٣ متقاضی


بخش آباده‌طشک: معرفی شده ٣٣٧٤ متقاضی/ ثبت قرارداد ٢٩١٩ متقاضی


مبین در ادامه خبر از وام ٣٠ میلیونی با کارمزد ٤ درصد و ٦ میلیون وام بلاعوض برای ساخت خانه‌های فرسوده در شهر داد و گفت:‌ این وام شامل شهرهای نی‌ریز، آباده‌طشک، مشکان و قطرویه می‌شود و برای روستاها هم  ٢٠ میلیون وام ٤ درصد و ٥ میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده است.


رئیس بنیاد مسکن در ادامه تعداد وام‌های اختصاص داده شده برای سال جاری را اینگونه برشمرد: تا ٢٨ آذرماه ١٣٩٦ برای وام حوادث ١٣٩ متقاضی و برای وام بهسازی ٣٠٩ متقاضی را به بانک‌ها معرفی نموده‌ایم که در حال انجام مراحل بانکی خود می‌باشند.


وی در پایان با تقدیر از همراهی‌های فرماندار و رؤسای بانک‌ها از آنان درخواست نمود تا در راستای اعطای وام‌های تصویبی اقدامات لازم را انجام دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار