هند قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱‌هزار استار‌ت‌آپ از آب‌وگل درآمده دیگر به بازار جهانی معرفی کند.
کد خبر: ۵۲۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 11 November 2017
مجله اینترنتی فوربس ادعا می‌کند كه در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳ هزار استارت‌آپ در هند شکل گرفته ‌و این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱‌هزار استار‌ت‌آپ از آب‌وگل درآمده دیگر به بازار جهانی معرفی کند. به نظر می‌رسد كه روی کارآمدن و پیشرفت کسب‌وکارهای جوان اینترنتی در هند روندی زودگذر نباشد و عواملی چون سرمایه در دسترس، مهندسی و برنامه‌نویسی موفق و ماهیت کارآفرینی خلاق و مولد دست به دست هم داده‌اند تا هند را به قطبی پویا برای برندهای جوان دنیای شرق تبدیل کنند. زمانی تصور این بود که یگانه استارت‌آپ‌های موفق هندی در زمینه نرم‌افزار شکل می‌‌گیرند و رشد می‌کنند، اما حالا کسب‌وکارهای جوان اما موفق دیگری در زمینه‌های مختلف برندهای بومی در این مختصات شکل داده‌اند و تزریق سرمایه همچنان به آنها ادامه دارد.
یکی از این استار‌ت‌‌آپ‌های کوچک، doorkeys نام دارد‌ که پیوندی میان بنگاه‌های املاک و دنیای تکنولوژی در هند است. خرید و فروش و اجاره خانه در کشوری با جمعیت میلیاردی کار چندان ساده‌ای نیست و حالا دُرکیز با نمایش مجازی خانه‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای، قصد دارد انقلابی در اقتصاد خرید و فروش املاک در کشورش ایجاد کند.

 بخت روشن کسب‌وکار سنتی در دنیای مدرن
دُرکیز به عنوان اولین کسب‌وکار اینترنتی هندی در زمینه معاملات ملکی در سال ۲۰۱۴ و توسط یک کارآفرین سنتی اهل دهلی راه‌اندازی شد.
سابهاش بدی، بنیانگذار این استارت‌آپ در ۴۶ سالگی سراغ ایده راه‌اندازی بنگاه مجازی معاملات ملک و خانه رفت، در حالی که به گفته خودش نیاز مالی به این کار نداشت و تنها می‌خواست شانس کسب‌وکار کهنه‌کار خود در دنیای مدرن را امتحان کند.
هرچند بیزينس جوان او اکنون بعد از گذشت سه سال بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و به نظر می‌رسد به ثمر رسیده باشد. سابهاش بدی درباره ایده دُرکیز می‌گوید: «من مدت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های کوچک هند بودم، اما گمان نمی‌کردم مشاوره املاک زمینه مناسبی برای ورود به این عالم باشد. با این‌حال وقتی ایده‌ام را با مارجان باسو، که از کارآفرینان جوانی بود که می‌شناختم، مطرح کردم، او به شدت استقبال کرد و تصمیم گرفتیم اولین پلت‌فرم مجازی معاملات خانه در کشور را راه‌اندازی کنیم».
البته سابهاش بدی می‌نویسد که روزهای اول ورود به دنیای استارت‌آپ‌ها چندان برای او راحت نبوده است و خاطرات عجیبی از آن دوران دارد. او می‌گوید: «من برای اولین‌بار سراغ سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی می‌رفتم که تنها چند جوان که کمتر از نصف سن من، عمر داشتند، آن را می‌گرداندند. اوایل، این ماجرا خیلی برایم گران بود. حس می‌کردم با این همه سابقه در کارآفرینی و کسب‌وکار باید برای چند جوان برهان و منطق بیاورم‌ اما به مرور فهمیدم تنها کمی انعطاف لازم است تا زبان یکدیگر را بفهمیم». 
بیزينس مشاوره املاک در هند، با توجه به وضعیت اقتصادی این کشور عموما در خدمت طبقات مرفه جامعه است.
هزینه‌های بالای معاملات ملکی برای بسیاری از طبقات دشوار است و به همین خاطر معامله خانه در طبقه متوسط و پایین به دور از واسطه بنگاه‌های معاملات ملکی انجام می‌شود و به همین خاطر اغلب این معاملات با کلاهبرداری، اطلاعات محدود از خانه، کیفیت پایین و مشکلاتی از این دست همراه هستند. دُرکیز اما با این ادعا وارد بازار شد که با کاهش هزینه واسطه‌های معامله، امکان اجاره و خرید و فروش خانه‌های باکیفیت برای طبقه متوسط را فراهم می‌کند.
حق کمیسیون این بنگاه مجازی بسیار پایین‌تر از بنگاه‌های دیگر است.
وب‌سایت مجازی خرید و فروش خانه با شروع کار در شهرهای بزرگ هند چون دهلی، بمبئی، بنگلور و جی‌پور توانست کمتر از یک سال به ارزشی بیش از ۲ میلیون دلار دست یابد.

 رقابت با ۵۰۰ هزار دلال بومی
به گفته بنیانگذارانش، دُرکیز دیگر یک دلال نیست، بلکه کارگزار حرفه‌ای معامله ملکی است که قرار نیست سر مشتری را کلاه بگذارد، بلکه می‌خواهد متناسب با منطقه جغرافیایی،‌ سرمایه، متراژ و امکانات درخواستی مشتری به او یک خانه مناسب را پیشنهاد دهد و به نظر می‌رسد رمز موفقیتش هم، حذف همین دلالان واسطه‌ای در کشوری است که عموما سر خریداران و فروشندگان خانه شیره می‌مالند.
مارجان باسو درباره استارت‌آپ جوانشان که امروز بیش از ۱۴ درصد معاملات ملک و آپارتمان در کشور از طریق آن انجام می‌شود، می‌گوید: «سیستم کاری ما ساده است. حجم انبوه معاملات در سراسر کشور، با کمیسیون کم و کارگزاران حرفه‌ای».
با وجود فعالیت بیش از ۵۰۰ هزار دلال و مشاور املاک در هند، رقبای دُرکیز در این عرصه کم نیستند.
آن هم رقابتی که هنوز بسیاری از خریداران و مشتریان سنتی به آن اعتماد نمی‌کنند و حاضر به همکاری در آن نیستند. با این وجود سهم این استارت‌‌آپ از معاملات خود در سه سال اول حیاتش بیش از ۸۰ میلیون دلار برآورد شده ‌و هنوز این بنگاه مجازی به شهرهای کوچک کشور راه پیدا نکرده است.
حالا با داشتن ۳۰ نفر کارمند، فعالیت این استارت‌آپ بومی به ۶ شهر در هند گسترش پیدا کرده و بنیانگذارانش امید دارند که چیزی نمانده تا استارت‌آپ آنها به همه مرزهای کشور سرایت کند و سهم خود از بازار خرید و فروش املاک را به ۲۰ درصد برساند.
منبع:شنبه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار