برای گردشگری در پاییز بیشتر از هر چیز سفر به مناطقی جذاب است که دست‌کم یکی از این دو ویژگی را داشته باشند: اول این که جایی برویم که بتوان تنوع رنگ‌های خزان کرده درختان را از سبز روشن و زرد و نارنجی و ارغوانی و قرمز و سرخ در کنار هم تماشا کرد و با تمام وجود از تماشای نقاشی طبیعت لذت برد. بسیاری از جنگل‌ها و دریاچه‌ها و آبگرم‌هایی که اطرافشان جنگلی وجود دارد جزو این دسته‌اند.
کد خبر: ۵۰۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 06 October 2017
به گزارش تابناک : دوم این‌که منطقه‌ای باشد که عمدتا در دیگر فصول سال به واسطه سرما یا گرمای زیاد، امکان سفر نداشته باشد و پاییز بهترین زمان برای سفر تلقی شود. بسیاری از کویرها و ریگزارهای ایران که تابستان بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سرد دارند نیز با این حساب در این فهرست قرار می‌گیرند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر 7 منطقه منتخب که علاوه بر تهران از بسیاری از نواحی مرکزی ایران دسترسی نسبتا مطلوبی دارند و زیبایی و لطافت هزار رنگ پاییز را می‌توان در آنها حس کرد.

جنگل مازیچال

بهشتی به نام مازیچال در ابتدای جاده کلاردشت به عباس‌آباد وجود دارد که پاییز هر سال دنیایی از رنگ‌های شاد پاییزی را در خود تدارک می‌بیند.

منطقه‌ای نسبتا مرتفع و مشرف بر کوه‌های پوشیده با جنگل که وقتی به انتهای آن برسید می‌توانید خط ساحلی دریای مازندران را در صورت مه‌آلود نبودن و صاف بودن آسمان در کیلومترها دورتر تماشا کنید.

از آنجا که هیچ تابلویی در ابتدای جاده خروجی منتهی به جنگل وجود دارد برای پیداکردن جاده ورودی، بهترین کار این است که از اپلیکیشن گوگل مپ استفاده کنید یا از مردم محلی کمک بگیرید.

ابتدای آبان بهترین فرصت است و هر چه به پایان پاییز نزدیک شوید، به علت برف‌گرفتگی مسیر، رانندگی در جنگل کمی دشوار می‌شود.

هر چند در اواخر آبان و اوایل آذر، برگ درختان در مازیچال رنگارنگ‌تر شده است و تماشایش جذاب‌تر است.

در این صورت بهتر است با خودروهای شاسی‌بلند به جنگل بروید، یا تجربه رانندگی در مسیرهای جنگلی شیب‌دار و برف‌گرفته را با زنجیرچرخ داشته باشید.

کویر مصر

روستای مصر که تا دو دهه پیش کمتر کسی نامش را شنیده بود، به لطف برنامه‌های توانمندسازی جوامع محلی و همت ساکنانش، حالا به یکی از پرطرفدارترین مقاصد کویری ایران تبدیل شده است.

این روزها تقریبا اکثریت قریب به اتفاق ساکنان این روستا که در نزدیک جندق در مسیر جاده دامغان به نایین واقع شده است، به طرق مختلف از مسیر گردشگری و خدمات‌دهی به گردشگران معیشت خود را می‌گذرانند.

ریگزارهای بکر، رمل‌ها و ماسه‌بادی‌های چین‌خورده و بسیار تماشایی و مناظر کم‌نظیر کویری در کنار سکوت و آرامشی که در مناطق دور از شهر نصیب شهرنشینان خسته می‌شود، زیر آسمان بسیار پرستاره‌ای که به قول گردشگران می‌شود شب‌ها ستاره‌هایش را یکی یکی با دست چید از مهم‌ترین جذابیت‌های روستای مصر و همین‌طور فرحزاد و عروسان در نزدیکی‌اش است.

گرمای شدید هوا در تابستان و سرمای شدید در زمستان، پاییز را زمان مناسبی برای سفر به مصر می‌کند.

دریاچه شورمست

در مسیر جاده تهران به قائمشهر یا همان جاده فیروزکوه، دنیایی از عجایب گردشگری را می‌توان پیدا کرد. یکی از آنها دریاچه شورمست است که در فاصله‌ای نسبتا کم با جاده قرار گرفته است.

اگر از تهران سفر می‌کنید، در فاصله حدود 3 کیلومتری پل سفید، می‌توانید تابلوهای خروجی جاده شورمست را پیدا کنید.

با ورود به خروجی جاده و دنبال کردن تابلوهای راهنما، با طی مسافتی در حدود 3 کیلومتر به دریاچه‌ای زیبا می‌رسید که در فصل پاییز در میان انبوهی از درختان رنگارنگ خزان کرده جا خوش کرده است. هر عکسی که اینجا بگیرید به کارت پستالی فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد!

دریاچه اوان و الموت

برای توصیف زیبایی‌های تاریخی و طبیعی منطقه الموت، می‌توان کتاب‌ها نوشت، اما در میان همه آنها قطعا حساب جداگانه‌ای برای دریاچه اوان باید باز کرد.

برای سفر باید خود را به قزوین برسانید و از میدان مینودر (فلکه غریب‌کش) وارد جاده الموت شوید. جاده‌ای شگفت‌انگیز با مناظری بدیع که با بیش از 520 پیچ، سرانجام به قلعه تاریخی حسن صباح در روستای گازرخان می‌رسید.

در مسیر گازرخان، وقتی از روستای دیکین گذر کردید، تابلوی مسیر خروجی دریاچه اوان را خواهید دید.

وقتی پا در این مسیر گذاشتید و به پیش رفتید، نرسیده به دریاچه از بالای جاده می‌توانید نمای پرشکوه پاییزی آن را در میان انبوهی از درختان صنوبر و تبریزی سر به فلک کشیده تماشا کنید.

لذت سوارشدن بر قایق‌های پدالی این دریاچه هم وصفی مجزا دارد. پیشنهاد می‌کنیم آخر هفته‌ها راهی اوان نشوید که بسیار شلوغ است.

یک روز مرخصی از کار در وسط هفته، قطعا تجربه شیرینی از سفر به سرزمین اسرارآمیز و هزاررنگ الموت و دریاچه اوان آن نصیب‌تان خواهد کرد.

آبگرم لاویج در جنگل کشپِل

در استان مازندران و شهرستان نور در نزدیکی چمستان، آبگرم کم‌نظیری به نام لاویج در میان درختان پارک جنگلی هزار رنگ کشپِل در پاییز قرار گرفته است.

تأسیسات آبگرم به صورت دوش‌های خصوصی و وان عمومی در مقایسه با بسیاری از آبگرم‌های مشابه از نظر شرایط بهداشتی در وضع بهتری است و تجربه خوبی از آبتنی در آبگرم نصیبتان خواهد کرد.

امکانات اقامتی و سوئیت‌های متعددی هم در منطقه به خدمات‌دهی مشغولند. با این حال باتوجه به امنیت نسبتا خوب پارک جنگلی کشپل، پیشنهاد می‌کنم در قالب یک سفر خانوادگی با تعداد نفرات حدود 10 تا 15 نفر به جنگل بروید، پتو و کیسه خواب و لباس گرم و چادر مسافرتی هم همراه داشته باشید و شب را در مناطق جنگلی نزدیک به آبگرم در چادر بگذرانید.

برای تهیه آتش از میان چوب‌های خشک ریخته بر کف زمین استفاده کنید و پیش از روشن کردن آتش، اطراف را از وجود برگ و چوب پاک کنید تا خدای نکرده تفریح یکشبه شما، زمینه‌ساز سانحه آتش‌سوزی در جنگل نشود.

از شکستن ساقه‌های تر درختان و آسیب به جنگل عمیقا پرهیز کنید. در این صورت قطعا سکوت و آرامش شب و شکوه طلوع آفتاب از میان شاخ و برگ درختان جنگل خزان‌دیده کشپل به خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان تبدیل خواهد شد.

وسایل ضروری برای گردشگری در پاییز

بادگیر، کاپشن سبک، چتر، کفش مناسب برای پیاده‌روی با پوشش گورتکس، یک دست لباس خنک برای گردش در روز و یک دست لباس گرم زمستانی برای اقامت و پیاده‌روی در شب، چراغ قوه، کرم ضدآفتاب و از همه مهم‌تر دوربین عکاسی ترجیحا با لنزها و فیلترهای مختلف و مجهز به کیف و روکش مقاوم در برابر بارندگی ازجمله مهم‌ترین وسایلی است که باید برای گردشگری پاییزی به همراه داشته باشید.





منبع : جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار