رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند:شکایت ربیعی از یک نماینده/تخریب و تلفات بالا در مسکن‌مهر شانتاژ رسانه‌هاست!/افشای ماجرای شکایت از عضو تعلیق شده شورای شهر یزد/ناگفته‌هایی از بیت امام(ره) و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۲۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲ 13 November 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید؛
 
درخواست نمایندگان کُرد و اهل سنت از دولت

جمعی از نمایندگان کرد و اهل سنت مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به زلزله‌زدگان غرب کشور شدند.

در نامه نمایندگان کرد و اهل سنت مجلس خطاب به حسن روحانی آمده است:

«متاسفانه در حادثه تاسف‌بار زلزله اخیر تعدادی از هموطنان عزیز استان کرمانشاه از جمله در شهرستان‌های قصر شیرین و سر پل ذهاب فوت یا زخمی شده‌اند. ضمن تسلیت و ابراز همدردی با مردم خوب و انقلابی این خطه از میهن اسلامی نظر رئیس‌جمهور محترم را به موارد ذیل معطوف می داریم:

1-لازم است سریعا با بسیج تمامی امکانات و به کار گیری تمام توان سازمان مدیریت بحران، هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی سطح کشور و استان‌های همجوار در جهت عملیات امدادرسانی مجروحین حادثه و عادی نمودن اوضاع اقدام شود.
2-بیمارستان سر پل ذهاب جزو اولین ساختمان‌هایی بود که بر اثر زلزله تخریب شد و بیماران و کارکنان در زیر آوارها گرفتار شدند که یکی از نشانه‌های عدم توسعه یافتگی این مناطق و بی‌توجهی دولت‌های متعدد به این منطقه محروم از کشور است و باید سریعا با تخصیص اعتبارات جهشی نسبت به جبران این محرومیت و عدم توسعه یافتگی اقدام شود.
3-اثرات تاسف‌بار زلزله مذکور این هشدار را به مسئولین داد که ساختمانها و اماکن مسکونی شهرها و روستاها و مراکز دولتی از استحکام مناسبی برخوردار نبوده لذا ضرورت دارد در این رابطه در همه مناطق کشور اقدام جدی و پیشگیرانه صورت گیرد.
4-همچنان که در مزینه آمار بیکاران استان کرمانشاه و شهرهای غرب کشور رتبه اول را دارد متاسفانه از نظر توسعه و عمران شهری و روستایی هم به این مناطق بی‌توجهی صورت گرفته لذا ضروری است همه جانبه و عادلانه زمینه رشد همه مناطق کشور فراهم شود.»

 فرمان رسانه ای از دست رئیس دولت اصلاحات خارج شد
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس» مدعی شد: رئیس دولت اصلاحات چندی پیش در دیدار با برخی تئوریسین های این جریان نسبت به میدان داری و لیدری غلامحسین کرباسچی در میان اصلاح طلبان هشدار داده است.وی تاکید کرده که به طور کلی بایستی مراقب افرادی مانند کرباسچی باشیم.وی در توضیح این هشدار خود گفته است: آقای کرباسچی جنسش با افرادی مثل حسین آقا(مرعشی) تفاوت دارد. او با ما مشکل تاریخی دارد و باید مراقب تحرکات وی بود.وی خبر داده است: در حال حاضر کرباسچی به گونه ای رفتار کرده که جریان رسانه ای دولت را در اختیار گرفته و قوچانی چون موم در دستان او قرار دارد و از پشتِ صحنه آنها را هدایت می‌کند.لازم به ذکر است چندی پیش محمد قوچانی در قالب طرح تدوین اندیشه های ریاست جمهوری، خط دهی به رسانه های دولت را در دست دارد.به نظر می رسد که فرمان هدایت جبهه اصلاحات در پشت صحنه از دست رئیس دولت اصلاحات خارج شده و وی به اجزای مختلفی که در حال مدیریت بخش های این جبهه هستند برچسب های سنگینی را نسبت می دهد.

مشایی به دادسرا احضار شد
 
اسفندیار رحیم مشایی به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.مشایی به اتهام تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شده است.رییس دفتر رییس جمهور سابق، پنج روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد خود را به شعبه بازپرسی معرفی کند./خبرآنلاین

شکایت ربیعی از یک نماینده
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از شکایت وزارت رفاه علیه وی به دلیل طرح سوالات خبر داد و گفت: افتخار می کنم که در دادگاه حرفهایم را بزنم.در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سوال ملی محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و مطرح شد و نماینده سوال کننده در خلال سوال خود به لابی های سنگین وزارتخانه علیه وی و شکایت از او اشاره کرد.پورابراهیمی در جریان طرح سوال خود با بیان اینکه در روز رای اعتماد به وزرا نگذاشتند این حرفها را بزنیم و لابی سنگین اجازه نداد با مردم صحبت کنیم، گفت: امروز هم مثل روز رای اعتماد که تعدادی از افراد را برای لابی آورده بودند همین کار را کردند؛ در حالی که وزیر طبق آیین نامه فقط می تواند دو نفر با خودش به صحن مجلس بیاورد./مهر

نکته ظریف و مهم احمد خاتمی درباره زلزله
 
آیت الله سیداحمد خاتمی در پی حادثه زلزله و جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز در شهرهای کرمانشاه، کردستان و ایلام پیامی منتشر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه‌ی زلزله و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان عزیز و نیز از کشور‌های هم‌جوار، مایه‌ی تاسف است از خدواند برای جان‌باختگان طلب مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر و اجر دارم.

در این حادثه آن چه موجب تخفیف آلام است حضور به هنگام مسؤولین و کمک به آسیب‌دیدگان است. الحمدلله این را به خوبی در مسؤولان کشور شاهدیم.

نکته‌ای را که با توجه به تجربه‌ی زلزله‌ی بم تذکر می‌دهم این است که تحلیل‌گران مراقب تحلیل خود باشند؛ مبادا سبب افزایش رنج داغدیدگان باشند، همانند آن که، چون گناه کردید زلزله شد. شکی نیست که یکی از عوامل بلا، گناه است؛ جای انکار نیست. گاه بلا امتحان است، گاه زمینه‌ی درجه یافتن است؛ آن چنان که در روایت آمده است. ما که از پشت صحنه‌های حوادث و فلسفه‌ی آن خبر نداریم پس به طور قطع نمی‌دانیم عامل چیست. انتظار می‌رود همه در این عرصه سنجیده عمل کنیم، سنجیده سخن بگوییم تا مورد رضایت خداوند باشد.
22 آبان ماه ۱۳۹۶

کدام برنامه رئیس جمهور لغو شد؟
 
اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که قرار بود صبح امروز با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار شود به علت وقوع زلزله لغو شد.گفته می شود آقای روحانی در تماس با مسئولان ذی ربط در حال پیگیری در زمینه امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله در غرب کشور است.

نماینده‌ای که بیش از ۱۵ عضو خانواده‌اش را در زلزله سرپل ذهاب از دست داد
 
نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس تاکید کرد: تعداد کشته‌شدگان زلزله اخیر در منطقه سرپل ذهاب بیشتر از تعدادی است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود.فرهاد تجری درباره زلزله در منطقه سرپل ذهاب گفت: این منطقه با محرومیت‌های بسیاری به‌خصوص در بخش درمانی مواجه است و با توجه به این اتفاق، مراکز با کمبودهای بسیاری مواجه هستند.وی افزود: سرپل ذهاب یک بیمارستان دارد که بخشی از آن‌هم در این حادثه تخریب شده و صدمه دیده است. البته صدمه‌ای به پرسنل بیمارستان نرسیده و در بخش‌هایی از بیمارستان که قابلیت استفاده دارد عوامل در حال ارائه خدمات هستند.نمانیده مردم سرپل ذهاب تاکید کرد: به دلیل نبود امکانات و همچنین امکانات پایین در جاده‌های این منطقه امکان امدادرسانی به سختی وجود دارد و به همین خاطر مردم در حال امدادرسانی هستند.تجری که به همراه سرپرست اورژانس در راه عزیمت به محل وقوع حادثه است، اظهار داشت: تا این لحظه بالای ۱۵ نفر از اعضای خانواده‌ام در این حادثه جان باخته‌اند.وی ادامه داد: تعداد کشته‌شدگان زلزله اخیر در منطقه سر پل ذهاب بیشتر از تعدادی است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود. طی تماس‌هایی که خانواده‌ها از این نقاط داشته‌اند بسیاری از اعضای این خانواده‌ها زیر آوار مدفون شده‌اند.

شایعات بی‌اساس درباره زلزله ۷.۳ ریشتری ایران و عراق
 
خبرآنلاین نوشت؛ شایعات بی اساس ودروغ که حتما بابد نسبت به آنها بی اعتنا بود و از بازنشر آنها اجتناب کرد، دیشب منشر شد و همچنان در حال انتشار است:
در این مطلب آمده است؛

۱- شایعه دروغ: زلزله طبیعی نبوده، و حاصل از انفجار (اتمی؟ هسته ای ؟ نظامی؟) بوده (بی پایه و اساس است، چرا که هزاران دستگاه لرزه نگاری این زلزله طبیعی را ثبت کرده اند، اگر انفجار بود در دقایق اولیه از سوی تمام مراکز بین المللی زلزله شناسی اعلام می شد که این اتفاق انفجار بوده نه زلزله طبیعی) .

2- شایعه دروغ: این زلزله توسط سازمان زمین شناسی آمریکا (یا مرکز لرزه نگاری آمریکا که اساسا معلوم نیست کجا هست!؟) 4 سال قبل در 2013 پیش بینی شده بود یا جاها یا افراد دیگری این زلزله را پیش بینی کرده اند و از قبل اعلام کرده بودند (بی پایه است، چرا که ما نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا روشی مخفی و پنهانی برای پیش بینی زلزله یا هیچ پدید طبیعی دیگر نداریم.).

3-شایعه دروغ : زلزله اصلی در ساعت آینده در نیمه شب رخ خواهد داد (بی پایه است، چرا که زلزله را برای رخداد در زمانی دقیق کسی تا کنون در هیچ جای دنیا پیشبینی دقیق بر مبنای زمان، مکان و اندازه دقیق نکرده است، روش های منتشر نشده و مخفی نیز مبنای بحث علمی نیستند و ضمنا اعلام رخداد یک زلزله احتمالی با بزرگای بیش از 5 نمی تواند صحت پیش بینی وقوع زمین لرزه با بزرگای 7.2 تلقی شود ) .

4-شایعه دروغ : زلزله امواجی ناشاخته داشته و با گسلی منطبق نیست. (بی پایه است چرا که چنین رویدادی لرزه نگاته اشتهای شفاف و شاخته شده ثبت شده در ایران و سایر نواحی جهان داشته است.

5-شایعه دروغ : زلزله مهتر در شهرهای دیگر رخ خواهد داد (بی پایه است، چرا که این اتفاق مربوط به پهنه رومرکزی پهنه خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و پهنه گسله ذهاب است، بنابراین اینکه زلزله چون در تهران و تبریز حس شده، موجب تحریک گسلهای تهران و تبریز و سایر شهر ها خواهد شد مطلقا بی پایه است)

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به کیفیت غذا

دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران ظهر امروز – ۲۲ آبان ماه – دست به حرکتی اعتراض آمیز زدند و ظرف‌های غذای خود را از سلف تا حیاط دانشکده گذاشتند.پیش از این دانشجویان این دانشکده برای کیفیت پایین غذاها بارها به مسوولین مربوطه اعتراض کرده‌اند اما می‌گویند که تغییری در کیفیت غذاها به وجود نیامده است./انصاف میوز

ماموریت لاریجانی به کمیسیون های عمران و امور داخلی در مناطق زلزله زده
 
لاریجانی در صحن علنی گفت: از وزارت کشور، وزارت بهداشت و هلال احمر درخواست داریم با سرعت بیشتری امکانات را به آسیب دیدگان  زلزله برسانند. از شب گذشته تلاش های زیادی برای رساندن امکانات انجام شده که باید به آن سرعت داد. از مقام معظم رهبری که دستور دادند نیروهای نظامی به کمک بشتابند، تشکر می کنیم. کمیسیون های عمران و امور داخلی گروهی را برا ی رسیدگی به وضعیت مجروحان و آسیب دیدگان  به مناطق زلزله زده اعزام کنند تا با ارزیابی حجم آسیب ها در آینده کمک های لازم انجام شود./خانه ملت

تخریب و تلفات بالا در مسکن‌مهر شانتاژ رسانه‌هاست!
 
درحالی که تصاویر، فیلم‌ها و اخبار ارسالی مردم و خبرنگاران از مناطق زلزله زده حاکیست که بیشترین تلفات در سازه های مسکن‌مهر رخ داده اما؛ کانال تلگرامی دولت‌بهار متعلق به احمدی‌نژاد و یارانش به تکاپوی پاسخ‌دهی افتاده‌اند و انتشار این اخبار را شانتاژ رسانه‌ای نامیده اند‌ در  یکی از این واکنش‌ها آمده‌است : حالا عده‌ای شارلاتان، دوره افتاده‌‌اند و با عکس و فیلم چند واحد آپارتمان مسکن مهر از میان صدها هزار واحد مسکن مهر (که البته اسکلتهایشان هم اکثرا در برابر زلزله شدید 7.5 ریشتری سالم مانده) عقده گشایی سیاسی می کنند. شارلاتانهای تنبل و بی عاری که اگر در سالهای 1384 تا 1392 آنها بر سر کار مانده بودند، الان همچون زلزله رودبار، چند ده هزار جسد روی دست مردم ایران باقی مانده بود.

تغییر ساختار در دولت وقت تلف کردن است
 
الیاس حضرتی در یادداشتی کوتاه در روزنامه اعتماد نوشت: ایجاد تغییر در کابینه موجب ایجاد «سستی» و «به هم ریختگی» در دولت است.هرچند خبر اعلام شده از سوی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در ارتباط با توافق سران قوا در موضوع تغییر ساختار دولت، تکذیب شده است، اما لازم می‌دانم که اساسا مخالفت خود را با چنین اتفاقی - هرچند با درصد احتمال وقوع بسیار پایین- اعلام کنم. مخالفتم به این دلیل است که در شرایط موجود کشور که با بسیاری از مشکلات ریز و درشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... روبه‌رو هستیم، نباید وقت و انرژی خود را معطوف به تغییر ساختار در دولت کنیم. در حال حاضر این موضوع هیچ اولویتی در بین موضوعات قابل بررسی نمایندگان مجلس ندارد و ده‌ها موضوع دیگر که الزامی و ضروری هم هست وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. در واقع طرح موضوع تغییر در ساختار دولت در چنین شرایطی جز ایجاد سستی و به‌هم‌ریختگی در درون دولت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

افشای ماجرای شکایت از عضو تعلیق شده شورای شهر یزد
 
سعیده غالبی نفر دوازدهم شورای_شهر یزد و جانشین احتمالی سپنتا نیکنام گفت: ده یا پانزده روز بعد از انتخابات برخی از کسانی که با افراطیون در تماسند به من پیشنهاد دادند از سپنتا نیکنام شکایت کنم. حتی یکی از دوستان اصولگرا با من تماس گرفت و گفت ما می خواهیم دسته جمعی شکایت کنیم و درخواست ابطال انتخابات را بدهیم و از من خواست چون ذی نفع هستم با آنان همراه شوم که من رد کردم./ اعتماد آنلاین

ناگفته‌هایی از بیت امام(ره)
 
زهرا اشراقی در گفت‌‌وگو با شرق مطرح کرد:من یکی، دوساله بودم که بابا به‌خاطر فعالیت‌هایش به همدان تبعید شد. بعد از آن هم به قم ممنوع‌الورود شدند. قبل از انقلاب فضای خانه ما به‌هیچ‌وجه انقلابی نبود. اگر هم بابا کار سیاسی‌ می‌کردند در زندگی خانوادگی ما انعکاس نداشت. از زمانی که دایی مصطفی فوت کرد، ما درگیر سیاست شدیم. آن‌موقع بحث زیادی درباره این مطرح بود که سیدمصطفی را کشته‌اند. منزل ما به پایگاهی برای عزاداری دایی مصطفی تبدیل شد. من همیشه می‌گویم زندگی سیاسی و طلبگی امام باعث شد که خانم خیلی مطرح نشود. حتی معتقدم اگر در فضای دیگری بودند، قطعا سیمین دانشور دیگری بودند. بابا روحیه ملایمی داشت، برای همین هرجا که مشکلی پیش می‌آمد، بابا را برای حل‌وفصل موضوع انتخاب می‌کردند. در مسائل کردستان بابا را فرستادند. در پادگان نوژه هم باز بابا انتخاب شد. امام بعد از انقلاب هیچ‌گاه مسافرت نرفت و به مدت ١٠ سال در خانه بود. امام به بابا خیلی اعتماد داشتند. شرایط عادی در کشور وجود نداشت، علاوه بر جنگ خارجی، جنگ داخلی هم ‌داشتیم. وقتی بابا عزم رفتن به نوژه کرد، خیلی برای او دعا خواندم. او گفت اوضاع اصلا خوب نیست و با لبخندی ادامه داد معلوم نیست که زنده برگردم یا نه. این خداحافظی آخر ما با بابا بود. او واقعا مظلوم رفت. به بابا در ماجرای شورای حل اختلاف خیلی ظلم شد. وقتی که فوت کرد، می‌گفتند که او نماینده بنی‌صدر بوده، ضدانقلاب بوده و از این حرف‌ها خیلی زدند. تا اندازه‌ای که نمی‌گذاشتند مراسم عزا برگزار کنیم. زمان زیادی گذشت تا بفهمند بابا چه خدماتی انجام داد. بعد از مرگ پدر، چشمم را باز کردم و دیدم همه زندگی‌ام رفته است. با اینکه امام بود، ولی واقعا پشتم خالی شد. احساس کردم که از صد به صفر رسیدم. از دانشگاه قبول شدم اما گزینش، من را به خاطر نمره انضباط و رأی به بنی‌صدر رد کرد. یک روز یک دست لباس مشکلی پوشیدم و به دانشگاه رفتم. عصر همان روز هم پیش آقا رفتم. آقا گفت چرا عزادار هستی؟ چرا مشکی پوشیدی؟ گفتم از دانشگاه شما می‌آیم! گفت چرا دانشگاه من؟ گفتم اگر غیر از این بپوشم اذیت می‌کنند. بعد نگاهی به کفش‌هایم انداخت و گفت کفش‌هایت چرا این مدلی است. گفتم آقا به خدا گیر می‌دهند. گفت برو بگو خمینی گفته این رفتار که انسان داشته باشد و لباس خوب نپوشد، این ریاکاری است./ شرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار