اظهار نظرهای فقهی درباره زلزله !
اما درکنار این واکنشها ،برخی از علمای دینی و اهل فقه و فلسفه در کشور که البته انتظار بیشتری از آنان برای کاهش آلام ودردهای وارد بر مردم مناطق زلزله زده واستفاده از توان ونفوذ شان برای بسیج کمکهای مردمی می رود ، سخنانی برزبان می آورند که بجز نمک پاشی بر زخمهای پدیدار شده بر جان وروح مردم کشور به خصوص مردم مناطق مصیبت دیده ،مصرف دیگری ندارند.
کد خبر: ۵۲۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 15 November 2017

تابناک ایلام::اوایل هفته جاری زلزله ای 7 ریشتری در مرزاستان کرمانشاه با کردستان عراق به وقوع پیوست و همزمان نیز در بسیاری از استانها نظیراستان ایلام ،این زلزله احساس ومردم شهر وروستا را لااقل برای دو شب متوالی از خانه هایشان فراری داد. اما این زلزله همانند زلزله های مهیب پیشین که چندسال پیش در بویین زهرا و منجیل ورودبار وهمچنین شهرستان بم به وقوع پیوست،البته با مقیاس کمتری نسبت به آنها ،جان بیش از 600هموطن کردزبان را گرفت و نزدیک به ده هزار نفر را نیز روانه بیمارستانها کرد.

این فاجعه مصیبت بار به اندازه ای عمیق وهولناک گزارش شده که صرفنظر از دین ومذهب وزبان وقوم ونژاد ،دل هر انسان برخوردار از زره ای انسانیت وعاطفه را به درد آورده است . واکنشهای مردم جای جای این سر زمین وتلاش خودجوش آنان برای جمع آوری وارسال کمکهابه مناطق زلزله زده ،اظهار نظرهای صورت گرفته در فضای مجازی ورسانه ای کشور وجهان گویای این مساله مهم است.

اما درکنار این واکنشها ،برخی از علمای دینی و اهل فقه و فلسفه در کشور که البته انتظار بیشتری از آنان برای کاهش آلام ودردهای وارد بر مردم مناطق زلزله زده واستفاده از توان ونفوذ شان برای بسیج کمکهای مردمی می رود ، سخنانی برزبان می آورند که بجز نمک پاشی بر زخمهای پدیدار شده بر جان وروح مردم کشور به خصوص مردم مناطق مصیبت دیده ،مصرف دیگری ندارند.

درهمان روزهای اول وقوع زلزله امام جمعه محترم کنگاور ،به جای اینکه لباس امدادی بر تن کرده ودر راه رضای خدا و عمل به فرامین دینی ومذهبی وهمچنین نشان دادن عطوفت ،رافت واهتمام نظام به ملت ،روانه مناطق زلزله زده می شد ،با اظهار نظری عجیب ،مسایل سیاسی روز را با کار خدا و یک عامل طبیعی گره زده و زلزله به وقوع پیوسته را ناشی ازخشم خدا وقهر طبیعت، بخاطر تلاشهای "جدایی طلبانه اقلیم کردستان "اعلام نمود . موضوعی که با هیچ فقه ومنطقی جور در نمی آید.

این درحالیست روز گذشته در نشست ستاد بحران استان ایلام که دراستانداری ایلام برگزار شد ،اظهار نظر مشابه ای نیز از زبان نماینده محترم ولی فقیه وامام جمعه ایلام جاری شد.البته با توجه به درایت و سوابق علمی وفقهی وهمچنین میزان شناخت ایشان از شرایط منطقه ، بهتر بود این اظهار نظر در این شرایط وزمان مطرح نمی شد.

امام جمعه ایلام در سخنانی اظهار کرد: این حوادث گاهی معلول نافرمانی مردم است.خداوند بخاطراینکه  مردم از نعمتهایش غفلت نکنند، از طریق وقوع این حوادث به آنان هشدار می دهد.

حجت الاسلام محمدنقی لطفی گفت: غفلت عامل ناسپاسی است ،نعمت هایی وارد می شود ،اما انسان براثر غفلت به جای شکر وکرنش در مقابل ذات خداوند ،مرتکب ناسپاسی می شود.

امام جمعه ایلام ادامه داد: هر حادثه وپدیده ای که جان ومال انسان ها را به خطر می اندازد ،بدون شک درکنار آن یک ناسپاسی ونافرمانی وجود دارد.

وی افزود: ما باید غافل نباشیم ،دراین عالم هستی تکلیف داریم وباید هم به تکلیف خود درست عمل کنیم . انجام درست تکلیف ،انسان را درمقابل حوادث اینچنینی حفظ خواهد کرد. این زلزله مهیب نشان داد، دراین عالم یک قدرت نامریی هم وجود دارد.

شاید علم ما به تفسیر وتحلیل این اظهار نظرهای فقهی  قد ندهد ،اما همانقدر می دانیم که همه اتفاقات وحوادث دنیا ،معلول حکمت و خواست ذات باریتعالی است که در قاموس حوادث طبیعی ظاهر می شوند . این را هم می دانیم که خداوند براساس سنت هایش از آزمایش واملاء واستدراج گرفته تا امهال و تنبه ،انسانها را هم درمعرض آزمایش قرار می دهد .هم با نعمتهایش آنان را متنبه و گاها هم  مجازات می کند . درکنار این سنت ها ی الهی ،می توان از سنت بزرگ دیگری به نام "نفی حرج " وسنت "نفی ظلم " نام برد که درهر دوی آنها خداوند نه سختی رابرای بندگانش می خواهد و نه ظلم را.

سنت نفی حرج یکی از سنت های الهی این است که خداوند متعال سختی و مشقت را بر بندگان خود نخواسته است:

«یُریدُ اللّه بِکُمُ الیُسر وَ لا یُرید بِکُم العُسر»؛ بقره/ 185. همچنین: بقره/ 286، نساء/ 28، مائده/ 6 و حج/ 78.

همچنین سنت نفی ظلم از طرف خداهمان گونه که در اصول دین نیز آمده است پروردگارْ عادل است و هیچ گاه نسبت به بندگان خود ظلم روا نمی دارد: «وَ مَا اللّهُ یُریدُ ظُلماً لِلْعالَمین»؛ آل عمران / 108، انفال/ 51، یونس/ 44.

بنابراین با یاد آوری این دو سنت نمی خواهیم، منکر آزمایش وابتلای الهی بشویم ،اما با ذکر این مصادیق و علم به صحت فرمایشات امام جمعه محترم ایلام ،می خواهیم این نکته را یاد آور شویم ،که درپاره ای از مکانها وزمانها ،تفسیر وتحلیل اتفاقات وحوادثی که درآن احساسات مردم جریحه دار شده  وامکان بروز خطری متصور است به صلاح نیست .بیان این دیدگاهها ی فقهی که نه تنها درپذیرش آن نتیجه ای کسب نمی شود ،بلکه در پاره ای از موارد ،اثرات ان به مراتب منفی ومخرب تر خواهد بودچه دردی از دردها می تواند دوا کند!.دستورالهی به پیامبر اکرم (ص)درراستای رسالت مخفیانه تبلیغ دین، یکی از مصادیق وقت شناسی است که حاوی درسهایی است که این سالها می تواند مدنظر قرار گیرد.

درباره علت مخفی بودن دعوت پیامبر اسلام(ص) در سه سال نخستین دعوت، تحلیل صریح و روشنی در منابع اولیه تاریخی و روایی وجود ندارد، ولی آنچه به ذهن تبادر می‌کند ،ترس از سرسختی مشرکان و خطراتی بود که متوجه دعوت نوپای اسلامی می‌شد.

در جهان کشورهای زیادی وجود دارد که درمیان آنها هم مسلمان هست ،هم مسیحی و هم یهودی وهم لاییک . چرا در کشورهای مسلمانی نظیر عربستان و ترکیه وبرخی کشورهای حوزه بالکان ،شدیدترین ظلم ها ،گناهان وناسپاسی ها مشهود است ،اما این سنت آزمایش الهی  باید فقط یقه ایران اسلامی را بگیرد؟ آیا از خودمان سوال کرده ایم ،چرا درکشوری نظیر رژیم صهیونیستی که از آن بعنوان غده سرطانی جهان اسلام تعبیر شده و یا ایالت متحده آمریکا که شیطان بزرگ نام گرفته وقریب به چهل سال است ،در زیر مرگ گفتن های ما ایرانیان گذران امور می کنند ،زلزله وسیل نمی آید ؟!

راستی چرا مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین جهان درپیام تسلیت وسراسر اندوهشان به مردم زلزله زده غرب ،علیرغم درجه اعلای فقهی و علمی اشان به این نکته ظریف اشاره نکردند ؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار