حسین شفیعی در گفتگو با تابناک:
یک متخصص بیماری های عفونی در استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه مصرف قلیان مضرات فراوانی دارد تنباکو استفاده شده در آن حاوی 400نوع ماده سمی و سرطان زا است.
کد خبر: ۵۱۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 18 October 2017
دکتر حسین شفیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تابناک افزود:مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان یائسگی زودرس، کاهش وزن ،تخریب هورمون های جنسی و تسریع  در پوکی استخوان می شود.

وی خاطر نشان کرد:مصرف قلیان به آشکارا تاثیرات مضری بر دو عضو ریه و قلب دارد سرطان ریه، سرطان مری، بیماری‌های انسدادی ریوی مزمن ،پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد ،افزایش حملات آسم و ذات الریه از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.
  
متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: یکسری باورهای نادرست همراه با واقعیت های استفاده از قلیان وجود دارد که باید مورد توجه خاد جامعه قرار بگیرد.

شفیعی اظهار داشت: از آنجا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می شود کلیه مواد مضر در آن تصفیه می شود ولی در واقعکشیدن تنباکو از طریق آب مواد سرطان زای آن را تصفیه نمی کند این دو می توانند به اندازه دود سیگار اثرات مخربی بر روی ریه و قلب داشته باشند .

به گفته این متخصص : استنشاق دود قلیان ریه ها را نمی سوزاند به همین دلیل مضر نیست ا ما در واقعیت با اینکه دود خنک است ولی حاوی مواد سرطان زایی است که برای بدن مضر است؛کشیدن قلیان سالم‌تر از سیگار است ولی دود قلیان به همان اندازه دود سیگار و بیشتر مضر است.

 متخصص بیمارهای عفونی ابراز داشت: این در جامعه رایج شده که کشیدن قلیان اعتیاد آور نیست اما این باوری غلط است زیرا تنباکوی قلیان حاوی نیکوتین است بنابراین اعتیاد آور می باشد. 

وی ابراز داشت:باوری غلط است که تنباکوی گیاهی قلیان سالم‌تر از تنباکوی معمولی است زیر امثل کشیدن سیگار گیاهی و طبیعی فردرا در  معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌ دهد.


شفیعی در ادامه اظهار داشت:میزان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می‌شود اما دودی که از طریق آن وارد بدن می شود ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.
 
این متخصص با اشاره به سایر خطرات که در کشیدن سیگار مشاهده نمی‌شود و در کشیدن قلیان وجود دارد ،گفت:بیماری های عفونی مثل هپاتیتB و افزودن  الکل یا  داروهای روانگردان به تنباکو قلیان که بعد از ۴۵ دقیقه استفاده از قلیان مونواکسید کربن ونیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شذت بالا می رود و علاوه بر افزایش سرطان ریه احتمال افزایش سرطان دهان و مثانه نیز بالا می رود.

 وی با بیان اینکه افزودن اسانس ها موجب افزایش حساسیت و آلرژی می شود تصریح کرد: اگر دود حتی کاملا"هم وارد ریه نشود ولی از طریق جذب دهان و حنجره آثار خود را می گذارد.

شفیعی تاکید کرد:حتی فویل  آلومینیومی که در قلیان استفاده می شود در واکنش به زغال در حال سوختن مواد باعث  ایجادسرطان‌ می شودو شواهدی وجود دارد که دود قلیان موجب کاهش اسپرم میشود به علت وجود فلزات سنگینی که در آن وجود دارد.

وی افزود:دود قلیان برای جنین بسیار مضر است مصرف قلیان بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و مصرف قلیان در سیستم گوارشی منجر به ایجاد زخم های گوارشی، تشدید برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان های دستگاه گوارش می‌شود ومصرف قلیان منجر به افزایش چین و چروک پوست وموجب افزایش ذات الریه ، بوی بد دهان، زردی دندانو از دست دادن دندان‌هاو بیماری لثه می شود

دکتر شفیعی به افرادی که در اطراف افراد قلیانی هستند توصیه کرد: این افراد حتی اگر مصرف هم نکننداز مضرات قلیان در امان نیستند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار