کد خبر: ۵۳۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۶ 04 December 2017
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موسسات مالی که سود بالا می دهند غالبا دچار مشکل هستند و بهتر است مردم از سپرده‌گذاری در اینگونه موسسات خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به مناسبت شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس گفت:‌ آیت‌الله مدرس مرد بزرگی در تاریخ ایران بود که در کسوت نمایندگی خدمات شایانی به کشور انجام داد.

او درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری اظهار کرد: مجلس از ابتدای سال با مجموع شرایط کشور دو راهبرد را مورد توجه خود قرار داد. یکی اینکه در کشور فضای‌ آرام و طمانینه را برای پیشبرد کار بوجود آورد و از حاشیه‌ها و چالش‌های سیاسی جلوگیری کند و دیگر اینکه به موضوعاتی که کمتر توجه شده و موجب بروز مشکلاتی شده توجه لازم صورت گیرد.

رییس مجلس ادامه داد: در این راستا یکی از موضوعاتی که مدنظر قرار گرفت بحث همین موسسات اعتباری بود. این موسسات مالی در گذشته بنا به دلایلی بوجود آمدند و برخی نیز غیرمجوز بودند و سودهای کلان به مردم پرداخت می‌کردند. از این رو چون در مجموعه اقتصادی کشور ظرفیت پرداخت چنین سودهایی وجود نداشت، به دلیل بی مبالاتی عده‌ای، مشکلاتی بوجود آمد و البته برخی نیز بازداشت شدند.

لاریجانی بر لزوم تفکیک جرائم مسئولان این موسسات و تخلفات و قصور برخی مدیران و دستگاه‌ها در بروز چنین مشکلاتی تاکید کردو گفت: از همان روزهای نخست سال به موضوع سپرده‌گذاران توجه کردیم و گفت‌گوهای بسیاری در صحن علنی و غیرعلنی و جلسات کمیسیون اقتصادی مطرح و در نهایت قرار شد تا موضوع را از قوه‌قضاییه پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: نظر دستگاه قضایی این بود که تا زمانی که پرونده این موسسات بررسی نشود و حکم صادر نشود نمی‌توان به مردم پول پرداخت کرد . به همین دلیل ما مجبور شدیم از سازوکار دیگری استفاده کنیم.

رییس‌مجلس پیگیری موضوع سپرده‌گذاران موسسات مالی را یکی از مباحث مطرح شده در جلسات سران قوا مطرح کرد و افزود:‌ در جلسه سران هم که این موضوع بحث شد گفتیم سازوکار دیگری باشد تا با توجه به تعداد زیاد سپرده‌گذاران، اموالی که می توانیم را بپردازیم و بعد به حساب متخلفان برسیم.

لاریجانی ادامه داد: در جلسه‌ای هم که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم این مباحث مطرح و ایشان به حل مسئله کمک کردند.

وی به رفع مشکل سپرده‌‌گذاران موسسه کاسپین اشاره کرد و گفت: در مورد کاسپین ابتدا مطالبات مردم تا ۱۰۰ میلیون و بعد تا ۲۰۰ میلیون پرداخت شد. سایر موسسات نیز همین راهکار در دستور کار قرار دارد. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون و افراد گرفته شد تا به سازو کاری برسیم تا فشار از مردم و سپرده گذاران برداشته شود. بانک مرکزی را هم موظف کردیم در آینده به هیچ وجه به چنین موسساتی اجازه فعالیت ندهد.

وی ادامه داد: امروز رییس بانک مرکزی می‌گفت جلوی موسسه‌ای که اینگونه فعالیت می‌کرد را گرفتیم. در برنامه ششم هم به بانک مرکزی اختیارات کافی برای برخورد با چنین موسساتی را داده‌ایم. این موسسات که سود بالا می دهند غالبا درچار مشکل هستند و بهتر است مردم از سپرده‌گذاری در اینگونه موسسات خودداری کنند.

لاریجانی اظهار کرد: حدود ۹۸ درصد سپرده‌گذاران در کاسیپن زیر ۲۰۰ میلیون سپرده داشتند که منطقی بود اول پول آین افراد پرداخت شود و در مرحله بعد به سراغ افراد دیگر رفت.

وی در مورد برنامه‌های مجلس برای توجه به روستاها گفت:  طبق بررسی‌های صورت گرفته نسبت روستاها به  شهرها خیلی تغییر کرده و روستاییان ما ۲۵ درصد هستندکه از متوسط میانگین جهانی نیز کمتر است. اگر روستاها تخلیه شود، اکثرا حاشیه نشین شهرها می‌شوند که اگر توجه کافی به این مسئله نشود، هزینه زیاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوجود خواهد آورد.

رییس مجلس یکی از مشکلات روستاها را کمبود منابع آبی مطرح کرد و گفت:  برای رفع این مشکل گفتیم چگونه امکانات تکمیلی بدهیم تا چرخه روستایی برای کشاورزان صرف کند. از این رو با اذن رهبری یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی وام گرفتیم و چند بانک که مشخص کردیم و گفتیم با سود ۴ تا ۶ درصد به روستائیان وام بدهند.

وی افزود: به طور مثال اگر فارغ التحصیلان کشاورزی و افراد که به مناطق روستایی علقه دارند می‌توانند با این سرمایه‌ای که در اختیارشان گذاشته می‌شود سیستم‌های گلخانه‌ای راه بیاندازند یا در کنار دریاها و رودخانه به پرورش میگو و ماهی بپردازند.  اگر روستاییان و کشاورزان سمت گیری درستی داشته باشند، تلاش می شود سال‌های دیگر نیز این روند توسعه روستاها پیگیری شود.

لاریجانی درباره مشکلات صندوق‌های بازنشستگی گفت: این صندوق‌ها مشکلات متنوعی دارند. بهترین وضعیت را سازمان تامین اجتماعی دارد که آن هم دارای مشکل است. این صندوق‌ها آتیه مردم است؛ مثلا صندوق بازنشستگی بیشترین پوشش را دارد و مربوط به کارگران است اما چرا مشکل دارند؟

وی افزود:  در اداره سازمان سه ضلع وجود دارد؛ کارگر و کارفرما و دولت. دولت‌های قبل از منابع موجود برای برخی بدهی‌ها استفاده کردند یا منابع را نپرداختند. ۶۰ هزار میلیارد در کل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. باید این را تامین کنیم .

رئیس مجلس با بیان اینکه بسیاری از بازنشستگان از نابرابری حقوقشان گلایه دارند، گفت: باید تناسب‌سازی شود. حرفشان درست است. باید صندوق‌ها سرپا شوند توانمندی پیدا کنند. در جلسات بررسی کردیم که چطور این کار را کنیم یکی از معضلات آنها این است واحدهای تولیدی ریز و رشت را بدون سود آنچنانی به این صندوق‌ها به جای بدهی‌شان دادند ممکن است در پتروشیمی و این امور سرمایه‌گذاری دولت داشته باشد اما در همه امور قاطی شدن دولت به صلاح کارگران نیست.

وی تاکید کرد: باید بدهی‌های آنها را هم تامین کنیم که سرمایه اولیه را داشته باشند. در مجلس بحث شد پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها به صورت طرح آماده می‌شود. ظرف یک یا دو سال آینده این موضوع را تعیین تکلیف می‌کنیم تا کارگران نسبت به آتیه خود نگرانی نداشته باشند. همه صندوق‌ها مشکل دارند که صندوق‌های لشکری مشکلاتش بیشتر است. یکی از مسائل مهم همین صندوق‌ها است که پیگیری می‌کنیم و امتیازاتی را برای آنها در نظر داریم با سازمان تامین اجتماعی هم درباره این امتیازات صحبت کردیم.

علی لاریجانی درباره توسعه صادرات و بسته حمایتی که صادرکنندگان رغبتی به آن ندارند، گفت: در این کشور تا صادرات راه نیافتد مشکلات حل نمی‌شود. اگر می‌خواهیم آتیه فرزندانمان روشن باشد باید بدانیم شرایط کشور با بخشنامه و مقررات فعلی برای آن آماده نیست. برای رفع موانع تولید ما در این مجلس توجه کردیم و همه تاکید داریم که باید پشتیبانی کنیم تا صادرکننده به این پشتیبانی اطمینان داشته باشد.

وی افزود: امروز صادرات در کشور ما هزینه‌هایی دارد. مثلا فرش از اقلام صادراتی است چرا صادرات آن افول کرده است؟ چون صادرکنندگان باید در نمایشگاه‌ها حاضر شوند و تبلیغ کنند که این کارها هزینه دارد و باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم که موتور آنها راه بیافتد.

رئیس مجلس گفت: ما در جلسات خود تاکید کردیم دولت برای این موضوع فکر کند و گفتیم حاضریم قانون مستقل از بودجه و دائمی برای حمایت از صادرکنندگان تصویب کنیم که منبع روشنی در نظر بگیریم. چون در بودجه این بند وجود دارد ولی وقتی دولت کم می‌آورد از این بخش کم می‌گذارد و منبع پایدار نیست. فکر کردیم به عوارض واردات یک چیزی اضافه کنیم و به پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم.

وی ادامه داد:  در بودجه۹۷ به این موضوع توجه می کنیم و برای آن قانون دائم لازم است. دولت هم باید برای آن لایحه بیاورد در غیر اینصورت خودمان اقدام می‌کنیم اقتصاد مقاومتی یک بعدش برون‌زایی است.

لاریجانی افزود:  کسانی که در مناطق ویژه و مناطق آزاد صادرات کنند معافیت مالیاتی خوبی دارند. البته ممکن است مواد اولیه را از خارج کشور بیاورند. در مناطق آزاد سمت گیری ما به سمت تسهیل صادرات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست‌های  اصل 44 که ابلاغ شد متعاقبا قانون خوبی برایش تصویب شد این قانون هدف‌هایی داشت از جمله اینکه اقتصاد دست مردم باشد و شفافیت بوجود آید اما آنچه رخ داد از هدف گیری ابتدایی  دور شد زیرا دولت‌ها کم آوردند و بنگاه‌ها را به جای بدهی خود دادند. مثلا نیروگاه برق را جای بدهی خود به وزارت دفاع  دادند. بدیهی است نیروگاه دست وزارت نیرو کارآمدتر است.

وی گفت: گزارش اخیری که راجع به اجرای اصل 44 در مجلس خوانده شد این موارد و نقاط ضعف اجرا را بخوبی باز کرد و بر اساس این گزارش طرحی طراحی شد که به موجب آن با متخلفان برخورد شود و الزاماتی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

لاریجانی بیان داشت: باید مسابقه واگذاری در شرایط مساوی باشد فلذا مجلس دنبال اصلاحات است. پیگیری می کنیم که بنگاه واقعا به بخش خصوصی واگذار شود.

رییس مجلس راجع به برجام و سرنوشت آن اظهار کرد: برجام در آن شرایطی که بودیم خوب بود. می‌خواستند ایران را که اقتدار و منابع خوبی دارد را از لحاظ اقتصادی در تنگنا  قرار دهند از این رو در آن شرایط تصمیم خوبی گرفتند و برجام را نوشتند. درحال حاضر نفت ما فروش می‌رود، بیمه و پتروشیمی مان راه افتاد و خیلی از مشکلات حل شده است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: دیگرانی مثل آمریکا اسرائیل و برخی کشورهای دیگر دنبال برهم زدن برجام  بودند. این  راه با دقت انتخاب شد و برای شرایط امروز لازم بود. بگذاریم این مسیر ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما عجولانه تصمیم نمی‌گیریم گفت: در آن شرایط علاوه بر فشار اقتصادی، اجماعی برای فشار به ایران بود که این اجماع شکسته شد و این سیطره از بین رفت. الان می‌بینید کشورها هم نوایی با ایران دارند نه آمریکا. اتحادیه اروپا همینطور. باید طوری عمل کنیم  که دشمنان برجام  در انزوا قرار گیرند

لاریجانی خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم کار مهمی در ایران انجام شد. اینکه ایران به دعوت عراق و سوریه به جنگ با تروریست پرداخت بسیار مهم بود زیرا برای امنیت ایران لازم بود. برای امنیتمان  فکر و کار   شده است. از همین جا از سپاه قدس و فرمانده آن تشکر می‌کنم. قطعا دشمنان برای برهم زدن امنیت برنامه دارند اما این به این  معنا نیست که در اجرای برنامه خود موفق می‌شوند.

رییس مجلس گفت:  غیر از اسرائیل با همه کشورهای منطقه دوست هستیم. ما چشم داشتی به هیچ کشوری نداریم اینکه از حلال شیعی می‌گویند درست نیست. چندشم شد حرفهای ترامپ را شنیدم. چقدر سخیفانه حرف زد. ما برای همکاری با کشور منطقه پیش قدم هستیم باید منطقه توسط کشورها خود ممطقه امن شود و استراتژی ایران مشخص است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به قانون ارزش افزوده گفت: این قانون موقت و آزمایشی بودو  باید راجع به آن فکری شود. تولیدکنندگان و برخی صنوف ما مشکلاتی در اثر اجرای این قانون دارند. اکثرا می‌گفتند مبالغ بصورت زنجیره‌ای داده می‌شود و دولت باید سریعا بی واسطه آن را برگرداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصل قانون ارزش افزوده برای شفافیت است اما دو چیز می‌خواهد. صندوق مکانیزه باید بوجود آید. برای این موضوع طرحی در مجلس شورای اسلامی است. همچنین  دولت باید سر موقع پول‌ها را برگرداند والا تولید کننده ضرر می‌کند. در ضمن بعضی صنوف باید معاف از مالیات بر ارزش افزوده باشند مانند فرش و صنایع دستی.

لاریجانی راجع به مساله یارانه و آینده این طرح با بیا اینکه من هم حرفهائی را شنیدم که پیشنهاد داده شده است که یارانه فقط به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی داده شود گفت:  این نظر کاملی نیست بسیاری از افراد هستند که باید یارانه بگیرند اما تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند. باید دایره پرداخت یارانه  را وسیع تر گرفت. در جلسه سران قوا راجع به مساله یارانه‌ها بحث شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسات سران قوا گفت: در سه قوه اختلاف آن چنانی نداریم و برخی از چالش‌ها نیاز دارند سه قوه باهم کار کننند.

وی با اشاره به موسسات مالی و اعتباری گفت: مثلا در بحث همین مؤسسات مالی اگر  اگر قوه مقننه به تنهایی کار انجام می‌داد، اتفاقی میسر نمی‌شد. قوه مجریه ورود کرد و رئیس محترم قوه قضائیه  آمدند تا ماجرا شکل درستی به خود گرفت. بقیه امور کشور هم باید همین گونه حل شود.

لاریجانی در مورد تعدد قوانین و برخی از قانون های موازی که مانع کار یکدیگر می شوند  با بیان این که مجلس باید برای اجرایی شدن قوانین وقت بگذارد  گفت: ما باید وقت بگذاریم و قوانین را بررسی کنیم که علاوه بر آن شرایط و زمان هم محور دیگری است که  باید مورد نظر واقع شود.

وی ادامه داد: باید برخی از قانون ها تغییر کند،به هر حال شرایط و زمانه تغییر کرده است در گذشته فقط روزنامه ها بودند اما در حال حاضر وسایل ارتباطی تغییر کرده اند. بنابراین تجدید در قوانین لازم است.

رئیس قوه مقننه درباره قانون هوای پاک اظهار داشت: مسئله هوا یک موضوع اساسی است و قانونی که اخیرا تصویب شد جامع است. فرض کنید ما ۶ میلیون موتور سیکلت داریم که باعث آلودگی می‌شوند  که مصوب کردیم باید برقی تولید شوند و یا اتومبیل های ما باید استاندار شوند و یا کارخانه هایی که ایجاد آلودگی هوا می کنند باید کنترل شود.

وی خاطر نشان کرد : با رئیس شورای شهر تهران صحبت کردم  و قرار شد به صحن مجلس بیاید و توضیحاتی در این باره بدهد.

لاریجانی با اشاره به ریز گردها عنوان کرد:یکی از مسائل دیگر خشکی و غبار هوا است که آلودگی های سنگین ایجاد می کنند ما باید دریاچه های خشک را احیا کنیم تا مانع از این قبیل آلودگی ها شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار