مسئول واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز استان فارس اعلام کرد: ‌برداشت زعفران از سطح 33 هکتار از اراضی بخش پشتکوه این شهرستان آغاز شد، آماری که گویای رشد 35 درصدی کشت این محصول در این منطقه است.
کد خبر: ۵۲۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 06 November 2017

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سعید ضیغمی سطح کشت شده زعفران در نی ریز درسال های گذشته 17 هکتار بود که با استقبال خوب کشاورزان و کاشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف به ویژه در منطقه مشکان پشتکوه، امسال شاهد افزایش حدود 35 درصدی کشت این محصول نسبت به پارسال بودیم.
وی بیان کرد: انتظار می رود سال آینده سطح بیشتری به کشت زعفران در این منطقه اختصاص یابد و با توجه به عملکرد 5 کیلوگرم محصول زعفران خشک در هر هکتار از اراضی مثمر، پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از 160 کیلوگرم زعفران خشک تولید شود. 
مدت برداشت این محصول در نی ریز 45 روز است که ضیغمی گفت:‌زمینه ایجاد بیش از سه هزار فرصت شغلی در این زمینه فراهم می شود. 
مسئول واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: زعفران تولید شده هم به صورت گل تر به فروش می رسد که در منازل اقدام به جداسازی پرچم می شود و هم بصورت خشک شده پس از مصارف داخلی به بازارهای شهرها و استان های همجوار عرضه می شود. 
ضیغمی گفت: علاوه بر نبود صنایع بسته بندی ، در حال حاضر مهمترین مشکل کشاورزان ، نبود نقدینگی برای خرید پیاز زعفران از مناطق دوردست است که اگر شرایطی برای تامین منابع مالی در قالب تسهیلات آسان فراهم شود ، قطعا به توسعه و افزایش تولید این محصول ارگانیک و با ارزش کمک موثری می شود. 
وی اظهارداشت:با توجه به شرایط بحرانی تامین آب در شهرستان نی ریز و لزوم بهره برداری بهینه از منابع آبی بخصوص در مناطقی که مستعد کشت جایگزین هستند، اهمیت برنامه ریزی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بیش از پیش آشکار می شود.‌ 
این مقام مسئول گفت:‌ضرورت ترغیب کشاورزان و برنامه ریزی صحیح و ارائه الگوهای مناسب ما را باید به سمتی ببرد که کشت گیاهان دارویی و کم آب بر را در این شهرستان توسعه دهیم. 
نی ریز در 213 کیلومتری شرق شیراز واقع است.
افزون بر این در شهرستان استهبان فارس(حدود 160 کیلومتری شرق شیراز) نیز زعفران کشت می شود. 
زعفران را گل سلامتی و طلای سرخ هم می گویند که از گرانبهاترین گیاهان و ادویه جهان است و با کشت پیاز تکثیر می شود.
گل های زعفران در آبان ظاهر می شود و دوره برداشت این محصول حدود 20 روز تا 45 روز است وهر 100گرم زعفران خشک حاصل 10کیلوگرم گل زعفران است و هر یک کیلوگرم گل زعفران شامل حدود 4700 دانه گل زعفران است. 
زعفران نشاط آور، هضم کننده غذا، تقویت کننده اعصاب و قلب و ضد اسهال، پاک کننده کلیه ومثانه ودارویی برای زایمان های سخت و درمان زخم های پوستی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار