وزیر بهداشت و درمان، گفت: مهاجرت از روستا به شهر، نتیجه بی‌تدبیری مسوولان بوده است به طوری که در گذشته ۷۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دادند ولی امروز این وضعیت برعکس شده است.
کد خبر: ۵۰۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 07 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "حسن قاضی‌زاده هاشمی" امروز (شنبه) در چهارمین همایش روز ملی روستا و عشایر، اظهار داشت: مهاجرت از روستا به شهر نتیجه بی‌تدبیری مسوولان بوده است به طوری که در گذشته 70 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دادند ولی امروز این وضعیت برعکس شده است.

وی افزود: شرایط روستاها بسیار از حاشیه شهرها بهتر است؛ ای کاش بسیاری از این افرادی که به امید زندگی بهتر به حاشیه شهرها آمدند در روستاها باقی می‌ماندند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این وزارتخانه معتقدیم یکی از مهمترین عواملی که باعث ماندگاری روستاییان در محل زندگی خود می‌شود توسعه سطح رفاه در روستاها است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: آنچه در حوزه توسعه رفاه در مناطق روستایی مربوط به وظایف ما می‌شود رعایت بهداشت خانواده، محیط و کار و انجام واکسیناسیون و سایر عوامل پیشگیرانه و در صورتی که کسی بیمار شد ارائه خدمات مربوط به دکتر، بیمارستان و دوا است.

وی گفت: تا به امروز 4 هزار خانه بهداشت ساخته شده است. 600 پروژه در استان سیستان و بلوچستان در حال ساخت داریم که باید در این ارتباط هم باید از بنیاد مستضعفان تشکر ویژه کرد. همچنین ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این ارتباط ما را کمک می‌کنند.

وزیر بهداشت، گفت: بیش از 7 هزار پروژه مشترک با بنیاد مستضعفان در حال اجرا داریم که از این بنیاد باید تشکر ویژه داشت.

قاضی‌زاده هاشمی، افزود: در روستاهای کشور ارزش دفترچه‌های آن تنها مربوط به همان مناطق روستایی است و وقتی که به شهر می‌آیند آن را قبول نمی‌کنند امیدواریم شورای عالی بیمه و وزارت رفاه برای یکسان‌سازی دفترچه‌های روستائیان اقدام کنند.

وی یادآور شد: به ازای 8 تا 10 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات در مناطق روستایی ایجاد شده که این نیاز خدماتی تا یک سال آینده به طور کامل تامین می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه محور توسعه پایدار انسان سالم است، گفت: عقل سالم در بدن سالم قرار دارد و انسانهایی که بیمارند نمی‌توانند باعث پیشرفت شوند که شروع این امر نیز از خود افراد است و باید خودمراقبتی داشته باشند و در صورت نیاز دولت وظیفه دارد خدمات لازم را ارائه دهد.

قاضی‌زاده هاشمی، بیان کرد: در صورتی که 39، 38 سال گذشته تنها به کشاورزی و دامپروری توجه می‌شد و آن را مکانیزه می‌کردیم اکنون چقدر جلو بودیم. اگر روستائیان نبودند بعید می‌دانم چیزی از انقلاب باقی می‌ماند زیرا آنها از تولید گرفته تا ایستادن در برابر قدرت‌های بزرگ نقش داشتند و در زمان جنگ تحمیلی حضور پررنگی داشتند اکنون نیز اکثر مدافعان حرم از روستائیان و عشایر هستند.

وی گفت: 30 درصد از ظرفیت‌های پزشکی برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است تا از این طریق گره از کار مردم آن مناطق باز کند و در دولت دوازدهم کارهای باقیمانده را حتما انجام می‌دهیم تا روستائیان و عشایر ظرف 4 سال آینده رضایت لازم از ما را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار