مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: شهرداری تهران باید خط آسمان را رعایت کند، در حالی که متاسفانه این موضوع اصلا رعایت نمی‌شود.
کد خبر: ۵۲۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ 19 November 2017

کیومرث کلانتری درباره مهمترین مشکلات محیط زیستی در شهر تهران گفت: ما در شهر تهران با معضلات متعددی از جمله آلودگی هوا، دغدغه مدیریت پسماند‌ها و پساب‌ها، مسائل مربوط به توسعه صنعتی و ترافیک مواجه هستیم.

او درباره آلودگی هوای تهران با اشاره به قانون هوای پاک تصریح کرد: خوشبختانه قانون هوای پاک اخیرا ابلاغ شده و در این قانون ۲۶ دستگاه وظیفه مستقیم دارند و ما در سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران وظایف ۲۶ دستگاه را احصاء و ابلاغ کردیم و سازمان محیط‌زیست ناظر این دستگاه‌‌ها است و هر شش ماه یک بار باید گزارش عملکرد این دستگاه‌ها را به دولت ارائه کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید براینکه براساس قانون هوای پاک خودورهای استاندارد باید وارد بازار شوند، گفت: خوشبختانه پلیس در این زمینه نیز ورود پیدا کرده و خودروهای دودزا و آلاینده را متوقف می‌کند و وزارت نفت نیز متعهد شده تا سوخت استاندارد تحویل دهد و سازمان استاندارد و محیط‌زیست نیز باید بر آن نظارت داشته باشند.

کلانتری با بیان اینکه سال گذشته نسبت به ابتدای دولت یازدهم روزهای سالم دوبرابر شده بود خاطرنشان کرد: این وضعیت نشان دهنده این است که سوخت سالم‌تر شده و واحدهای صنعتی که از سوخت سنگین استفاده می‌کردند، در حال حاضر از گاز استفاده می‌کنند البته در بحث آلودگی هوا مشارکت مردم موضع بسیار مهمی است در صورتی که مردم مشارکت داشته مشکل آلودگی هوا قابل برطرف شدن است. البته باید زیرساخت‌هایی ایجاد شود و دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و امکانات و تجهیزات را فراهم کنند.

او ادامه داد: ما برای برطرف کردن آلودگی هوا نیازمند همراهی مردم هستیم اگر توصیه می‌شود شرایط ناسالم است گروه‌های حساس رعایت کنند باید این مسائل از سوی مردم جدی گرفته شود، ما اعلام می‌کنیم که به طور مثال امروز محدودیت برای برخی گروه‌ها وجود دارد، اما می‌بینیم که ماشین‌های تک سرنشین بیشتر می‌شود، آنچه که ما براساس استانداردها اعلام می‌کنیم، بعضا مردم همکاری نمی‌کنند بنابراین به شدت نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برج‌هایی که در غرب تهران ساخته شده‌اند، مانع جریان باد در تهران می‌شود، نظر شما در این باره چیست توضیح داد: شرایط استقرار تهران به گونه‌ای است که ارتفاعات در شمال و شرق آن را احاطه کرده‌اند و این ارتفاعات باعث می‌شود تبادل هوا کمتر صورت بگیرد بلندمرتبه سازی قطعا در حد محدود می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در حد کلان خیر اینگونه نیست اما در همان منطقه بی‌شک بلندمرتبه‌سازی‌ها در آلودگی هوا به دلیل ثبات جریان هوا بی‌تاثیر نیستند.

کلانتری با تاکید براینکه این بلند مرتبه سازی ها در کل تهران تاثیر چندانی ندارند تصریح کرد: شهرداری تهران باید خط آسمان منطقه را رعایت کند و متاسفانه در تهران خط آسمان اصلا رعایت نمی‌شود در حالی که خط آسمان در دنیا تعریف دارد و حتما باید در تهران نیز خط آسمان رعایت شود تا دچار نقض حقوق دیگران نشویم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مدیریت پسماندها گفت: درکلان شهر تهران حدود ۸ هزار تن در روز پسماند عادی به آرادکوه منتقل می‌شود و بخش عمده‌ای از این پسماندها انباشته می‌شوند و مدیریت صحیحی بر آن‌ها نیست و بعضا بوی تعفن و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی را ایجاد می‌کنند. ما معتقدیم که مدیریت پسماند در تهران باید به صورت جدی و از مبدا پیگیری کند و توجیه پذیر نیست که پسماند به صورت مخلوط جمع‌آوری شود و در محلی به وسیله دستگاه‌ و به صورت ناقص تفکیک شوند و آن تفکیک هیچ فایده‌ای ندارد و باید تفکیک از مبدا صورت بگیرد و زباله خشک از زباله تر جدا شده و زیاله‌تر برای کود و زباله خشک برای بازیافت استفاده شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: ما نیز پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم شهرداری تهران از مقررات مدیریت پسماندها تمکین کند و صرفا آلودگی را از جایی به جای دیگر منتقل نکند. البته با عزمی که در اعضای شورای شهر و شهرداری تهران در زمینه پسماند وجود دارد مدیریت صحیح پسماند در دستور کار قرار دادیم.

کلانتری تصریح کرد: با توجه به اینکه در کل کشور روزانه ۵۰ هزار تن پسماند تولید می‌شود و براساس پیگیری‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار است دو میلیارد تومان اعتبار از صندوق ذخیره ارزی در سال آینده برای مدیریت پسماند در کشور در اختیار وزارت کشور قرار داده شود. خوشبختانه با توجه به عزمی که در دولت برای مدیریت پسماند ایجاد شده اختصاص منابع نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اراضی اطراف تهران گفت: اراضی اطراف تهران یا ملی هستند یا زمین کشاورزی. زمین‌هایی که برای کشاورزی است صرفا می‌تواند برای کشاورزی یا باغ مصرف شود اما زمین‌های ملی از دو حالت خارج نیستند یا در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مراتب چهارگانه است یا منابع ملی و در اختیار اداره کل منابع طبیعی است. اگر در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست باشد قابل واگذاری نیست و باید با همان کاربری برای زیست‌گاه و ریه‌های تنفسی شهر تهران بماند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران  ادامه داد: اگر زمینی در اختیار اداره کل منابع طبیعی است چنانچه در حوزه آبریز سدهای تهران نباشد ممکن است برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و عمرانی اختصاص پیدا کند اما آن هم تابع یک مقررات خاص است اگر تخریب صورت بگیرد جرم است و مجازات دارد و دستگاه‌های متولی پیگیری می‌کنند اگر هم تغییر کاربری اتفاق افتد باید طبق قوانین و مقررات خاص باشد اما ۳۰ درصد مساحت استان در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است و ما آن را برای نسل‌های آینده مدیریت و حفاظت می‌کنیم.

برچسب ها: کیومرث کلانتری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار