استادیار دانشگاه امام حسین(ع)، تاکید کرد: در تحریم های جدید التصویب که در مرداد ماه تصویب شده به گونه ای ساز و کار را چیده اند که اگر هر بانک جمهوری اسلامی بخواهد با سپاه پاسداران و وزارت دفاع ارتباط داشته باشد مشمول آن تحریم ها می شود؛ بنابراین آن بانک برای اینکه دچار آن تحریم نشود سعی میکند که ارتباط نداشته باشد، به عبارت دیگر ما باید حواسمان به این ها باشد که دچار خود تحریمی نشویم.
کد خبر: ۵۳۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰ 06 December 2017
عرفانی راد، استادیار دانشگاه امام حسین(ع) در گفتگو با دبیرخانه اولین همایش سراسری تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران، ابراز داشت: تحریم های آمریکا و هم پیمانان او علیه ایران همانطور که حضرت آقا فرمودند، با عنوان جنگ اقتصادی دشمن علیه ایران شناخته و معرفی می‌شود، به این معنی است که جنگ تمام نشده است بلکه جنگ از حالت سخت به حالت نرم تغییر شکل داده است تا همزمان با جنگ سخت ما این جنگ نرم را داشتیم.
او ادامه داد: متاسفانه استفاده از ابزار تحریم یکی از ابزارهای رایج نظام سلطه در برخورد با کشورهای غیر همسو شده است؛ به نظر من در طول تاریخ اعمال تحریم ها بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، سه نقطه عطف دارد؛ نقطه عطف اول که در واقع شکل این تحریم ها را نشان می‌دهد، همان شروع تحریم های آمریکا به علاوه بازار مشترک اروپا به همراه ژاپن بر علیه ایران بود که بعد از ماجرای لانه جاسوسی آمریکا اتفاق افتاد. هنوز آن جامعه بین المللی لازم را نداشت، کما اینکه هم ژاپن هم اروپا در مواقعی در واقع از همراهی کامل با آمریکا سعی می‌کردند شانه خالی کنند.
عرفانی راد ادامه داد: هیچ گاه نظام سلطه به سردمداری آمریکا در وهله اعمال تحریم ها اعلام نکرده است من هدفم ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی است، رسما اعلام نکرده است هر چند که برآیند رفتار آن به این سمت است. همیشه چیزی که اعلام کردند این بوده که ما تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌خواهیم. با اعمال فشار از ابزار بایکوت و تحریم به عنوان ابزار اعمال فشار جهت تغییر رفتار استفاده می‌کنند. باید اضافه کرد که ویژگی که نظام تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران روز به روز به خود گرفته است که این تحریم ها ویژگی اینترجنسی و هوشمندی شان را افزایش می دهد؛ به همین دلیل هر روز حلقه محاصره و تحریم را تنگ تر می‌کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: نقطه عطف دوم سال ۱۹۹۶ بود که تقریبا  سال ۱۳۷۵ شمی می شود، که با قانون داماتو شناخته می‌شود، سناتوری به نام داماتو طرح تحریم های ایران و مهار دو جانبه ایران و عراق را آن زمان مطرح کرد که بتوانند این دو کشور را بر اساس طرح خود مهار و تحریم کنند.
عرفانی راد نقطه عطف سوم را تحریم های هسته ای اعلام کرد و گفت: تا به آغاز این دوره تحریم ها بین المللی و جامع نیست و آن اجماع بین المللی ایجاد نشده است؛ از سال ۲۰۰۶ به این طرف این ها به بهانه موضوع هسته ای و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران طرح های تحریمی جدیدی را شروع کردند و به شورای امنیت بردند و تحریم ها را جامع و بین المللی کردند که در این شکل بین المللی توانست اقتصاد ما را به زحمت بیاندازد و دچار مشکل کند.
او ادامه داد: تحریم ها به طور کلی به نظر بنده دارای چند هدف مشخص هستند. این را نیز بگویم که آخرین ورژن تحریم ها که با تحریم های تحت عنوان مقابله آمریکا با رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه مطرح شد و بعدها روسیه و کره شمالی را هم به آن اضافه کردند در قالب اس ۷۲۲ که در واقع شکل مصوب کنگره ای است که سه موضوع برنامه موشکی و تسهیلات نظامی ما را به بهانه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم هدف قرار داده است و بر علیه ما تحمیل می‌کنند.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) تاکید کرد: نقطه ثقل و تمرکز این تحریم ها بر سه موضوع می‌باشد یکی بخش بانکی و پولی است که تحریم بر آن ها تاثیر دارد که در این بخش یک سری آثار کلی احتمالی دارد یک سری آثار عینی داره یک سری راهکار و اقدامات هم می‌توانیم پیشنهاد دهیم. اما باید گفت، در واقع هدف و نقطه تمرکز تحریم ها بخش حمل و نقل ما می باشد؛ نظام سلطه به ویژه در بخش صنعت بیمه با تحت تاثیر قرار دادن حمل و نقل دریایی در صادرات نفت ما تاثیر گذاشتند و بخش بعدی بخش شاید مهم تر که آن ها می‌خواهند با فشار آوردن به بخش های نفت و گاز منبع تامین ارز ما را به ضّم خود دچار مشکل کنند که در هر سه این بخش ها هم آثار عینی تحریم است.
عرفانی راد در پایان عنوان کرد: نکته ای که باید در کل جامعه تبیین بشود این است که یکی از استراتژی های تحریم تقابل حاکمیت و مردم است و اگر این ها برای مردم تبیین نشود ممکن است آن هدف حاصل شود.
او تاکید کرد: تحریم ها روز به روز هوشمندانه  تر می شوند و به سمتی می رود که ما دچار خود تحریمی شویم ،این موضوع به چه معناست؟ به این معناست که اگر در نتیجه مذاکرات مثلا برجام مختصر گشایش های ارتباطات بانکی برای ما پیش آمده است اکنون در تحریم های جدید التصویب که در مرداد ماه تصویب شده به گونه ای ساز و کار را چیده اند که اگر هر بانک جمهوری اسلامی بخواهد با سپاه پاسداران و وزارت دفاع ارتباط داشته باشد مشمول آن تحریم ها می شود؛ بنابراین آن بانک برای اینکه دچار آن تحریم نشود سعی میکند که ارتباط نداشته باشد، به عبارت دیگر ما باید حواسمان به این ها باشد که دچار خود تحریمی نشویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار