معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مجموعه بازار رضا در مشهد جزو بناهای ارزشمند در هویت شهری است.
کد خبر: ۵۱۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 22 October 2017
به گزارش تابناک : مرجان اکبری روز یکشنبه در خصوص تخریبهای روزهای اخیر در قسمتهای داخلی این بازار با هدف نصب سامانه گرمایشی افزود: با توجه ثبت نشدن این اثر در فهرست آثار ملی، اداره کل میراث فرهنگی امکان ورود به موضوع را ندارد.
وی ادامه داد: این بنا دارای ارزش معماری خاص و دور از دسترسی نیست بنابراین تاکنون در فهرست ملی ثبت نشده است. البته با توجه به نقش و جایگاه بازار رضا در هویت و تاریخ شهری توصیه اکید بر این است که از هر گونه تخریب و آسیب به آن جلوگیری شود.
مرکز تجاری بازار رضا در مشهد توسط آرشیتکت معاصر داریوش بوربور طراحی و در ادامه طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر در دهه 1350 و پیش از انقلاب اسلامی ساخته شد. این بنای بزرگ به دلیل ویژگیهای عملکردی(بازار) و معماری ویژه از همان ابتدا مورد توجه زئران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار گرفت بطوری که تاکنون کسبه ان از این استقبال رضایت خاطر دارند.
در پی گذشت افزون بر 40 سال از عمر این بنا آشفتگیهای بصری، تاسیساتی، فرسودگی مصالح، تعمیرات غیراصولی ، دخل و تصرفهای غیرمعمارانه در آن به چشم می خورد. بازار رضا در بافت فرهنگی تاریخی مشهد گویای هویت دوره ساخت خود می باشد.
مجتمع بازار رضا به طول ۹۶۰ و عرض ۳۳ متر با 1711 باب مغازه در مساحت دو هزار و 400 مترمربع شامل دو طبقه سال 1355 ساخته شد. این مجموعه تجاری با ساختار سنتی در نزدیک حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارد.






منبع : ایرنا 
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار