تابناک مرکزی: مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: براساس قانون به تکليف خود براي توليد و توزيع بنزين يورو 4 عمل کرده ايم و اکنون عوامل ديگري در شکل گيري آلودگي هواي کلانشهرها تاثيرگذار است.
کد خبر: ۵۴۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 24 December 2017

به گزارش تابناک مرکزی بر اساس اعلام صداوسيما، عليرضا صادق آبادي در نشست خبري افزود: دو عامل تاثيرگذار بر آلودگي هواي تهران، خودروهاي بي کيفيت و احتراق ناقص سوخت در اين خودروهاست.

وي ادامه داد: براي اثبات اين ادعا، بنزين يورو4 را در يک خودرو خارجي مونتاژ داخل و يک خودرو ساخت داخل آزمايش کرديم که ميزان آلايندگي خودروي داخلي به شدت بالاتر از خودروي خارجي مونتاژ داخل بود.

وي افزود: بر اين اساس براي مقابله با آلودگي نمي توان تنها يک راه حل را در نظر گرفت بلکه سخت افزار استفاده از سوخت نيز بسيار تاثيرگذار است.

صادق آبادي با اشاره به راه حل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي براي کاهش آلودگي هوا گفت: برنامه ما انتقال بنزين با کيفيت پالايشگاه ستاره خليج فارس به تهران است چراکه بنزين يورو چهار کنوني در تهران با گوگرد 50 است اما بنزين توليدي در پالايشگاه ستاره خليج فارس تنها نيم واحد گوگرد دارد و بر اين اساس، ما تلاش مي کنيم با انتقال بنزين يورو چهار ستاره خليج فارس به تهران به کاهش آلودگي هوا کمک کنيم اما با توجه به مراحل حمل ايمن بنزين، اين انتقال 10 تا 15 روز طول مي کشد.

معاون وزير نفت درباره ميزان توليد بنزين در پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز گفت: در مهرماه اين پالايشگاه تنها سه و نيم ميليون تن بنزين يورو چهار توليد مي کرد که پس از تغيير مديريت، اين ميزان در آبان ماه به هشت ميليون و 800 هزار ليتر در روز رسيد .

صادق آبادي ادامه داد: در آبان ماه به دليل سهل انگاري، با پنج روز قطعي برق در پالايشگاه روبرو شديم که از همين فرصت استفاده کرديم و برخي نقايص در فاز يک پالايشگاه را برطرف کرديم که اکنون بعد از شروع کار مجدد پالايشگاه، توليد آن به 12 ميليون ليتر در روز رسيده است.

معاون وزير نفت درباره ميزان توليد و مصرف بنزين در کشور گفت: هم اکنون ميزان مصرف بنزين حدود 75 ميليون ليتر در روز است که در همين زمان (اواخر آذر) ميزان توليد ما به بيش از 74 ميليون ليتر در روز رسيده است و مي توان گفت ظرفيت نهايي ما در روزهاي عادي به 78 ميليون ليتر خواهد رسيد.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي افزود: البته ميزان ميانگين مصرف بنزين در شش ماهه اول سال به دليل مسافرت هاي نوروزي و تابستاني حدود 82 ميليون ليتر در روز است که اين ميزان در شش ماهه دوم به دليل کاهش سفرهاي بين استاني تا حدودي کاهش مي يابد.

صادق آبادي درباره ميزان واردات نفت با توجه به افزايش توليد گفت: زماني مي توانيم بگوييم نياز به واردات نداريم که 10 درصد بيش از مصرف توليد کرده باشيم چرا که برخي پالايشگاهها نياز به تعميرات و بازسازي دارند و همين مساله مي تواند توليد ما را کاهش دهد.

وي افزود: هم اکنون با وجود آنکه توليد و مصرف ما فاصله کمي با هم دارند اما روزانه 13 ميليون ليتر بنزين وارد کشور مي شود که بيشتر اين واردات براي تامين ذخيره استراتژيک کشور صرف مي شود.

وي ادامه داد: ما در کشور نياز به 500 تا 600 ميليون ليتر ذخيره بنزين استراتژيک داريم که همواره تلاش مي کنيم اين ذخيره را به طور ثابت در کشور حفظ کنيم.

معاون وزير نفت تاکيد کرد: در زلزله اخير در کرمانشاه ، تهران و کرمان از ثانيه هاي ابتدايي زلزله همکاران ما به خصوص در شرکت پخش اقدامات گسترده اي براي تامين سوخت مورد نياز مردم انجام دادند و تنها در زلزله تهران در يک و نيم روز حدود 30 ميليون ليتر بنزين توزيع شد و ما در هيچکدام از جايگاهها تعطيلي نداشتيم و در همه مناطق زلزله زده از جايگاه داران خواستيم هيچ کدام از نازل هاي بنزين بدون اپراتور نباشند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار