مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به در اولویت بودن زوجین فاقد فرزند برای دریافت فرزندخوانده، ممکن است مراحل دریافت فرزند برای زنان مجرد کمی طولانی شود.
کد خبر: ۵۱۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 05 November 2017
محمد نفریه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب سال 92 مجلس شورای اسلامی، سه گروه استحقاق دریافت فرزند از سازمان بهزیستی کشور را دارند و می‌توانند از میان فرزندان حاضر در مراکز مختلف این سازمان، سرپرستی  فرزندی را به عنوان فرزند خوانده  بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: اولویت فرزند خواندگی با زوجینی است که بچه دار نمی‌شوند و در جایگاه بعدی زنانی قرار دارند که حداقل 30 سال سن دارند و بنا به هر دلیلی قصد ازدواج ندارند و متقاضی قبول فرزندخواندگی فرزندان بهزیستی هستند و در اولویت سوم خانواده‌هایی قرار می‌گیرند که خودشان فرزند دارند و می‌خواهند سرپرستی فرزند دیگری را نیز از سازمان بهزیستی دریافت کنند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در حال حاضر و بر اساس قانون، زنان مجرد تنها می‌توانند سرپرستی فرزندان دختر سازمان بهزیستی را عهده دار شوند.

نفریه خاطرنشان کرد: عدم سوء پیشینه و نداشتن محکومیت کیفری، عدم اعتیاد، دریافت تاییدیه جسمی و روانی از مراجع مربوطه، داشتن تمکن مالی، ادای فرائض دینی و شرایطی از این دست از جمله شرایط مورد نیاز دختران مجرد برای دریافت فرزندخواندگی هر یک از فرزندان سازمان بهزیستی کشور است.

وی در تشریح تمکن مالی تاکید کرد: هر یک از  زنان مجردی که اقدام به ثبت درخواست فرزندخواندگی می‌کنند باید از عهده تامین مخارج نگهداری و نیازهای فرزند مورد نظر برآیند و به عبارت صحیح باید شغل ثابت و بیمه داشته باشند.

 مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: زنان مجرد متقاضی فرزندخواندگی در صورتی که شغل آزاد دارند باید جواز کسب شغل خود را به همراه سایر مدارک ارائه دهند و پس از تحقیق بازرسان بهزیستی و تایید آن‌ها در سایر موارد، مراحل اعطای فرزند و فرزندخواندگی پایان می‌یابد.

نفریه  ادامه داد: با توجه به نوع انتخاب زنان مجرد در فرزندخواندگی و همچنین احراز شرایط مورد نیاز آن‌ها از سوی سازمان بهزیستی کشور، زمان تحویل فرزند خوانده به این افراد متفاوت است و نمی‌توان زمان دقیقی برای این امر در نظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در مبحث فرزندخواندگی، اولویت با خانواده‌ها است، تصریح کرد: فرزندان دختر کمتر به بهزیستی سپرده می‌شوند و متقاضیان بیشتری نیز دارند؛ بنابراین ممکن است طی مراحل فرزندخواندگی برای زنان مجرد بیشتر طول بکشد.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در حال حاضر بیشترین تقاضای زنان مجرد برای فرزندخواندگی، دختر بچه‌های 5 تا 6 ساله و در نهایت دختران 16 ساله هستند و در مرتبه بعدی این افراد بیشتر متقاضی دخترانی هستند که دچار بیماری هستند.

نفریه اضافه کرد: زنان مجرد پس از دریافت فرزندی به فرزندخواندگی باید به یکی از کلینیک‌های مددکاری سازمان بهزیستی کشور مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند؛ بازرسان و ناظران کلینیک‌های مددکاری سازمان بهزیستی کشور حداقل 2 بار در سال از این فرزند و شرایط زندگی او بازدید می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که هر یک از زنان مجرد در آینده بخواهند ازدواج کنند، باید مشخصات زوج را در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهند و به شرط تایید مسئولان این سازمان، سرپرستی این فرزند به زوج مورد نظر واگذار می‌شود.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان کشور در پایان افزود: در میان زنان مجرد متقاضی فرزندخواندگی افرادی چون هنرمندان، زنانی با مشاغل ثابت و آزاد حضور دارند و  این امر با استقبال خوبی مواجه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار