معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن انتقاد از تخلفات طرح تفصیلی در سال‌های گذشته گفت: شهر تهران تا خِرخِره پر از ساختمان است و در آینده نمی‌توانیم به سمت ساخت و سازهای وسیع در شهر برویم.
کد خبر: ۵۳۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 05 December 2017
مهدی حجت در جریان بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: اولین نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که ساخت و ساز در هر منطقه متفاوت است و به طور معمول افرادی که در منطقه 12 و با افرادی که در منطقه یک زندگی می‌کنند، از نظر کار، کیفیت زندگی و میزان تحصیلات متفاوت هستند و بنابراین اولین نکته‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرند این است که هر کدام از مناطق آورده‌های منفی و مثبت‌شان چیست. رویکرد اصلی ما در حوزه معاونت توجه به جنبه‌های کالبدی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در شهر است. 

وی افزود: ما غالبا در سال حدود 4 الی 6 میلیون تومان به عنوان شارژ خانه‌های خود پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که شهروندان تهرانی کل عوارضی که در سال پرداخت می‌کنند 120 الی 130 هزار تومان است. 

حجت با تاکید بر اینکه باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم، افزود: یارانه ای که در حال حاضر پرداخت می‌شود درست نیست و نمی‌توان آن را قطع کرد و ما باید راهکارهای لازم برای تحقق درآمدهای پایدار را اتخاذ کنیم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: برهمین اساس از مدیران و مسئولان شهری درخواست کرده‌ایم که نظرات و پیشنهادات خود را برای افزایش کیفیت زندگی در شهر به این معاونت ارائه دهند. 

وی تصریح کرد: دو نکته در معاونت شهرسازی و معماری مورد توجه قرار دارد که از آن جمله می‌توان به اینکه طرح تفصیلی که در این سالها انجام شده است، چقدر موثر بوده و یا اینکه انحرافی داشته‌ایم یا خیر! و اینکه ایا اجرای طرح تفضیلی تاثیری در ارتقای کیفیت زندگی داشته است یا خیر.

حجت ادامه داد: متاسفانه طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد طرح تفصیلی به میزان موردنظر محقق نشده است و متاسفانه تخلفات زیادی در این طرح انجام شده است. به طوری که شهر تهران تا خرخره پر از ساختمان است و در آینده تهران هرگز نمی‌تواند به سمت ساخت و سازهای وسیع برویم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: در دیداری که اعضای شورای شهر تهران و مسئولان شهری با رئیس جمهور داشتند، به موضوع بافت فرسوده و همچنین سیمای شهر توسط شخص رئیس جمهور اشاره شد و ما نیز پیشنهاد دادیم در این زمینه لایحه‌ای را آماده کنیم که این موضوع مورد توجه قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در همین راستا 7 الی 8 جلد کتاب در خصوص ضوابط شهری تهیه شده است که به زودی خلاصه‌ای از این کتاب‌ها در یک یا دو صفحه تهیه خواهد شد.

حجت افزود: در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها و دانشگاه ها و عدم ایمنی برخی از آنها و خطراتی که آنها را طی می‌کند باید گفته شود که شهرداری تهران نمی‌تواند به صورت مستقل در آنها ورود کند چرا که هرکدام از این ساختمان‌ها توسط وزارتخانه‌ها اداره می‌شود و قاعدتا ایمنی آنها نیز باید از طریق این دستگاه‌ها انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: چندی پیش وزارت بهداشت پیشنهادی را در خصوص احداث بیمارستان‌های جدید در محوطه‌های بیمارستان‌های فعلی داد به طوری که در آن قید شده بود که پس از ساخت بیمارستان‌های جدید، بیمارستان‌های قدیمی به عنوان محوطه و فضای بیمارستان استفاده شود که البته این موارد در دست بررسی قرار دارد. 

وی همچنین به تپه‌های عباس‌آباد به عنوان یک فضای فرهنگی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: به جهت دسترسی این مجموعه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و به عنوان قلب فرهنگی شهر تهران یاد می‌شود چرا که اماکنی از جمله مصلای امام خمینی، موزه دفاع مقدس، کتابخانه ملی و کتاب باغ کودکان و مکان‌های تفریحی در این مجموعه دیده شده است. 

حجت تصریح کرد:  رویکرد ما در این دولت این است که با برقراری وحدت بین عناصر مختلف شرایط ویژه‌ و مناسبی را برای استفاده قشرهای مختلف مردمی از تپه‌های عباس‌آباد فراهم کنیم و نگاه گردشگری به تپه‌های عباس‌آباد اتخاذ شود. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به دو گود رها شده در شهر تهران گفت: گود فرهنگی در مجاورت کتابخانه ملی که مورد انتقاد اعضای شورای شهر تهران نیز قرار گرفت مورد توجه قرار گرفته و به زودی این موضوع برطرف خواهد شد ضمن اینکه در خصوص گود برج میلاد نیز با توجه به رها شدن این گود و انصراف اسپانسر و سرمایه‌گذار قبلی طرحی در نظر گرفته شده است که به زودی نیز این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

وی گفت: برای استحکام این گود قوه خاکی در نظر گرفته شده است.

حجت همچنین به خانه‌ای در کوچه امام زاده یحیی اشاره کرد و افزود: این خانه در گذشته برای اسکان شهردار سابق در نظر گرفته شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و با دستور شهردار تهران این مکان به عنوان اداره کل بافت تاریخی شهر تهران محسوب شد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به منطقه چهارباغ در منطقه 22 گفت: آنچه به عنوان منطقه چهارباغ در طرح اولیه مورد توجه قرار گرفت بعدها تعدیل پیدا کرد و در واقع طرح چهارباغ نیاز به بازنگری جدی دارد که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد. 

وی به طرح کن اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی در این زمینه وجود دارد اما ملاحظاتی صورت گرفته است و موضوع در کمیسیون شورای عالی شهرسازی مطرح شده است.

حجت ضمن انتقاد از شورای عالی شهرسازی گفت: این شورا متشکل از نمایندگان دولت است و در واقع این شورا اقدام به تهیه مصوباتی می‌کند که علی‌القاعده شهرداری تهران برای اجرای آن با هزینه روبه‌رو می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه در خصوص فعالیت سازمان نوسازی شهر تهران گفت: پس از وقوع زلزله بم توجه به زلزله تهران مورد توجه این سازمان قرار گرفت و نوسازی بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار