کد خبر: ۵۰۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 05 October 2017
یک روانشناس و استاد دانشگاه تهران در خصوص ازدواج دختران در سن پایین، گفت: فضای روانی نامناسب خانه، فشارهای خانوادگی، رسم و رسومات فرهنگی و تاثیر همسالان و فضای مجازی از دلایل ازدواج در سنین پایین دختران، هستند.

"سمیه شاهمرادی" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در خصوص کودک آزاری، اظهار داشت: آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسوول هستند، کودک آزاری نامیده می شود.

وی در ادامه در خصوص انواع کودک آزاری، گفت: کودک آزاری جسمی، کودک آزاری جنسی، کودک آزاری عاطفی و کودک‌آزاری ناشی از غفلت و مسامحه، از انواع کودک آزاری هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص دلایل کودک آزاری، گفت: کودک‌آزاری یک مسأله فرهنگی ـ اجتماعی ـ پزشکی است که معمولاً چندین عامل به طور مشترک در بروز آن نقش دارد.

شاهمرادی تصریح کرد: عوامل مربوط به کودک‌آزاری را می‌توان به سه گروه، علل روانی مربوط به کودک - علل خانوادگی و علل فرهنگی تقسیم کرد.

وی در خصوص راه های مقابله با کودک آزاری، گفت: رشد آگاهی جامعه و والدین در خصوص حقوق کودک، اجرای برنامه های پیشگیرانه با هدف تشویق کودکان به محافظت از خود، آگاه سازی والدین و ارائه ی اطلاعات مناسب به آن ها و تلاش در جهت کاهش فقر، اعتیاد و بیکاری از راه های مقابله با کودک آزاری هستند. 

این روانشناس و مشاور خانواده در خصوص ذبح گوسفند در مقابل چشم کودکان، بیان کرد: ذبح گوسفند مقابل چشم کودکان می تواند تاثیرات منفی بر ذهن آنها بگذارد و همچنین باعث تقویت روحیه ی پرخاشگری در کودکان شود.

شاهمرادی افزود: حتی ممکن است؛ کودک با دیدن لحظه ذبح و ثبت خاطره ناخوشایند، در طول دوره رشد و یا حتی پس از آن از خوردن گوشت امتناع کند.

سمن ها و ان جی اُوها موثر در کاهش خشونت علیه کودکان

شاهمرادی در خصوص ازدواج دختران در سن پایین، اظهار داشت: فضای روانی نامناسب خانه، فشارهای خانوادگی، رسم و رسومات فرهنگی و تاثیر همسالان و فضای مجازی از دلایل ازدواج در سنین پایین دختران، هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص راه های مقابله با ازدواج دختران در سن پایین، گفت: تقویت خودباوری و عزت نفس دختران، افزایش آگاهی والدین، الگوسازی مناسب، کمک به تشخیص ملاک های درست و ایجاد جو گرم و پذیرنده در محیط خانواده از روش های مقابله با این پدیده هستند. 

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص نقش "سمن ها" و "ان جی اُوها" در کاهش و کنترل خشونت علیه کودکان، بیان کرد: از طریق برگزاری کارگاه ها، فعالیت های اجتماعی در فرهنگسراها، پارک ها و.... می توانند نقش تعیین کننده ای در آگاه سازی والدین از حقوق کودکان، آموزش های پیشگیرانه به کودکان با هدف حفاظت از خود، آشنا سازی والدین با قوانین و....داشته باشند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار