نجفی مطرح کرد؛
شهردار تهران، گفت: دولت درباره ساخت ۲ هزار واگن مترو مناقصه بین‌المللی برگزار کرده که از این میان هزار واگن مترو سهم تهران است و امیدواریم تا پایان سالجاری، تعدادی از واگن های جدید مترو به ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی، اضافه شود.
کد خبر: ۵۰۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ 08 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "محمدعلی نجفی" ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه امضای تفاهم نامه پارک طبیعت پردیسان طی سخنانی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اقدام امروز جلوه‌ای از تعاملات و هماهنگی بین دولت و شهرداری محسوب شده و گام بزرگی برای حفظ گنجینه‌های زیست محیطی در شهر و استفاده مطلوب علمی همشهریان از امکانات زیست محیطی است.

وی پارک پردیسان را از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار ارزشمند توصیف کرد و بیان کرد: از مدت‌ها قبل بحث‌هایی بوده است که مدیریت، نگهداری و بهسازی پارک پردیسان به شهرداری تهران واگذار شود اما متاسفانه به توافق نرسیده بودند، اما طی یک ماه گذشته با تشکیل کارگروهی توانستیم در این زمینه به توافق برسیم. بر اساس این توافق برای مدت ۱۵ سال سازماندهی و مدیریت پارک را در اختیار شهرداری قرار می گیرد و نظارت عالیه سازمان محیط زیست به قوت خودش باقی خواهد بود.

نجفی با تاکید بر اجرای طرح سازماندهی و بهسازی پارک پردیسان در چهارچوب طرح جامع، عنوان کرد: امیدواریم عموم شهروندان بتوانند استفاده مطلوب‌تری از پارک داشته باشند و در کنار آن ارزش‌های علمی و پژوهشی پارک را احیا کنیم چرا که محققان در داخل و خارج از کشور علاقه‌مند هستند روی مسایل مختلف این پارک تحقیق کنند.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان حفاظت از محیط زیست و با استفاده از امکانات شهرداری مرکز و شهرداری منطقه بتوان اقدامات مناسبی برای احیا و بهره برداری از پارک پردیسان انجام داد.

وی درباره تامین منابع مالی اجرای بهسازی پارک پردیسان، تصریح کرد: مقرر شده است که هزینه‌های ساماندهی، بهسازی و نگهداری پارک پردیسان برعهده شهرداری باشد. البته این پارک درآمدهای محدودی هم دارد که آن درآمدها هم به نفع شهرداری خواهد بود اما شهرداری باید بودجه خاصی را برای این منظور اختصاصی دهد.

بخشی از آلودگی هوا مختص به تردد کامیون هاست 

شهردار تهران افزود: میزان بودجه برای اجرای این طرح به حجم کاری وابسته خواهد بود، چرا که بوستان پردیسان دارای یک طرح جامع است و بر اساس اینکه طرح جامع این بوستان را طی  دو یا سه سال انجام دهیم، میزان اختصاص بودجه نیز متفاوت خواهد بود. البته در سال جاری با توجه به کمبود منابع، تامین بودجه بسیار مشکل است اما با این وجود از بودجه های مازاد شهرداری و منطقه برای این منظور استفاده می شود. برای سال آینده نیز ردیف خاصی به منظور بهسازی و ساماندهی پارک طبیعت پردیسان در نظر می گیریم.

نجفی درباره حفظ گونه‌های گیاهی بومی موجود در بوستان پردیسان، اظهار داشت: یکی از اهداف این توافق نامه این است که از این گونه‌های بومی حفاظت کنیم و روش علمی در نگهداری از پارک انجام شود. کشور ما در زمینه دارا بودن گونه‌های گیاهی و جانوری به حدی غنی است که شاید همه آن چیزی که در وسعت کشور وجود دارد را نمی توانیم در ۱۷۰ هکتار پارک پردیسان قرار دهیم.

وی افزود: ممکن است بنابر طرحی پیش بینی می‌شود بخشی از بوستان پردیسان به پارک پرندگان تبدیل شود اما به دلیل اینکه در تهران دو، سه پارک پرندگان داریم این بخش چندان گسترده نخواهد بود.

شهردار تهران درباره سرنوشت مالکیت پارک پردیسان نیز، گفت: ما دنبال مالکیت هیچ چیز نیستیم و همه چیز برای شهروندان تهرانی است، در این توافق نامه نیز فعلا زمان ۱۵ ساله تعیین شده و این زمان قابل تمدید خواهد بود.

نجفی درباره اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل آلودگی هوای شهر تهران، گفت: ما با وزارت نیرو و وزارت نفت صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم تا نیروگاه اطراف تهران در فصل زمستان به هیچ عنوان از مازوت استفاده نکنند چرا که درصدی از آلودگی هوای تهران مربوط به این نیروگاه است . در این زمینه وزیر نفت نیز قول هایی داد تا  از نظر تامین گاز نیروگاه ها به مشکل مواجه نشویم.

وی افزود: هم اکنون در حال بررسی رفت و آمد کامیون‌ها در شب، خصوصا در فصل‌های پائیز و زمستان هستیم تا راهکارهایی در این زمینه پیدا کنیم. چرا که بخشی از آلودگی هوا مربوط به تردد خودروهای سنگین در شهر است.

کمک دولت به شهرداری در زمینه تامین منابع ریالی و ارزی 

شهردار تهران مشکل اصلی برقی کردن اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها را تامین منابع مالی دانست و گفت: به این منظور باید بتوانیم وام‌های ارزان قیمتی بدهیم که مابه تفاوت سود بانکی آن از طرف دولت تامین شود، در کنار آن باید یارانه‌ای خصوصا درباره موتورسیکلت‌های برقی ارایه دهیم.

نجفی ادامه داد: کسی که موتورسیکلت معمولی دارد ممکن است حداکثر قیمت موتور سیکلتش دو میلیون تومان باشد اما نرخ موتور سیکلت برقی حدود ۱۰ میلیون تومان است. به این منظور با شرکت‌های ساخت موتورسیکلت طی دو هفته آینده جلسات خاصی خواهیم داشت و در این زمینه شخصا فردی را مامور کرده ام تا این جلسات و هماهنگی ها را انجام دهد که بررسی کنیم آیا می‌توان خط تولید موتورسیکلت‌ها را از بنزینی و گازی به برقی تبدیل کرد یا خیر؟

وی ابراز امیدواری کرد که دولت در زمینه تامین منابع ریالی و ارزی به شهرداری کمک کرده و در سال جاری از نظر آلودگی هوا وضعیت بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی با توجه به روابط حسنه دولت و شهرداری تهران تاکید کرد: دولت درباره ساخت ۲هزار واگن مترو مناقصه بین‌المللی برگزار کرده که از این میان هزار واگن مترو سهم تهران است. تا اوایل آبان ماه تکلیف مناقصه روشن می شود که کدام شرکت بین المللی برنده می‌شود و به مجرد تعیین این شرکت برنده، شرکت‌های داخلی همکار نیز مشخص می شوند.

نجفی در پایان ابراز امیدواری کرد که بر اساس این اقدامات صورت گرفته تا پایان سالجاری بتوان، تعدادی از واگن های جدید مترو را به ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی شهر اضافه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار