روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛
رییس جمهوری در صحن علنی مجلس و در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، گفت: محیط دانشگاه باید از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح ها و تفکرهای مختلف باشد و هیچ فرد و انجمنی و هیچ جمعی در دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند و نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست.
کد خبر: ۵۱۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 29 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی" در جلسه رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو، گفت: متأسفانه معرفی این دو وزیر به تأخیر افتاد اما این تأخیر مزایایی هم داشت و نشان داد که دانشگاهی ها و جامعه نسبت به آینده دانشگاه و پژوهش تا چه حد حساسیت دارند.

وی ادامه داد: همه نکاتی که در چند روز اخیر راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال و آینده دانشگاه و البته شیوه فعالیت های تشکل های دانشجویی مطرح شد نشان دهنده آن است که دانشگاه ما زنده و دانشگاهیان به سرنوشت خود حساس هستند. من از همه منتقدان سپاسگزارم زیرا این انتقادات نشان داد دانشگاه و دانشگاهیان سرزنده بوده و نسبت به آینده شان حساس هستند.

روحانی ملت ایران و دانشجویان را خطاب قرار داد و تأکید کرد: دولت از راه خود در زمینه احترام به دانشگاهیان و غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه ذره ای کوتاه نخواهد آمد و هرآنچه در انتخابات سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ درباره دانشگاه و امن بودن و نه امنیتی بودن آن و ایجاد فضایی آزاد برای دانشجویان مطرح شد، رئیس جمهور بر عهد خود وفادار خواهد بود.

وی افزود: به ملت ایران عرض می کنم مبنای من نسبت به وزرا که تا به امروز انتخاب شدند و دو وزیری که امروز انتخاب می شوند، پیوسته حکمی است که به آنها دادیم. اولویت های دولت مشخص شده و هر سه ماه روند عملکردها ارزیابی می شود، مبنای من عملکرد وزراست.

رییس جمهورر، تصریح کرد: دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه ای برخوردار است. البته نیازی به گفتن ندارد همه شما نمایندگان محترم می دانید که هماهنگی در برخی وزارتخانه ها، روند طولانی تری دارد. در این مدت برای انتخاب وزرا، صبر و حوصله به خرج دادیم، تعامل کردیم اما معامله ای نکردیم.

رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ضمن تشکر از مخالفان دانشگاهی وزیر پیشنهادی علوم گفت: مخالفت ها ونقدها، نشان از اهمیت علم و دانشگاه است

 وی افزود: دولت هرآنچه در انتخابات درباره محیط دانشگاه ها و امن بودن دانشگاه‌ها و نه امنیتی بودن دانشگاه و آزادی در دانشگاه، بیان شدن، پایبند خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد، گفت: از همه معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بوده، کوتاه نیامدم، هر چند انتخاب طولانی مدت شده است.

روحانی تاکید کرد: برای انتخاب وزیر علوم اولین شرط من این بود که محیط دانشگاه اذعان همه دانشجویان، احزاب و تفکرات مختلف است و هیچکس در دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست.

روحانی ادامه داد: همه معیارهایی که برای وزارت علوم بوده، من از آن کوتاه نیامدم. ممکن است که برای ایجاد هماهنگی زمان طولانی شده باشد اما من پای همه اصولم ایستاده ام.

وی درباره وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: من با آقای غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش و از اساتید برجسته است و کار مدیریت لازم را در ستاد و مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده، صحبت کردم و همه شرایطم را با وی در میان گذاشتم و با افراد دیگری هم که البته نشد به مجلس معرفی شوند، صحبت کردم.

رییس جمهور ادامه داد: محیط دانشگاه باید از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح ها و تفکرهای مختلف باشد و هیچ فرد و انجمنی و هیچ جمعی در دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند و نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست.

روحانی با بیان این که مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده، گفت: اکثریت باید حاکم باشد اما اقلیت هم باید به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی دهد که در مسایل جزیی رو در روی هم بایستیم و اگر دو سال پیش اختلافات مکرود بود، امروز گناه کبیره است.

وی تاکید کرد: امروز نیازمند وحدت بیشتری هستیم؛ بار بزرگ مسوولیت در وحدت ملی و ایستادگی ملت در برابر دیگران، بر دوش دانشگاه است. بار اول در نهضت اسلامی به دوش دانشگاه بود. دانشگاهیان بودند که در کنار حوزویان و سایر مردم بار انقلاب را به دوش کشیدند و نهضت را برای مردم تبیین کردند.

محیط دانشگاه بایستی از آن همه دانشجویان باشد/ غلامی استادی با تجربه و دارای مراحل طی شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار