شهرستان نهاوند یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی است که علاوه بر سیب در تولید ۱۴ محصول باغی دیگر هم رتبه اول استانی را دارد از این‌رو صنایع تبدیلی و افزایش ظرفیت سردخانه‌ها یکی از نیازهای ضروری نهاوند است که متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۵۱۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ 26 October 2017
در شهرستان نهاوند نزدیک به 7250 باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند که در مجموع بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این باغ‌ها به انواع درختان میوه اختصاص دارد و سالانه نزدیک به ۱۲۲ هزار تن میوه در آنها تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، سطح باغ‌های زیرکشت درخت سیب در شهرستان نهاوند بیش از 2670 هکتار از انواع ارقام تابستانه و پاییزه است که هر ساله ۷۰ هزار تن سیب از ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار از باغات نهاوند انواع سیب برداشت می‌شود که نبود بازار فروش تضمین شده، کمبود فضای سردخانه، نبود صنایع تبدیلی و قیمت پایین این محصول شرایط نامطلوبی را برای باغداران رقم می‌زند.

شهرستان نهاوند یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی است که علاوه بر سیب در تولید ۱۴ محصول باغی دیگر هم رتبه اول استانی را دارد از این‌رو صنایع تبدیلی و افزایش ظرفیت سردخانه‌ها یکی از نیازهای ضروری نهاوند است که متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

اگرچه سال‌هاست نبود صنایع تبدیلی چوب حراج به محصولات باغی نهاوند زده است امسال هم با وجود افزایش ۴۰ درصدی برداشت سیب، قیمت پایین این محصول نیز مزید بر علت شده و این امر باعث نارضایتی بهره‌برداران شده است.

انتقال سیب نهاوند به خرم‌آباد

دارابی، یکی از باغداران نمونه نهاوندی است که تقریبا ۸ برابر متوسط استانی از هر هکتار باغ، سیب برداشت کرده به طوریکه از ۲ هکتار باغش، حدود ۵۰۰ تن سیب برداشت کرده است.

دارابی به خبرنگار ایسنا گفت: کمبود فضای سردخانه و نبود صنایع‌تبدیلی در نهاوند باعث شده تنها ۱۵۰ تن از محصول خود را به سردخانه نهاوند و مابقی را به سردخانه خرم‌آباد تحویل دهم که این مسأله هزینه‌های حمل‌ونقل زیادی برای باغداران در پی‌دارد.

وی افزود: همین نبود صنایع‌تبدیلی باعث شده سیب‌های درجه دو و سه هم که به اصطلاح پا درختی هستند، هدر بروند و در این زمینه هم باغدار ضرر می‌کند بنابراین مسئولان باید برای حل این مشکل تدبیر اساسی بیندیشند.

این باغدار نمونه نهاوندی که رکورد برداشت سیب در استان را دارد، خواستار احداث صنایع‌تبدیلی در نهاوند یا حداقل در استان شد و تصریح کرد:  زحمات زیادی کشیده می‌شود تا سیب بدون لک و ضربه و یک‌دست در جعبه قرار گرفته شود و پس از آماده‌سازی روانه میدان‌های میوه و تره‌بار یا سردخانه برای نگهداری شده که البته به علت نبود سردخانه و ظرفیت کم سردخانه‌های موجود در شهرستان، بخشی از سیب تولیدی نهاوند روانه سردخانه‌های شهرهای همجوار خواهد شد تا در شب عید توزیع شود که این کار هزینه‌هایی مضاعف را به باغداران تحمیل می‌کند.

شکست رکورد کشوری

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند نیز به ایسنا گفت: برداشت معمول سیب از باغ‌های نهاوند نزدیک به ۳۰ تن از هر هکتار است. بیش از ۴۵ درصد باغ‌های مثمر نهاوند به تولید انواع سیب قرمز، زرد و سبز تابستانه و پاییزه و سیب گلاب اختصاص دارند که باغداران برحسب علاقه باغ‌های خود را به آنها اختصاص می‌دهند.

احمد باقری با تأکید بر اینکه میانگین برداشت سیب از هر هکتار در کشور ۲۱ تن و در نهاوند نزدیک به ۳۰ تن است، افزود: تابستان امسال یک باغدار نهاوندی با برداشت ۲۵۲ تن در یک هکتار رکورد کشوری را شکست.

وی ادامه داد: با حضور مهندسان و ناظران کیل‌گیری وزارت جهادکشاورزی در باغ‌های نهاوند، از یک هکتار باغ که ۳۰۰ درخت سیب داشت، اندازه‌گیری به عمل آمد که در مجموع از این باغ ۲۵۲ تن انواع سیب درختی پاییزی برداشت شد.

باقری تصریح کرد: گرانی جعبه، هزینه‌های کارگر و حمل‌‌ونقل، ارزانی قیمت خرید محصول، صادر نشدن محصول، کمبود ظرفیت سردخانه‌ها و نبود صنایع وابسته و تبدیلی در شهرستان از مهمترین مشکلات باغداران نهاوندی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه انواع سیب تابستانه و پاییزه این شهرستان به استان‌های همجوار از جمله تهران، لرستان، مرکزی و کرمانشاه صادر می‌شود، اظهار کرد: شرایط جغرافیایی منطقه، هرس به‌موقع، استفاده از کود‌های ریزمغذی، مبارزه بیولوژیکی، آبیاری و برداشت به‌موقع از عوامل افزایش تولید سیب درختی در نهاوند است.

وی ادامه داد: در نهاوند در مجموع ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات است که ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار زیرکشت انواع ارقام سیب تابستانه، پاییزه و ارقام زرد و قرمز است و بیشترین باغات در روستاهای کوهانی، جهان‌آباد، شعبان، زرامین سفلی و علیا هستند.

باقری افزود: در سالجاری نیز با توجه به شرایط مطلوب آب و هوا و نبود سرمازدگی در باغات ۴۰ درصد هم افزایش تولید داشتیم که با این روند تولید احداث صنایع تبدیلی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: هر ساله بیش از ۱۲۲ هزار تن انواع محصولات باغی در نهاوند تولید می‌شود که بنا بر اظهار مسئولان این محصولات ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد برای شهرستان دارد که چنانچه با تدابیر ویژه مسئولان صنایع تبدیلی در نهاوند و یا حتی در استان احداث شود و امکان بهره‌برداری از محصولات درجه دو و سه هم فراهم شود، این میزان درآمدزایی به مراتب بیشتر خواهد شد و سود فروش و تبدیل این محصولات به شهرستان برمی‌گردد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار