استادیار دانشگاه امام حسین(ع) بیان کرد: اساسا اتاق های فکری در نظام سلطه تشکیل شده است که در دنیا برای آن کار می شود. اقتصادهای دنیا را مورد بررسی قرار دهند، نقاط ضعف آن را مشخص کنند راه های نفوذ به آن ها را مشخص کنند.
کد خبر: ۵۳۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹ 06 December 2017
حافظی، استادیار دانشگاه امام حسین(ع) در گفتگو با دبیرخانه اولین همایش سراسری تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست های نظام، ابراز داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند: سیاست کلان نظام سلطه عبارت است از بردگی ملت ها و تسلط بر سرنوشت ملت ها، بدون اینکه کمترین اعتنایی به مصالح ملت ها، خواسته های آحاد ملت ها داشته باشند.
او ادامه داد: ایشان در سخنرانی دیگرشان می‌فرمایند: نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایحه هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنید و برای رویارویی با آن تمام ظرفیت های خود را بکار بگیرید و در این مسیر به وعده های خداوند هم اطمینان داشته باشید. 
حافظی با تاکید براینکه مقام معظم رهبری در این چند جمله ای مشخص می نمایند که وظایف ما چیست، خاطرنشان کرد: آنچه که من در بحث تهاجم اقتصادی به آن پرداخته ام این است که ما باید ببینیم این تهاجم در دنیا چگونه عمل می کند، چراکه این مختص جمهوری اسلامی ایران نیست و به همه ی دنیا مربوط است. به طور کلی چگونگی بحث نفوذ در اقتصادهای ملی، اقتصادهای کشور را از طریق فاینانس های خارجی و بعد بحث تهدیدات اقتصادی است که این ها از طرق مختلف برای کشورها موانع اقتصادی ایجاد می کنند.
او اولین نوع نفوذ را جاسوسی و خرابکاری اقتصادی نامید و گفت: این اتفاق بیشتر در بحث تجربه قاچاق و برنامه هایی که دشمن به طور کلی در خصوص مقابله با اقتصادهای در حال پیشرفت دارد رخ خواهد داد؛ ما تصورمان از دنیا این است که دنیا کار خود را می کند، مخصوصا نظام سلطه؛ در صورتی که واقعاً چنین نیست آنچه که ما در دنیا می بینیم در بحث جاسوسی و خرابکاری اقتصادی مباحث خیلی گسترده ای است و ادبیات بسیاری در این رابطه ایجاد شده است؛ به طوریکه هر کدام را که بررسی می کنیم، می بینیم دنیایی از مسئله است.
او ادامه داد: اساسا اتاق های فکری در نظام سلطه تشکیل شده است که در دنیا برای آن کار می شود. اقتصادهای دنیا را مورد بررسی قرار دهند، نقاط ضعف آن را مشخص کنند راه های نفوذ به آن ها را مشخص کنند. در واقع از طرق مختلف به این مسئله می پردازند و عبایی هم ندارند.
حافظی افزود: من یک اشاره مختصری می کنم ببینید جبهه استکبار جهانی پس از ناامیدی خود از رویارویی مستقیم خود با نظام جمهوری اسلامی اقدامات خرابکارانه خود را در نظام اقتصادی کشور هدف قرار داده است و با استفاده از ابزارهای جاسوسی، نقاط حساس و اثرگذار و آسیب پذیر اقتصادی ما را مورد بررسی و شناسایی قرار داده است، تهدیدها را می داند و به آن می پردازد؛ به عبارت دیگر آن ها این بحث را دارند که اطلاعات اقتصادی کشورها را داشته باشند و از طریق آگاهی بر اطلاعات اقتصادی ضربه ها را بزنند.
او ادامه داد: ما در طول سال های گذشته خرابکاری های اقتصادی در کشور داشته ایم؛ برای مثال فرض کنید که نابودی مزارع زیتون در شمال کشور در اثر آفت مگس زیتون به گونه ای که در سال 92 نیمی از محصولات زیتون رودبار از بین رفت. یا نابودی مزارع مرکبات جنوب کشور به دلیل آفت ناشناخته به نام زوال مرکبات و از بین رفتن محصولات لیموترش به گونه ای که در سال 93 حدود 27 درصد باغ های مرکبات استان بخشی از محصولات لیمو از بین رفت و...؛ اگر شما منبع و ریشه این اتفاقات را نگاه کنید، متوجه می شوید خرابکارانه است، باید دانست که نظام سلطه منابع کشور ما را متر به متر شناسایی کرده و وضعیت اقتصادی را در هر منطقه می داند.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه نظام سلطه از طرق مختلفی وارد کشور می شود، بیان کرد: این ها از طریق مختلفی که ارتباط دارند و می آیند و وارد کشور می شوند اطلاعات شان را هم می گیرند و بعد هم به شیوه های مختلف از طریق همین ها، کارهایی را انجام می دهند؛ در واقع آنچه که در دنیا انجام می شود برنامه ریزی شده است و در بحث رصد برنامه های دشمن ما بحث های زیادی را دیده ایم به طوریکه اتاق فکر تشکیل داده اند.
جنگ فعلی دنیا این است که از طریق اقتصاد بر کشورها سلطه پیدا کنند
او با تاکید برآنکه بیش از 2 هزار اتاق فکر بر علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند، خاطرنشان کرد:  نظام سلطه سال ها از بهترین اندیشمندان و بهترین مغزها استفاده می کند برای این که راه های ورود و نفوذ به کشور ما را پیدا کنند، در واقع پ اهرم های بسیاری هم دارند مثلا از طرق سازمان های جهانی، از طرق اف ای تی اف از طرق مختلف می توانند به خواسته های خود برسند و من یک نکته را می گویم که اساسا جنگ اصلی فعلی دنیا این است که از طریق اقتصاد بر کشورها سلطه پیدا کنند.
در بحث نظام در بحث فاینانس ها من فقط این را اشاره کنم به این مطلب که در این بحث فاینانس ها یک چیز نخ نما شده در دنیا. نظام سلطه از طریق استفاده از اهرم فاینانس چون قدرت مالی را در اختیار دارد در طول تاریخ نقش اساسی بر کشورها داشته است و بازی کرده و متاسفانه نقش های بسیار مخربی را هم داشته است و بخشی از عناصر اصلی و مؤثر در نفوذ از این طریق در حیات اقتصادی کشور را به شکل زیر من اشاره ای به آن کرده ام که اینجا یادداشت کرده ام :
حافظی گفت: اولین و مهمترین عامل در این راستا عدم توجه به الزامات مورد نیاز جهت استفاده فاینانس ها می باشد، زیرا زمانی که ما می خواهیم از فاینانس استفاده کنیم، بایستی ابزار آن را داشته باشیم، زمینه آن را داشته باشیم، بستر آن هم فراهم باشد. تنها زمانی سرمایه گذاری خارجی مقرون به صرفه است که صنعت داخلی به سطح معینی از پختگی و قابل رقابت بودن رسیده باشد، همچنین می بایست فضای مناسب برای کسب و کار مانند ثبات قوانین، بهبود زیرساخت های نظام اداری کارآمد و... نیز فراهم شده باشد.
او ادامه داد: لزوم وجود نظام بانکی مدرن و کارساز که در اینجا بحث ثبات سیاست های اقتصادی، لزوم توسعه زیرساخت های اقتصادی لزوم دسترسی شفاف و روان به اطلاعات اقتصادی توجه جدی به فساد اقتصادی و  قاچاق مثلا این بحث قاچاق اصلا از طریق رئیس اتاق بازرگانی به شکل سیستمی عمل می شود می‌گوید یعنی 300 کانتینر آمد این به چه معناست؟ این یعنی ما حساب و کتابی در این قضیه نداریم و لزوم وجود استراتژی معین در عرصه اقتصاد با این وضعیتی که ما داریم و من ده عنصر را مشخص کردم در اقتصاد ملی که اگر به این ها پرداخته نشود ما نمی توانیم اساسا از فاینانس ها و این بستر استفاده کنیم. زمانی که نظام و نظام مالیاتی ما به این شکل است و بودجه بندی ما به این صورت انجام می شود، چه اتفاقی می افتد؟ اتفاق این است کشورهای خارجی تجربه کافی در بستن قراردادها با کشورها را دارند، آن ها می آیند در مورد تمام قراردادهای خود پیش بینی می کنند و برای آن راهکار می یابند.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: البته من آمار و اطلاعات را بگویم که از کل مبادلاتی که ما از بحث فاینانس ها داشتیم، فقط سهم تکنولوژی ها شاید 3 درصد یا 4 درصد بوده باشد؛ در اینجا کاملا مشخص است که چه ایراد بزرگی شکل گرفته است؛ کشور ما مدعی است که ما می خواهیم با دنیا در ارتباط باشیم و از تکنولوژی های آن ها استفاده کنیم تا اقتصاد خود را رونق دهیم اما واقعیت آنچه که اتفاق میافتد این است که ما مزیت هایی داخل کشور داریم که کشور را دچار مشکل می کند؛ یا اساسا فاینانس ها به سمت و سویی می رود که دسته های مخالفت با نظام را تقویت می کند.
حافظی تاکید کرد: آنچه که اتفاق افتاده این است که آن 3 یا 4 درصد که می گوییم تازه به این صورت است که وقتی می آیند می گویند که آن ها را می خواهیم وارد کنیم وارد قضیه که می شوند قرارداد را که می بندد با شما تضمین ها را از بانک مرکزی می گیرند از دولت می گیرند از همه جا آن ها محکم می کنند اما زمان عمل می گویند ما فلان بستر را می خواهیم و بابت این که این آمادگی ها را ندارید می بایست هزینه بپردازید. بنابراین ما زمانی که وارد بحث می شویم ابتدا باید ببینیم بستر را فراهم کرده ایم یا خیر.
او ادامه داد: در بحث فاینانس ها بنده شاید 80 مورد مشخص کرده ام که اساسا چون زمینه ای برای سایر کشورها وجود ندارد یا مشکلات اساسی در این زمینه دارند دنیا به راحتی می تواند از این بستر استفاده خوبی کند برای این که از همین بستر که می خواهد استفاده کند ضربه اساسی را به کشور بزند و تولید ملی را دچار اشکال کند.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: بازی های زیادی در دنیا انجام می شود که بازی های پولی است؛ اخیرا در رابطه با بازار ارز و سکه با ما بازی داشتند، بحث های مختلفی است در جنبه تقاضا، ما تقاضای زیاد بر عرضه داریم و دلیلش این است که ساماندهی مشخص نشده است، دشمن هم از این بحث ها به نحو احسنت می تواند استفاده کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار