نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: در حال حاضر ۳۴ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد که می توان با تمرکز، ظرف ۵ سال محقق شود.
کد خبر: ۵۱۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 21 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "محمدرضا انصاری" در مراسم روز ملی صادرات، اظهار داشت: صادرکنندگان می دانند که هنوز هم کشور گرفتار تحریم است، اما برای برون رفت از این مشکلات، باید به صادرات غیرنفتی کشور و پتانسیل های عظیم آن توجه کرد. این در حالی است که برخی از صادرکنندگان در شرایط کنونی، تا ۲۰۰ میلیون دلار هم صادرات دارند، بنابراین اگر از این افراد در تصمیم گیری ها و نگاه به حل مساله توجه کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: جای ما در صادرات این نیست که اکنون داریم و بنابراین نباید به این دل خوش کرد که ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور صورت می گیرد. این در حالی است که باید این استعداد را برای صادرات غیرنفتی شکوفا کرد. در این میان به نظر می رسد که باید برخی ریسک ها را پذیرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۴ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد که می توان با تمرکز، ظرف ۵ سال محقق شود؛ این در حالی است که برخی از کشورها می تواند مشمول رابطه دوجانبه با ایران شود، اما وزارتخانه ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

انصاری گفت: صندوق توسعه ملی یکی از ظرفیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی از تصمیمات دولت در بدنه اجرایی به خوبی پیاده سازی نمی شود؛ این در حالی است که به جای اعتبار خریدار باید اعتبار فروشنده را حاکم کرد؛ البته احتیاطی حاکم بر تصمیم دولت است که باید از آن بگذریم.

وی اظهار داشت: نکته دیگر جایزه صادراتی بود که بعنوان چاشنی برای دینامیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی عمل می‌کند؛ این در حالی است که از سال ۸۱ رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۴۱ درصد رسیده است؛ چراکه جایزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان ۸ درصد پرداخت شد. این در حالی است که ایران در رقابت ها با ۲ تا ۳ درصد تخفیف، می‌باخت، اما اکنون این جایزه متوقف شده است.

انصاری مشکل دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی را صدور ضمانت نامه ها دانست و افزود: بانک ها برای صدور ضمانت‌ها، وثیقه ملکی طلب می‌کنند؛ در حالی که سرمایه شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی، نیروی انسانی با استعداد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار