به بهانه نزدیک شدن به فصل بودجه ریزی سال 97؛
با آغاز فصل زمستان، فصل بودجه ریزی و اختصاص بودجه برای سال 97 نیز آغاز می شود اما آن چه اهمیت دارد اختصاص بودجه به مناطق مختلف تهران طبق الگویی خواهد بود که عدالت به مناطق بازگردد. اتفاقی که شاید در سال های اخیر کمتر افتاده است و این امر سبب شده فاصله غرب تهران نسبت به شرق هر روزه بیشتر و بیشتر شود. بارها شاهد این بوده ایم که توسعه زیر ساخت های شهری به منطقه ای تخصیص می یابد اما منطقه ی دیگر از این مهم عقب می ماند.
کد خبر: ۵۳۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 16 December 2017
به گزارش تیتر شهر؛ با آغاز فصل زمستان، فصل بودجه ریزی و اختصاص بودجه برای سال 97 نیز آغاز می شود اما آن چه اهمیت دارد اختصاص بودجه به مناطق مختلف تهران طبق الگویی خواهد بود که عدالت به مناطق بازگردد. اتفاقی که شاید در سال های اخیر کمتر افتاده است و این امر سبب شده فاصله غرب تهران نسبت به شرق هر روزه بیشتر و بیشتر شود. بارها شاهد این بوده ایم که توسعه زیر ساخت های شهری به منطقه ای تخصیص می یابد اما منطقه ی دیگر از این مهم عقب می ماند.
بودجه از جمله مهم ترین ابزارهای توسعه عدالت در کشور است که تحت تأثیر نحوه عملکرد مجموعه گسترده ای از عوامل ذیربط قرار می گیرد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی خط مشی بودجه ای و فراگرد بودجه¬ بندی، تلاش برای شناسایی عوامل مؤثر بر رعایت عدالت در آن، از اهمیت به سزایی برخوردار است. 

بالای شهر، پایین شهر، این دو کلمه را بارها در خصوص شهرهای بزرگ و کوچک شنیده ایم، مناطقی از شهر که به دلیل پیشرفت و داشتن امکانات و بالعکس نبود و محرومیت از حداقل های زندگی شهری به این دو دسته تقسیم می شوند. 

از این رو اختلاف طبقاتی میان شهروندان پایتختکه برآورد شده تا پایان سال آینده جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون تن را در خود جای دهد، قابل توجه است.  این اختلاف ها نیز در مناطق مختلف تهران همواره دیده می شود. بر این اساس رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به شکاف طبقاتی در مناطق مختلف تهران گفت: امروزه شکاف میان مناطق مختلف تهران دیده می شود و متاسفانه در گذشته به مناطق کم برخوردار تر بودجه کمتری اختصاص داده می شد. زیرا سیاست ها بر این اساس بوده محله هایی که بودجه بیشتری کسب می کردند در دوره های بعد بودجه بیشتری نیز بدان ها اختصاص می یافت؛ زیرا درآمد شهرداری در منطقه بیشتر بوده و ساخت و ساز زیادی صورت می گرفته بر این اساس پول بیشتری از سوی شهرداری اختصاص پیدا می کرده است.

مجید فراهانی افزود: یکی از مشکلات بودجه شهرداری شکاف بودجه بندی بین مناطق است. سندی به نام سیاست ها و الزامات تدوین بودجه شهرداری است که در مهر و آبان مصوب شورا و پس از آن به شهرداری ابلاغ می شود. شهرداری ملزم است که بر آن اساس عمل گردد. 

وی ادامه داد: در شورای پنجم برای اولین بار بندی اضافه کردیم که به بحث عدالت و توازن در شهر توجه کند و کاهش فاصله طبقاتی در مناطق مختلف شهرداری را بر اساس اختصاص بودجه به مناطق کم برخوردار جبران کند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: وقتی بودجه ای به منطقه ای داده می شود توقع می رود که نسبت به محلات خودشان به نحوی برنامه ریزی شود تا به محلات کم برخوردار تر بیشتر توجه شود

فراهانی در پایان گفت: در حال حاضر سرمایه گذار کم نداریم و می توان از یکسری فضا های شهری استفاده کرد بر این اساس نیاز است تا با توجه به پتانسیل های منطقه مشارکت هایی برای توسعه آن جذب شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار