تابناک تهران گزارش می دهد؛
تجاوز به کودکان و سپس به قتل رساندن او به یک معضل تبدیل شده است و این موضوع، اثرات مخرب و ناگواری بر روح و روان افراد جامعه خواهد گذاشت و نیاز است که کودک آزاری ریشه یابی شود و با کودک آزارها برخورد جدی صورت بگیرد.
کد خبر: ۵۱۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 24 October 2017
به گزارش تابناک تهران، در جامعه کنونی، کودک آزاری شیوع زیادی داشته است و می توان گفت که به مرز هشدار برای خانواده ها تبدیل شده است. کودک آزاری انواع و اقسام مختلفی دارد ولی کودک آزاری از نوع آزار جنسی کودک، موضوعی است که بسیار نگران کننده و دلخراش است و متأسفانه از این نوع کودک آزاری در کشور ما کم اتفاق نمی افتد.

اگر به صفحه حوادث روزنامه ها و یا بخش حوادث سایت های خبری و خبرگزاری ها مراجعه کنید؛ با خبرهایی متنوعی از این دسته مواجه خواهی شد. طی سال گذشته و سالجاری حادثه های ناگواری در خصوص کودک آزاری جنسی در کشور رخ داده است که موجبات نگرانی و تأثر خانواده ها و جامعه ها را در پی داشته است. 

البته نبایستی که این موضوع را فراموش کنیم که این خحواثی که در رسانه ها منعکس می شوند تنها بخشی از اتفاقاتی است که رسانه ای می شوند و بسیاری از این گونه از اتفاقات ناگوار در سراسر کشور رخ می دهد که نه تنها رسانه ای نمی شوند بلکه حتی خانواده های قربانیان اقدام به شکایت شخصی که به کودک آنها تجاوز کرده است؛ نمی کنند. این کوتاهی ها و یا عدم شکایت والدین از کسانی که کودک آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده، به این دلیل است که در جامعه، دید مناسبی به این قضیه نمی شود.

کودک آزاری هایی که رسانه ای می شوند و همه مردم در جریان آن قرار می گیرند؛ کودک آزاری از نوع جنسی هستند که متأسفانه در پایان کودک نیز به قتل می رسد و تازه ترین کودکی که قربانی این اتفاق پلید و شیطانی قرار گرفت؛ "اهورا" دو ساله بود که تن ایران را لرزاند. 

فضای مجازی اثر گذار بر افزایش وقوع جرم و جنایت در کشور

یک کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران در پاسخ به این پرسش که قتل اهورا ریشه در چه مسائلی دارد؟ اظهار داشت: همانطور که اطلاع دارید متأسفانه طی سال گذشته و سالجاری، شاهد وقوع یک سری حوادث و اتفاقاتی در زمینه آزار و اذیت کودکان و قتل آنها بوده ایم که لازم است به طور جدی به این موضوع پرداخته شود. 

"امید اکبری پور" افزود: در زمینه بروز این اتفاقات نمی توان به یک یا چند عامل محدود اشاره کرد؛ بلکه دامنه ای از عوامل متعدد روحی، روانی و اجتماعی باعث به وجود آمدن چنین اتفاقات ناخوشایندی در جامعه شده است.

 این کارشناس مسائل اجتماعی، تصریح کرد: در زمینه قتل "اهورا" پسر بچه 2 ساله، همانطور که در جرابد و مطبوعات نیز به آن اشاره شده است؛ متأسفانه شوهر مادر اهورا (که البته ازدواج آنها هم جای بحث دارد) ابتدا اقدام به تجاوز به این کودک نموده و سپس با کوبیدن سر وی به دیوار موجب قتل او شده است.

اکبری پور در ادامه گفت: با توجه به این که والدین اهورا چندی قبل از وقوع چنین جنایتی از یکدیگر جدا شده بودند؛ لذا در بررسی علل اجتماعی این موضوع لازم است ابتدا به بحث بحران طلاق در جامعه اشاره کرد.

وی در ادامه به علل وقوع طلاق اشاره کرد و افزود: متأسفانه در سال های اخیر، طلاق به دلایل متعددی از جمله افزایش نرخ بیکاری، مشکلات اقتصادی، پایین آمدن سطح آستانه تحمل افراد جامعه به ویژه زوجین در زمینه مراقبت و نگهداری از فرزندانشان، استفاده روز افزون از فضای مجازی و ماهواره و از همه مهمتر استعمال مواد مخدر به ویژه مواد روان گردان در بین خانواده ها افزایش محسوسی داشته است.

این جامعه شناس بیان کرد: در این راستا به این نکته باید اشاره کرد که یکی از مشکلاتی که زوجین بعد از طلاق با آن مواجه هستند و به نظر می رسد که این امر در مرگ "اهورا" هم چندان بی تاثیر نبوده، موضوع سرپرستی و حضانت فرزندان است که متاسفانه در این زمینه، قوانین قضایی کشور با نقایص عدیده ای مواجه هستند؛ از جمله این نقایص و کاستی ها می توان به قانون حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندان در سنین خاصی به یکی از والدین بدون توجه به ویژگی های اخلاقی و روحی و روانی آنها اشاره کرد. 

اکبری پور تأکید کرد: در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که بر اساس کدام دلایل علمی و منطقی باید حضانت کودک را تا سنین خاصی به یکی از زوجین سپرد؟ آیا واقعأ پدر یا مادری که به دلیل مشکل اخلاقی از همسر خود جدا شده است؛ شرایط لازم جهت نگهداری فرزند را دارا است؟ آیا مقامات قضایی کشور پس از جدایی والدین بررسی های لازم در خصوص واجد الشرایط  بودن زوجین جهت حضانت از فرزندان را انجام می دهند؟!

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد که متأسفانه در این زمینه، قوانین قضایی با مشکل مواجه بوده و لازم است که در خصوص اصلاح چنین قوانین و مقرراتی اقدامات لازم صورت گرفته و  سخت گیری ها و بررسی های بیشتری در زمینه حضانت فرزندان به والدین بعد از جدایی آنها صورت گیرد. 

مسوولان تدابیری در مبارزه با آسیب های اجتماعی ندارند

اکبری پور در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگری که در این خصوص حائز اهمیت است و لازم است که مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران امر قضایی کشور قرار گیرد بحث تأمین منابع مالی زنان پس از جدایی آنها از همسر است. با توجه به این که برخی از زنان، خصوصا زنانی که سرپرستی فرزندان را نیز به عهده دارند پس از جدایی به دلیل عدم پشتوانه مالی مناسب با مسائل و مشکلات اقتصادی متعددی مواجه می شوند؛ لذا این زنان در غالب موارد و در سریع ترین زمان ممکن بدون انجام بررسی های لازم، اقدام به ازدواج مجدد (دایم یا موقت) نموده که همین امر، می تواند باعث بروز مشکلاتی برای آنان و فرزند یا فرزندانشان شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی، افزود: نکته دیگری که می توان از آن به عنوان عامل اجتماعی اثر گذار بر افزایش وقوع جرم و جنایت در کشور اشاره کرد؛ روند روبه رشد استفاده از فضای مجازی توسط خانواده ها و خصوصا جوانان است که متاسفانه بدون هیچ گونه نظارتی توسط سازمان ها و دستگاه های ذیربط صورت می گیرد. 

اکبری پور تأکید کرد: در این راستا لازم به ذکر است که طی سال های اخیر تمایل به ازدواج در بین جوانان از طریق آشنایی آنان در فضای مجازی افزایش قابل توجهی داشته و این امر خصوصا در بین زنان مطلقه بیشتر به چشم می خورد؛ نکته ای  که مادر "اهورا" نیز به آن اذعان داشته و نحوه آشنایی اش باقاتل فرزندش را فضای مجازی عنوان کرده بود.   

مسوولان بایستی بصورت جدی و با پشتکار فراوان در کنار موضوع اشتغال که دغدغه همه خانواده ها و جوانان است به موضوع آسیب های اجتماعی و بخصوص موضوع کودک آزاری ورود پیدا کنند. کودک آزاری موضوعی نیست که آن را چندان جدی نگرفت چون که ریشه درر بسیاری از مسائل دارد و اثرات مخرب آن بر افکار و روحیه افراد جامعه، بخصوص والدین بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است.
 
درک این موضوع کمی دشوار است که چرا مسوولان نمی توانند جلوی بروز آسیب های اجتماعی را بگیرند که البته یک دلیل این عدم توانایی مسوولان، این است که در رفع مشکلات بصورت جدی عمل نمی کنند و در این عرصه تدابیر مناسبی ندارند.

بایستی مسوولان و مردم بصورت جدی در موضوع کودک آزاری ورود پیدا کنند و با افزایش دانش و آگاهی خانواده ها و بخصوص کودکان از راه و روش های کودک آزاری و برخوردهای جدی دستگاه قضایی با افرادی که اقدام به کودک آزاری می کنند؛ این معضل در جامعه ما ریشه کن شود. 

نبایستی این را فراموش کنیم که جامعه ما جامعه ای اسلامی است و این گونه اتفاقات نه در شأن جامعه ما و نه در شأن انسانیت است. 


تجاوز به کودکان معضلی است نیازمند ریشه یابی/ کودک آزاری نه در شأن جامعه اسلامی و نه در شأن انسانیت است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار