کد خبر: ۵۳۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 12 December 2017
آبان ماه 1394 مديريت عالي يكي از قطب هاي صنعتي ايران يعني ذوب آهن اصفهان به دليل شرايط نامناسب مالي و توليدي با تغيير روبرو شد. ظاهرا در دست گرفتن سكان اين مجتمع عظيم به گل نشسته را كمتر مديري مي پذيرفت كه در اين اثنا براي بار دوم احمد صادقي مورد توجه تصميم گيران و متوليان اين شركت قرار گرفت.

صادقي كه تجربه مديريت در صنعت نفت ، فولاد و راه اندازي بورس كالاي ايران را در كارنامه خود داشت با قبول اين پست ، پيشينه درخشان خود را به مخاطره مي انداخت اما شايد تعلق خاطر اين مهندس كاركشته بار ديگر او را به قبول مديرعاملي ذوب آهن اصفهان مجاب نمود.

صادقي زماني كه در سال 76 از ذوب آهن اصفهان جدا شده بود شرايط مالي و ذخيره مناسبي را به يادگار گذاشته و بسياري از طرح هاي تكميلي را انجام داده و يا برنامه ريزي نموده بود اما شرايط جديد با گذشته بسيار متفاوت بود.  بدهي هاي بالغ بر 5 هزار ميليارد توماني كه عمدتا وام هاي با بهره سنگين و يا بدهكاري به تامين كنندگان بود در آغاز كار صادقي را متحير نمود و از سوي ديگر سيستم هاي بازرگاني در خريد بسيار نامنظم و  و فروش شركت نيز نه در بخش صادرات آمار قابل قبولي را نشان مي داد و نه محصولات كيفي اين شركت در بازار داخلي رهبري گذشته را برعهده داشت.

به غير از دو و يا سه تغيير كوچك ، صادقي با تكيه بر نيروهاي موجود برنامه ريزي هاي مديريتي خود را طرح ريزي و عملياتي نمود و در ابتداي كار با خاموش كردن كوره بلند شماره يك سعي در افزايش راندمان دو كوره ديگر داشت كه همراه با برخي تغييرات فني توانست قيمت تمام شده كالاهاي توليدي را كنترل و مهار نمايد. از سوي ديگر ساماندهي فروش ذوب آهن و در دست گرفتن رهبري بازار را اجرايي نمود . شايد اين محل از مهمترين نكاتي بود كه سود برخي كارتل هاي اقتصادي آهن را نشانه گرفت و شايعات متعددي در خصوص فروش ذوب آهن در بازار بوجود آمد و با توجه به بررسي هاي نهادهاي نظارتي اين حربه ها نيز نتوانست ساماندهي فروش ذوب آهن را با خدشه روبرو سازد.

خريد كالا ، خدمات و ديگر نيازهاي كارخانه ذوب آهن نيز با شفاف سازي و امكان كاهش هزينه ها توسط تيم هاي تحت مديريت او بر خلاف كمبود نقدينگي و شرايط نا مطمئن قيمتي فولاد در كشور در جهت اصلاح و كاهش هزينه ها هدايت گرديد و تعامل با راه آهن و ديگر سرويس دهندگان به شركت نيز تا حدامكان بر خروج ذوب  از زيان و تجربه سود هرچند اندك را ايجاد نمود.
صادقي در مدت دو سال حضور در ذوب آهن توانسته حركت آرامي را براي سيستم هاي از هم گسيخته اين شركت بزرگ ايجاد كند. نقطه قوت حضور اين مدير باسابقه در بخش فروش ذوب آهن اصفهان است جايي كه در حال حاضر ذوب آهن برنامه صادراتي بيش از 800 هزار تني را در  9 ماهه سال جاري در كارنامه دارد كه هدف 1 ميليون صادرات اين شركت علاوه بر تنوع بازارها و مشتريان صادراتي امكان خروج از ركود حاكم بر بازار داخلي را مهيا ساخته و به ويژه با دريافت گواهي كرز ( بالاترين گواهي كيفيت فولاد دنيا در بخش محصولات طويل ) ، دوباره صادرات محصولات نهايي چون ميلگرد را به كشورهايي اروپايي مانند انگلستان از سر بگيرد.

درآمد عملياتي ذوب آهن در سال منتهي به اسفندماه 95 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته و هرچند كارهاي صورت گرفته در اين مدت نشاندهنده حركت رو به رشد و تثبيت شرايط در ذوب آهن اصفهان است اما به نظر مي رسد ادامه حضور احمد صادقي براي جامه عمل پوشانيدن به برنامه هاي اعلام شده اين مدير فولادي مانند ساماندهي شرايط بودجه بندي و مالي ؛ نوسازي و راه اندازي مجدد كوره بلند شماره يك و همينطور اصلاحات ساختار سازماني اين شركت به طور قطع نيازمند حمايت دولت و صاحبان عمده سهام اين شركت است و تجربه دوسال گذشته نشان دهنده امكان رهايي ذوب آهن از شرايط نگران كننده قبليست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار