حسن رسولی در نخستین جلسه شورای شهرستان مطرح کرد؛
رییس شورای اسلامی شهرستان تهران، گفت: یکی دیگر از وظایف این شورا اجرای مصوباتی است که هنوز جنبه عملیاتی پیدا نکرده اند و به هر حال در دوره قبل مصوباتی تدوین شده که جنبه اجرایی پیدا نکرده و می بایست در اجرای آن تلاش شود.
کد خبر: ۵۰۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 16 October 2017
 به گزارش تابناک تهران،نخستین جلسه شورای شهرستان تهران با حضور حسن رسولی رییس شورا، مرتضی الویری، شهربانو امانی، میر رفیع نماینده بخش کن، باغبانی نماینده بخش آفتاب و کروبی نماینده بخش مرکزی شهرستان تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از سوی دبیران شورای شهرستان از روند مصوبات دوره قبل به اعضای شورا ارائه شد. همچنین نمایندگان بخش های سه گانه شهرستان تهران گزارشی از وضعیت بخش های خود به شورا ارائه کردند. 

رییس شورای اسلامی شهرستان تهران، گفت: روستاها دارای طرح های هادی هستند و اگر این طرح ها اجرایی شده یکی از اجزای لاینفک آن حریم روستاها است.

وی ادامه داد: با این وجود اگر حریم روستاها و بخش ها تعیین تکلیف نشده این وظیفه شورای شهرستان است که هر چه سریعتر در این راستا اقدام نماید و هماهنگی های لازم با اداره کل حریم و سایر دستگاه های مسوول ایجاد نماید. 

رسولی افزود: این مسائل در اکثر کلان شهرها وجود دارد ولی در تهران حاد تر و متاسفانه متاثر از قوانین متعدد، عدم صداقت و شفافیت در قوانین موضوعه و مراجع متعدد تصمیم گیری است. 

رییس شورای شهرستان تهران، تصریح کرد: آنچه باعث مخدوش شدن این وضعیت شده فصول مشترک بین قوانین، ضوابط و شرایط تقسیمات کشوری است. 

رسولی اظهار داشت: در موضوع حریم واحد های دیگر تقسیمات کشوری مطرح است و باید در این زمینه کلان نگری شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از وظایف این شورا اجرای مصوباتی است که هنوز جنبه عملیاتی پیدا نکرده اند. به هر حال در دوره قبل مصوباتی تدوین شده که جنبه اجرایی پیدا نکرده و می بایست در اجرای آن تلاش شود. البته باید دقت داشت رویکرد مان باید در راستای حفظ باغات در بخش ها و روستاها باشد.

رسولی همچنین افزود: در همین راستا از جمله اقداماتی که به فوریت باید انجام شود بازدید از بخش های مرکزی، کن و آفتاب شهرستان تهران است. همچنین برگزاری جلسه مشترک با دو شهرستان دیگر (ری و شمیرانات) چرا که در موضوع حریم شهرستان تهران با آنان دارای فصل مشترک است. 

رییس شورای شهرستان تهران، افزود: در این جلسه باید محل های نزاع شناسایی شود تا در جهت حل مشکلات و موانع بتو.انیم اقدام کنیم. 

عضو دیگر شورای شهرستان تهران نیز، گفت: در قانون تقسیمات کشور مقرر شده بود که رفاه در روستاها ایجاد شود تا از مهاجرت کاسته گردد اما امروز می بینیم رفاه ایجاد شده اما ماندن در روستاها اقتصادی نیست از اینرو می بینیم که هنوز مهاجرت صورت می گیرد. 

شهربانو امانی با اشاره به مشکلات حریم در شهرستان تهران، گفت: ما خلا قانونی نداریم اما حلقه های تصمیم گیری در این موضوع به هم وصل نیستند و لذا در خدمت رسانی به مردم آنچنان که درست باشد عمل نکرده ایم. 

وی افزود: شورای پنجم در اجرایی شدن قوانین خدمت رسان به مردم باید کوشش کند. 

امانی بیان کرد: باید در جهت اصلاح قوانین برآییم و در این زمینه ایجاد شورای 51 نفره در دوره پنجم یک فرصت تاریخی را پیش روی ما قرار داده است و لذا باید از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی بخواهیم با ما همکاری کنند و در بازدید ها همراه باشند که شاهد هم افزایی هر چه بیشتر در رفع مشکلات مردم باشیم. 

مرتضی الویری نیز، گفت: باید نمایندگان دستگاه های اجرایی نیز در جلسات و بازدید ها حضور داشته باشند. 

کروبی نماینده بخش مرکزی شهرستان تهران با اشاره به اینکه کمبود سرانه های ورزشی و لزوم ایجاد مراکز امنیتی (کلانتری ها ) در بخش آفتاب از جمله مهمترین مشکلات این بخش است، اظهار داشت: روستاهای بخش مرکزی از کمترین امکانات شهری هم بی بهره هستند.

وی ادامه داد: با این حال مهمترین مسئله و معضل، موضوع حریم است که برای تمامی بخش ها و روستاهای حاشیه تهران وجود دارد. هنوز مشخص نیست که حریم تهران و رسوستاها در کجا قرار گرفته و این عدم تشخیص موجب سوءاستفاده های ارگان ها و دستگاه های دیگر شده است.

بشیری نماینده اداره فنی فرمانداری نیز، گفت: در استان تهران روستایی نداریم که دارای حریم باشد.

وی افزود: از 59 آبادی واقع در شهرستان تهران نیز تنها 19 آبادی دهیاری دارند.

بشیری بیان کرد: موضوع حریم یکی از مسائل مهم در روستاهای شهرستان تهران است که باید به آن رسیدگی عاجل شود. 

میر رفیع نماینده بخش کن نیز، گفت: در قانون قبل از تقسیمات شهری روستاها دارای حریم بودند ولی در بازنگری که شهرداری درخواست داده این حریم برداشته شده و نیز عناوینی نظیر روستا و ده و ... در حالی که تمامی این سکونتگاه ها دارای تعاریف مستقل هستند. 

وی افزود: بنیاد مسکن طرح هادی روستاها را بر اساس ضروریات بازنگری می کند و بعد از نیاز سنجی های اولیه تشخیص می دهد که کجاها بافت روستا باشد حتی اگر اراضی ملی در این بافت قرار گیرد ضرورتی ندارد آنجا حریم روستا شود. این یکی از مشکلات ما است. 

وی ادامه داد: متاسفانه سیاست های اجرایی در این زمینه تا امروز منجر به از بین رفتن باغات و درختان شده به گونه ای که شهرداری در جایی که باید کمربند سبز ایجاد می کرده برج های متعدد سر به فلک کشیده اند. 

بر اساس این گزارش و در ادامه جلسه نمایندگان شورا در مراجع نمایندگی نیز انتخاب شدند.

در همین زمینه شهربانو امانی، میر رفیع و کروبی به عنوان سه نماینده شورا در هیات حل اختلاف شهرستان انتخاب شدند.

همچنین آقایان حسن رسولی، میر رفیع و کروبی به عنوان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و عمرانی انتخاب شدند و نیز خانم شهربانو امانی به همراه آقایان مرتضی الویری و باغابنی به عنوان اعضای کمیسیون حقوقی ،فرهنگی و اجتماعی شورای شهرستان تهران انتخاب شدند.

وظیفه شورا اجرای مصوباتی است که تاکنون عملیاتی نشده اند/ معضل حریم موضوعی است که برای همه روستاهای حاشیه تهران وجود دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار