حساسیت به‌موقع افکار عمومی و اقدام هماهنگ مدیریت شهری در بازدید از محل و حضور نیروهای شهرداری موجب حفاظت از بنای کافه نادری و حیاط این مجموعه شد. پیش از این هم توجه ویژه شهروندان به سرمایه‌های شهر و تلاش برای مشارکت در هفته‌های اخیر، موجب حفاظت از برخی درختان چنار خیابان ولیعصر در منطقه یک تهران و برخورد با متخلفان شده بود.
کد خبر: ۵۳۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 09 December 2017
اما کافه نادری که در امتداد خیابان جمهوری و بعد از خیابان 30تیر قرار دارد در اصل بخشی از مهمانخانه‌ای 90ساله است که در سال 82و با شماره ۱۰۴۴۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

کافه‌ نادری یکی از نوستالژیک‌ترین فضاهای فرهنگی شهر است که شهرت خود را مدیون حضور افرادی چون جلال‌آل احمد، سیمین دانشور، صادق هدایت و احمد فردید بوده و به همین دلیل همچنان مورد توجه بسیاری از شهروندان تهرانی است. اما آنچه در یکی، دو روز اخیر دوباره این محل را در کانون توجهات خود قرار داد، به حیاط پشتی این کافه مربوط می‌شود که بیش از 3دهه است متروکه‌شده؛ اگرچه این حیاط روزگاری شب‌های شلوغی داشت.

حضور اعضای شورا در مجموعه کافه نادری
نگرانی یکی از دوستداران میراث فرهنگی و اطلاع‌رسانی به‌موقع در شبکه‌های اجتماعی موجب شد تا مزایده بخشی از حیاط کافه و هتل نادری مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد. از همین رو نیروهای شهرداری منطقه 12از عصر چهارشنبه بلافاصله در محل حاضر شدند تا مانع آسیب‌رسانی به مجموعه کافه نادری شوند. همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر به بازدید از این محل رفتند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران که روز پنجشنبه به‌منظور بازدید از کافه نادری به این محل رفته بود در این‌باره گفت: این بخش از حیاط، بخش جنوبی است که سن مجموعه با معماری منحصر به‌فرد، در آن قرار دارد. وی به این مسئله هم اشاره کرده بود که «به گمانم مسئله جزئیات حقوقی جدی‌تری دارد که در اسرع وقت با جدیت باید به آن پرداخت.»

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران هم که برای بازدید از کافه نادری به این محل رفته بود، در این‌باره گفت: بخشی از حیاط هتل و این کافه در فهرست مناقصه املاک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قرار داشت.

به گفته وی، این بنا از املاک بنیاد شهید است که هم‌اکنون مالک خصوصی دارد، ضمن اینکه هتل نادری همیشه 10درصد ظرفیت خود مسافر دارد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: حیاط بیش از هزار مترمربع وسعت داشته و تقریبا متروکه است. در ضلع جنوب شرقی آن هم یک سِن برای اجرای برنامه ساخته شده و البته حوضی مستطیل‌شکل که مجسمه‌ای نیز در جنوب آن وجود دارد. اکنون حیاط غیراز سرویس بهداشتی در زیرزمین آن، بقیه‌اش حالت متروکه دارد و محل مناقشه و نگرانی، قسمت جنوبیِ همین حیاط است که به مساحت ٤٠٠ مترمربع در آگهی مناقصه آمده است.

نتیجه مثبت حساسیت افکار عمومی
پیمان حسین محسنی، شهردار منطقه12 درباره اقدامات صورت‌گرفته از سوی شهرداری این منطقه برای حفاظت از بنای کافه نادری به همشهری گفت: منطقه 12به لحاظ ماهیتی بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده که یا ثبت ملی هستند یا واجد ارزش تاریخی. کافه و هتل نادری هم یکی از همین بناهاست که از سال 82در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

وی در ادامه با اشاره به مناقشه به‌وجود آمده اظهار داشت: خوشبختانه حساسیت شهروندان موجب شد که در شبکه‌های مجازی اخبار خوبی در این ارتباط به اشتراک گذاشته شود. البته غیراز آسیب‌هایی که هر از گاهی در فضای مجازی مشاهده می‌شود، استفاده درست از این ابزار در شرایطی که خلأ اطلاعاتی وجود دارد، موجب می‌شود تا ما نیز از این ماجرا خبردار شده و دست به‌کار شویم.

محسنی همچنین در ادامه افزود: نیروهای شهرداری منطقه12 پیش از حضور عوامل سازمان میراث فرهنگی و از عصر روز چهارشنبه تا الان(عصر جمعه) در محل حضور دارند.

شهردار منطقه 12 با اشاره به اهمیت حساسیت افکار عمومی برای حفاظت از سرمایه‌های مادی و معنوی شهر تأکید کرد: این نکته مهمی است که مورد توجه و تأکید شهردار تهران نیز قرار دارد. شهر باید با مشارکت اداره شود. به‌عبارت دیگر شاید شهروندان و مسئولان به‌تنهایی نتوانند به خوبی از اداره امور بر‌بیایند اما زمانی که مشارکت بین مردم و مسئولان ایجاد می‌شود، می‌توان بر مسائل این‌چنینی فائق شد.

تکذیب یک مزایده
در بند 68 هشتاد و یکمین مزایده کتبی و سراسری املاک و مستغلات سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) که روز 11آذر در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار منتشر شده آمده است: «شش دانگ یک قطعه زمین که با وضع موجود و به‌صورت قطعی واگذار می‌گردد، ضمناً زمین موصوف جز حیاط هتل نادری بوده و اعمال ید مالکانه به‌عهده خریدار است/ متراژ عرصه 5/475مترمربع / پهنه S123(عملکرد در مقیاس منطقه) با حداکثر 6طبقه و 340درصد تراکم ساختمانی مجاز / رقم 21میلیارد و 600میلیون ریال / آدرس: خیابان جمهوری اسلامی، بعد از خیابان سی تیر، قسمتی از هتل نادری» گفته می‌شود این سومین مزایده ستاد اجرایی فرمان امام برای هتل نادری است.

اگرچه حجت نیکی ملکی، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با ایسنا گفت:‌ موضوع تفکیک زمین، دیوارکشی و حتی جابه‌جایی یک آجر در محوطه مجاور کافه نادری از اساس خبرسازی و کذب است و به هیچ‌وجه چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.

او با اشاره به اینکه ستاد فرمان امام‌(ره) مالک ملک مجاور کافه نادری است، نه ملک کافه نادری افزود: با توجه به مذاکره حضوری وکیل بهره‌بردارانِ کافه نادری با نمایندگی مربوطه و اعلام شفاهی مبنی بر آمادگی خرید این ملک، به‌منظور حلِ مشکلِ کافه نادری، این ملک در فهرست مزایده قرار داده شده بود.

از سوی دیگر رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث آریا وابسته به سازمان میراث فرهنگی گفت: بحث‌هایی که در مورد کافه نادری مطرح شده، احتمال بوده و هم‌اکنون جای هیچگونه نگرانی برای این بنای تاریخی وجود ندارد./ همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار