کد خبر: ۵۱۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶ 18 October 2017
به مناسبت ایام محرم و برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله لحسین(ع)، حضور در بقاع متبرکه‌ و امامزاده‌های شهر تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

«بقعه متبرک امامزاده سید ناصر الدین (ع)» در ضلع غربی خیابان خیام و در نزدیکی گلوبندک (بازار بزرگ تهران) واقع شده است.

بنای اصلی امامزاده «سید ناصر الدین (ع)» با پلان 8 ضلعی جزء آثار قرن نهم هجری است و یکی از قدیمی ترین زیارتگاه‌های شهر تهران به حساب می آید و علاوه بر زائران بی شماری که شامل اهالی پایتخت هستند، زائران و ارادتمندان بسیاری از سایر نقاط کشور برای زیارت این امامزاده در این مکان حضور می‌یابند. این امامزاده توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است و طی چند مرحله مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. آخرین تعمیرات صورت گرفته در این آستان مقدس به سال ۱۳۸۲  مربوط بوده و با مجوز اداره اوقاف و به همت میراث فرهنگی انجام شده است.


امامزاده سید ناصر الدین (ع) از نوادگان امام محمدباقر است

آن طور که در روایات اسلامی مطرح شده و به نقل از مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) که صاحب علم انساب بوده  است، نسب امامزاده سید ناصرالدین(ع) در برخی از روایات به امام محمد باقر(ص) می رسد و بر اساس یک روایت دیگر، از نوادگان امام زین العابدین(ص) است.

بازار تهران ده‌ها سال پیش شامل بازارچه صندوقدار، مجمع الصنایع، سبزه میدان، محله خلج‌ها و گذر امامزاده سید ناصر الدین (ع) می‌شد و بقعه متبرک این امامزاده درست در وسط یک قبرستان قرار داشته است و در حال حاضر نیز مدرسه تاریخی منیر السلطنه و دفتر موقوفه هنوز  در این امامزاده قرار دارد.


تشریح فضای داخلی امامزاده «سید ناصر الدین»

امامزاده سید ناصر الدین (ع) دارای کتیبه‌ها و کاشی‌ کاری‌ های بسیار زیبا و قدیمی است. کاشی کاری‌های زیبای آن متعلق به دوره قاجار است و برخی از آن ها شامل کاشی‌های نقش برجسته ای می شود که در محوطه داخلی ضریح به رنگ سیاه و سفید کار شده اند. همچنین کاشی کاری‌‌های محوطه بیرونی و درونی امامزاده از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است که در کمتر امامزاده‌ای دیده می شود و چشم هر زائر و گردشگری را به خود جلب می کند و  جلوه بصری خاصی دارد.

بر اساس کتیبه های موجود آیینه‌کاری و کاشی‌ کاری‌ های رواق و صحن امامزاده سید ناصرالدین (ع)، در سال‌‌های ‌١٣١٠ و ‌١٣١١ هجری قمری به دستور منیرالسلطنه و از محل دارایی ابراهیم‌خان وزیر نظام انجام شده است.

در ماه محرم الحرام علاوه بر عزاداری ویژه دهه اول، برنامه ها و مراسم ویژه ای در آستان مطهر امامزاده « سید ناصرالدین (ع)» با حضور دوستداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) برقرار است و علاوه بر این در دیگر ایام مذهبی سال نیز مراسم ویژه ای برگزار می شود.


توصیه مسیر یاب برای رسیدن به "امامزاده سید ناصر الدین (ع)"

بهترین راه برای رفتن به امامزاده « سید ناصرالدین  (ع)» استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. پس از سوار شدن بر مترو می‌توانید در ایستگاه متروی خیام پیاده شوید و بعد از یک پیاده روی 2 تا 3 دقیقه ای  به  امامزاده برسید. همچنین می توانید در ایستگاه متروی میدان محمدیه (اعدام)  از قطار پیاده شوید و پس از طی کردن مسیری کوتاه قدم در آستان مقدس امامزاده سید ناصرالدین (ع) بگذارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار