کلانشهر تهران به مثابه هیولایی افسارگسیخته هر دم همدمان خود را به مسلخ می برد و ساکنان دل آزرده خود را بیشتر و بیشتر می آزارد. هزینه های کلان اداره شهر در کنار حمل و نقلی که نامنظم و بی برنامه است به همراه آلودگی فزاینده هوا که در ایام سرد سال بیشتر و بیشتر می شود با ترافیکی که همه را خسته و کلافه کرده، کلانشهر تهران را به بن بست کشانده است.
کد خبر: ۵۲۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 08 November 2017

اعضای شورای اسلامی شهر تهران و کارشناسان شهری با تایید اظهارات محسن هاشمی مبنی بر اینکه هزینه اداره تهران حدود 5 برابر لندن است بر مدیریت هزینه ها و مشارکت شهروندان در اداره این کلانشهر تاکید کردند.

کلانشهر تهران به مثابه هیولایی افسارگسیخته هر دم همدمان خود را به مسلخ می برد و ساکنان دل آزرده خود را بیشتر و بیشتر می آزارد.

هزینه های کلان اداره شهر در کنار حمل و نقلی که نامنظم و بی برنامه است به همراه آلودگی فزاینده هوا که در ایام سرد سال بیشتر و بیشتر می شود با ترافیکی که همه را خسته و کلافه کرده، کلانشهر تهران را به بن بست کشانده است.

«محسن هاشمی» رییس شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش با بیان اینکه هزینه اداره پایتخت حدود 5برابر لندن(پایتخت انگلستان) است افزود: این افزایش 5 برابری هزینه در حالی است که کیفیت خدمات شهری لندن با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست.

هاشمی، ایجاد تحول در نظام مدیریت شهری را نیازمند تحول در مدیریت هزینه و اتکا به درآمد پایدار دانست و افزود: این مهم جز با چابک سازی و اتخاذ یک رژیم لاغری برای پیکر فربه مدیریت شهری محقق نمی شود.

وی گفت: استفاده از نظام های مدون و یکپارچه تامین و هزینه کرد مالی، پیوست نمودن فرآیند پروژه ها و هزینه ها به درآمدهای پایدار از جمله اقداماتی است که می تواند مدیریت شهری را از وضعیت کنونی ارتقا دهد.

مقایسه هزینه های شهر تهران با لندن در زیرساخت ها و خدمات عمومی قابل پذیرش است
«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مقایسه تهران و لندن در برخی مولفه ها امکانپذیر و قابل پذیرش است گفت: برخی زیرساخت ها و خدمات قابل مقایسه است.

اعطا افزود: باید تلاش کرد تا با ایجاد مقایسه و شبیه سازی برخی شرایط به سمت کاهش هزینه ها به پیش رفت.

«زهرا نژادبهرام» عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این ارتباط گفت: از نقطه نظر جمعیت و وسعت مقایسه شهر تهران و لندن معنا دار و منطقی است.

نژادبهرام افزود: شهر تهران به مانند لندن کلانشهر و دارای جمعیت فراوانی است ضمن اینکه تهران نیز به مانند لندن از برخی زیرساخت های مدرن از جمله گسترش امور حمل و نقل و ترافیک بهره مند است و در سالهای اخیر پیشرفت های زیادی داشته است.

«محمود جمعه پور» استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس برنامه ریزی شهری نیز در همین خصوص با بیان اینکه مقایسه دو شهر لندن و تهران باید با توجه به شرایط و وضعیت های دو شهر در شرایط مختلف باشد گفت: باید مشخص کرد که افزایش هزینه های اداره شهر تهران نسبت به لندن به صورت روزمره مدنظر است یا منظور معیارهای بلند مدتی است که شهر را به سمت توسعه و زیست با کیفیت تر و بهتر سوق می دهد.

جمعه پور افزود: در صورتی که منظور رئیس شورای شهر تهران معیارهای بلند مدت و توجه به زیرساخت ها باشد این مقایسه قابل پذیرش است.

«محمد شیخی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس برنامه ریزی اجتماعی نیز درباره به خبرنگار ایرنا گفت: برخی مولفه ها از جمله شیوه های حمل و نقل و افزایش بی رویه هزینه ها در این باب می تواند زمینه ای برای مقایسه هزینه های این دو شهر باشد که البته به نظر می رسید این مقایسه کلی بوده و شاید خیلی دقیق نباشد.

اداره شهر تهران باید شهروند محور و بر اساس کنترل و پایش فرآیندهای هزینه زا باشد
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ارتباط با علل افزایش و راهکارهای کاهش هزینه ها به ایرنا گفت: فربه شدن بدنه شهرداری در زمینه نیروی انسانی و ریخت و پاش های مدیریت شهری در دوره های گذشته موجب افزایش بی رویه هزینه اداره شهر تهران شده که تلاش می شود در این دوره هزینه اداره شهر کاهش یابد.

علی اعطا افزود: در سالهای اخیر بودجه شهر تهران به خصوص در بخش جاری افزایش قابل ملاحظه ای یافته، ضمن اینکه فعالیت های عمرانی در شهر تهران گسترده شده در حالیکه شاهدیم در کلانشهرهای مهم دنیا بافت های شهری تثبیت شده و فعالیت های عمرانی گسترده انجام نمی شود.

وی گفت: نگرش کارشناسی به طرح های کلانشهر تهران موجب کاهش هزینه ها می شود.

زهرا نژادبهرام نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین خصوص گفت: همانطور که رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد تهران شهری به شدت گران بوده و هزینه اداره این شهر بالا است که می توان آن را با مشارکت گسترده مردم و استفاده از ظرفیت های آنان بسیار ارزان تر اداره کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مشارکت مردم در اداره شهر تهران مورد غفلت واقع شده است افزود: متاسفانه رویکردهای مردم و شهرداری در ایران با هم متفاوت بوده و هر کدام در فضایی متفاوت و خاص خود به سر می برند و میان آنان همنوایی و همگرایی وجود ندارد.

وی بر ارتباط گسترده و تنگاتنگ نهادهای حاکمیتی و مردم تاکید کرد و افزود: مدیران با اتخاذ راهکار مناسب علاوه بر افزایش مشارکت های مردمی میزان شفافیت را در مواجهه با مسائل افزایش دهند.

محمود جمعه پور استاد دانشگاه و کارشناس برنامه ریزی منطقه ای شهری نیز در این ارتباط گفت: اگر برای شهر برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم باید در تنظیم بودجه و تعریف هزینه ها با دقت بالا و وسواس عمل کرد.
وی افزود: مدیریت شهری برای کنترل هزینه ها و معقول کردن آن باید هدفمند، آینده نگر و مبتنی بر اهداف تعریف شده باشد نه روزمره و بدون هدف.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل ایجاد هزینه فزاینده برای شهر تهران استخدام غیراستاندارد و بیش از حد کارمند در شهرداری است افزود: باید برای رفع مشکل اشتغال فکر دیگری کرد و راه آن استخدام های بی رویه و ایجاد هزینه های غیر منطقی نیست.

جمعه پور با بیان اینکه تهران شهری بی کیفیت با هزینه بالاست افزود: این هزینه ها باید کم شده و دخل را با خرج ها متناسب کرد و یکی از مهمترین راه کارها برای این اقدام این است که هزینه اداره شهر توسط شهروندان تامین شود.

وی ادامه داد: اگر بخش عمده ای از ساکنان تهران نمی توانند هزینه های تهران نشینی را تامین کنند باید برای آن فکر جداگانه ای کرد اما بسیاری از هزینه های تهران نشینی شهروندان تهران از صندوق بیت المال تامین می شود و این نوعی جفا به مردم سایر شهرهای کشور است.

وی گفت: امروز شهرداری تهران با تراکم فروشی هزینه های خود را تامین می کند در حالیکه همین تراکم فروشی خود با ایجاد ترافیک و آلودگی بیشتر ایجاد هزینه می کند.

محمد شیخی استاد دانشگاه و کارشناس برنامه ریزی اجتماعی نیز در این ارتباط با بیان اینکه اداره شهر تهران بدون برنامه ریزی مناسب و جامع و بیشتر بر اساس خیالبافی است تاکید کرد: هر گونه برنامه ریزی شهری باید مبتنی بر نظام هزینه و درآمد شهری باشد و نحوه تامین اعتبار بودجه در هر طرح شهری باید کاملا مشخص باشد.

شیخی با بیان اینکه تعریف نظام نظارتی و پایش باعث کاهش هزینه ها می شود افزود:مرحله اجرای طرح ها و توجه به زمان بندی آن اهمیت زیادی در کنترل هزینه های شهرداری دارد.

وی گفت: مدیریت اجرای طرح ها در شهرداری تهران اشکالات اساسی دارد و در مسیر اجرا چالش های زیادی وجود دارد که کار به شکل بهینه پیش نمی رود.

شیخی گفت: اجرای به موقع طرح های مختلف از جمله جمع آوری آب های سطحی، زباله و دیگر طرح ها یکی از ده ها راه برای کنترل کردن بی رویه هزینه ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار