کد خبر: ۵۰۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 02 October 2017
بیمه ایران یکی از بیمه های فعال در صنعت بیمه کشور است که یکی از عوامل جلوگیری از خصوصی سازی صنعت بیمه کشور، است.
 
به گزارش تابناک تهران، از نظر سند نهایی چشم‌انداز 20 ساله، صنعت بیمه کشور در بازار منطقه‌ای، باید به‌گونه‌ای باشد که با سرمایه‌ گذاری‌های لازم و تأکید بر دانش‌محوری، مزیت‌های رقابتی پایداری کسب کند و با ایجاد فضایِ رقابتیِ اطمینان‌بخش برای عاملان اقتصادی و آحاد مردم به یکی از چالش‌گران این بازار در سطح منطقه مبدل شود. متاسفانه و به دلیل شرایط و عواملی در حال حاضر این چشم‌انداز راهی از پیش نبرده است و شرایط نامطلوبی را می گذراند.
 
به‌طور کلی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و دستیابی به وضعیت مطلوب صنعت بیمه ایران، کارشناسان این حوزه راهکارهایی را پیشنهاد نموده اند که مهمترین آن خصوصی‌سازی این صنعت است.
 
کشورهای در حال ‌توسعه همانند ایران از مجموعه نارسایی‌هایی در بازارهای مالی خود رنج می‌برند و پیش‌شرط توسعه بازارهای مالی این کشورها و از جمله بیمه، حل این نارسایی‌ها است. 
 
از مهم‌ترین این نارسایی‌ها می‌توان به مواردی مانند وجود فضای ناسالم کسب‌وکار در اقتصاد کلان کشور، عدم شفافیت قوانین و مقررات مالی، عدم وجود پایگاه‌های داده جامع و مناسب جهت تحلیل داده‌های تاریخی عملیات‌های مالی و از جمله بیمه‌ها، تداخل وظایف حاکمیتی، نظارتی و تصدی‌گری نهاد ناظر، عدم توان کافی شرکت‌های بیمه‌ای نوپا و نبود حاکمیت شرکتی مناسب و...، اشاره نمود که بسیاری از این نارسایی‌ها را تا حد زیادی در بازار بیمه کشورمان شاهد هستیم. به‌طورکلی توسعه فضای مطلوب کسب‌وکار بیمه‌ای در کشور ما نیازمند رفع این نارسایی‌ها است.
 
بدون شک برهیچ فردی پوشیده نخواهد بود که شرط موفقیت بازارهای مالی، توسعه ‌ساز وکارهای بازار آزاد است. رقابت در بازار آزاد منجر به کارایی مؤسسات مالی و از جمله بازار بیمه کشور می‌گردد. 
 
بازار دارای ساز و کارهایی است که به‌صورت طبیعی بر رفتار بنگاه‌های اقتصادی بیمه نظارت دارد. سهام داران بر عملکرد مدیران نظارت کرده و بیمه‌گذاران با شرکت‌های بیمه موفق، تمایل بیشتری به همکاری خواهند داشت.
 
 شکل‌گیری سازوکار صحیح بازار در گرو وجود سیستم شفاف حسابداری، حسابرسی و آکچوئری، پایگاه داده‌های قابل ‌اطمینان، افشای اطلاعات، قوانین و مقررات شفاف، چارچوب حاکمیت شرکتی خوب و رقابت صحیح بین مشارکت‌کنندگان در بازار است. 
 
هم‌اکنون در بازار بیمه کشور به دلیل بالا بودن سهم بازار شرکت بیمه ایران، ساز و کارهای بازار آزاد به‌خوبی عمل نمی‌کند. در نتیجه اتخاذ تدابیری در جهت کاهش تدریجی سهم بازار شرکت بیمه ایران ‌همراه با عزم جدی در خصوصی‌سازی واقعی برخی از شرکت‌های بیمه‌ای موجود در کشور، می‌تواند به توسعه بازار آزاد کمک کند.
 
علاوه براین، نیاز است تا عواملی از جمله ارتقای رقابت همراه با حفاظت محتاطانه، استقلال نهاد ناظر، به‌کارگیری الگوی مناسب حاکمیت شرکتی، قوانین شفاف مالی، شفافیت اطلاعاتی شرکت‌های بیمه، اختیارات کافی نهاد ناظر و... نیز انجام شود.
 
 
بیمه ایران، عامل جلوگیری از خصوصی سازی صنعت بیمه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار