تابناک تهران گزارش می دهد؛
در هر جامعه ای یک سری از آسیب های اجتماعی وجود دارد که اگر در رفع آنها به موقع اقدام نشود آن کشور را با مشکلی جدی و اساسی روبرو می کند؛ معضل اعتیاد در کنار بیکاری جوانان، موضوعی است که برای کشور، بحرانی جدی تلقی می شود و معلوم نیست که چه زمانی این مشکلات حل خواهند شد.
کد خبر: ۵۱۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 28 October 2017
به گزارش تابناک تهران، در جامعه ای که بیشترین جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهد؛ موضوع آسیب های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از آسیب های اجتماعی که همه مردم جامعه در معرض آن هستند؛ موضوع اعتیاد است. همه کشورهای پیشرفته جهان در مقابله با اعتیاد و پیشگیری از آن، تصمیمات و تدابیری خوبی اتخاذ کردند و در خصوص خطرات اعتیاد به خوبی فرهنگ سازی کردند و با قاچاقچیان مواد مخدر به طور جدی برخورد می کنند و در این زمینه به هیچ عنوان با آنها مدارا نمی کنند.

در کشور ما و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد؛ در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و به این دلیل، مواد مخدر به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد و متأسفانه قوانین قضایی در خصوص قاچاق مواد مخدر و مصرف آن، قوانین بازدارنده ای نیست و به همین علت قاچاقچیان مواد مخدر با خیالی آسوده تر به این کار، اقدام می کنند.

 بی تدبیری برخی از مسوولان، آتش به بنیاد خانواده ها و جوانان می زند 

آمار کشف مواد مخدر در کشور، اینقدر بالا است که معلوم نیست نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر چرا نمی توانند؛ این موضوع را ریشه کن کنند و یا تا حد زیادی، میزان قاچاق مواد مخدر را کاهش دهند؟! 

البته موضوع قاچاق مواد مخدر بیشتر به این دلیل است که میزان بیکاری در کشور ما بالا است و به همین علت جوانان ما برای گذراندن معیشت زندگی به خرید و فروش مواد مخدر روی می آورند و به همین سادگی در منجلاب قاچاق مواد مخدر و اعتیاد گرفتار می شوند. موضوعی که گربیان جوانان و خانواده ها را می گیرد فقط به این علت است که دولت نتواسته، موضوع بیکاری را حل کند.

 بی تدبیری برخی از مسوولان و عدم کارایی آنان، آتش به بنیاد خانواده ها و جوانان این مرز و بوم وارد کرده و این معضل تا جایی پیش رفته که اعتیاد فراگیر شده و به نوعی می توان گفت که حدود 60 تا 70 درصد جمعیت کشور گرفتار انواع اعتیاد هستند. 

اعتیاد علاوه بر این که هزینه های زیادی در حوزه سلامت به دولت، تحمیل می کند؛ موجب به فنا رفتن نسل جوان جامعه می شود و متأسفانه مسوولان ما همچنان در خواب خوش به سر می برند و گویی که در مملکت هیچ مشکلی وجود ندارد.  

طبق سخنان مسوولان نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در شش ماهه نخست سالجاری بیش از 400 تن مواد مخدر در کشور کشف شده و این میزان مواد، آماری نیست که به سادگی از آن گذشت و بایستی تدابیری اندیشیده شود نا بصورت جدی با قاچاق مواد مخدر مقابله شود. البته بایستی این را درک کنیم که میزان مواد مخدر قاچاق شده در کشور خیلی بالاتر از این مقدار است.

آمار معتادان کشور مربوط به 20 سال پیش است

نماینده مردم تهران، شهر ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از میزان معتادان کشور در اختیار نهادها قرار گرفته است؟ اظهار داشت: متأسفانه آمار دقیقی از معتادان کشور منتشر نمی شود و در حال حاضر نمی دانیم که چه تعداد معتاد در کشور داریم.

"سهیلا جلودار زاده" افزود: یک آماری از تعداد معتادان در اختیار ما قرار دارد که مربوط به حدود 20 سال پیش است و در آن زمان، جمعیت کل کشور تقریبأ نصف جمعیت کنونی بوده و این آمار نمی تواند مرجع مناسبی برای ما و نهادهای مربوطه باشد.

وی تصریح کرد: طبق آمار 20 سال پیش، میزان 2 میلیون نفر معتاد در سراسر کشور داریم و اگر آمار دقیقی از معتادان کشور در اختیار ما و نهادهای مربوطه قرار بگیرد؛ بهتر می شود این موضوع را آسیب شناسی کرد و می توان تصمیمات بهتری را در خصوص کاهش تعداد معتادان و یا درمان آنها اتخاذ کرد.  

جلودار زاده در خصوص نهادهای مبارزه با مواد مخدر، گفت: بعضی از نهادها نقش جمع کننده مواد مخدر را دارند و ظاهرأ می خواهند که حیات خودشان را ادامه دهند و کارها را بصورت روزمرگی انجام می دهند.

وی بیان داشت: مواد مخدر سیستم زنده دارد و ایجاد کار و درآمد می کند و تضمین کننده بقاء و تأمین کننده افراد است.

مبارزه با مواد مخدر عزم جزم می خواهد 

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در خانه ملت، در ادامه گفت: برای از بین بردن مواد مخدر و مصرف آن در کشور، بایستی یک سیستم زنده، در اختیار داشته باشیم که نیت آنها مبارزه با مواد مخدر و ریشه کنی آن، باشد و دارای انگیزه و پر انرژی باشند ولی ما متأسفانه این گونه نهادی را در کشور نداریم. 

جلودار زاده بیان کرد: اگر شخصی در فضای مجازی یک حرفی را بزند؛ خواهیم دید که پلیس فتا فوری او را شناسایی کرده و با او بصورت جدی برخورد می کند و می توان گفت که پلیس فتا نقش پیشگیری را به خوبی انجام می دهد.

وی تصریح کرد: در خصوص مبارزه با مواد مخدر هم بایستی بصورت جدی وارد عمل شد و با قاچاقچیان و مجرمان برخورد جدی به عمل آید تا شاهد نقش پیشگیرانه نهادهای مربوطه در این زمینه، باشیم.

جلودار زاده تأکید کرد: نهادهای مربوطه، برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است که بصورت جدی وارد عمل شوند و در این خصوص بایستی عزم خود را جزم کنند.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: آموزش و پرورش بودجه خوبی در اختیار دارد ولی متأسفانه سیستم عامل آنها فلج است.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش می توان، کمپینی را ساماندهی کرد تا آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری از آنها را به دانش آموزان آموزش دهند ولی متأسفانه نحوه آموزش در سیستم آموزش و پرورش مناسب نیست. 

جلودار زاده در ادامه با اشاره به نحوه گرایش جوانان به دخانیات و مواد مخدر، گفت: نوجوانان و جوانان به دلیل سن و سالی که در آن قرار دارند؛ دوست دارند که ابراز وجود کنند و برای همین به دخانیات و سپس به مواد مخدر روی می آورند ولی این موضوع هم نمی تواند کلی باشد ولی کم تأثیر هم در گرایش جوانان به مواد دخانی و مخدر نیست. 

این عضو خانه ملت تصریح کرد: استفاده از قرص های روان گردان و مخدر در بین قشر جوان جامعه، به نوعی کلاس و مدل تبدیل شده و همین باعث گرایش روز افزون جوانان به مواد مخدر پیشرفته صنعتی می شود.

جلودار زاده بیان کرد: ما بایستی در خصوص پیشگیری و آموزش آسیب های اجتماعی، برنامه ریزی داشته باشیم که متأسفانه در این خصوص بدون برنامه هستیم.   

وی تأکید کرد: ما بایستی در دانشگاه های رشته هایی داشته باشیم که بتوانند به خوبی راه های پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی را آموزش دهند.

چند سالی است که امحای مواد مخدر صورت نمی گیرد 

نماینده تهران در خصوص نحوه امحای مواد مخدر، گفت: در خصوص نحوه امحای مواد مخدر اطلاع دقیقی ندارم و نمی دانم که این کار به چه شکلی انجام می گیرد.

جلودار زاده افزود: فکر می کنم که چند سالی که موضوع امحای مواد مخدر صورت نمی گیرد و مواد مخدر کشف شده در اختیار کارخانجات تهیه دارو قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: توسط کارخانجات شربت های "متادون" ساخته می شود که متأسفانه توسط نهادهای مربوطه در این خصوص نظارت کافی انجام نمی گیرد و مشاهده می شود که شربت ها در عطاری های سطح شهر توزیع می شود و همین ممکن است که جوان را تشویق کند که آن را خریداری و از آن استفاده کند.

جلودار زاده در پایان بیان داشت: بیکاری نقش موثری در گرایش جوانان به سمت مواد مخدر دارد و هر چه بیشتر، جوانان به کار مشغول باشند از آمار تعداد معتادان کشور کاسته خواهد شد. 

بنابراین اگر می خواهیم جامعه ای سالم و با نشاط داشته باشیم؛ نیاز است که موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر بصورت جدی گرفته شود و علاوه بر این، در خصوص مضرات مواد مخدر توسط رسانه ها و مسوولان مربوطه، به خوبی و درستی فرهنگ سازی شود. 
البته مسوولان بایستی در موضوع ایجاد اشتغال پایدار، رفع بیکاری و ازدواج جوانان تدابیر مناسبی اتخاذ نمایند و با عزمی راسخ و پشتکاری ستودنی در رفع مشکلات موجود کشور، اقدام کنند.

لازم به ذکر است که مسوولان مرکز آمار، آمار دقیق و مناسبی از میزان اعتیاد مردم به مواد مخدر ارائه دهند؛ تا بهتر بتوان در درمان بیماران گرفتار اعتیاد و راه های پیشگیری از آن، به درستی اقدام کرد. 


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خدایا نسل قاچاقچیها رو از بین ببر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
به قول تابناک توی کشورهای دیگه تدابیر زیادی شده اما در مورد کشور ما همون حکم اعدام قاچاقچیها رو هم برداشتن!!! من واقعا نمیدونم چه کسانی تصمیم گیری می کنند؟ زندگی من و بچه هام و زندگی میلیون ها زن و بچه داره ویرون میشه بخاطر اعتیاد و واقعا چه تدابیری داره میشه؟ چه جوابی دارید برای اتفاقاتی که پشت این داستان داره میفته؟ شما فقط میگید معتاد ولی میدونید پشت این اعتیاد چه داستانهایی هست؟ اختلاف و به دنبال اون کتکهایی که زن و بچه ها از دست همسرانشون میخورن؟ شما میتونید درد کتکها رو درک کنید؟ به خدا که نمیتونید. بی پولی همسران و فرزندان و بعد از اون به کلفتی رفتن برای مردم و گاهی به فساد رفتن خانواده برای امرار معاش و هزاران اتفاق ناخوشایند دیگری که در برابر اعتیاد وجود داره برای خانواده ها. طلاق، فحشا، آسیبهایی که ما داریم میبینیم شما که اون بالا نشستید نمی تونید درک کنید که اگر میکردید نه تنها حکم اعدام قاچاقچیها رو برنمیداشتید بلکه خود معتادان رو هم اعدام میکردید. شما باید در برابر خدا و در برابر اینهمه آزاری که به خانواده ها میرسه پاسخگو باشید. تا وقتیکه اون بالا دستیها به فکر منافع خودشون هستن این پایین ما باید داغ ببینیم و ذره ذره جون بدیم. آمار؟!! چه آماری؟!! همسر من رو اگر کسی ببینه به هیچ عنوان باور نخواهد کرد که معتاده و ما چی میکشیم از اعتیاد او. آمار همچین آدمهایی رو از کجا میخوان دربیارن؟ همه جا رو کثافت گرفته چه کسی به فکره؟!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار