معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی، گفت: دولت و وزارت نفت، مجاز به ساخت و سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها نیستند، بنابراین تنها می‌توان بخش خصوصی را در این زمینه فعال و برای پالایشگاه‌ها مجوز خوراک صادر کرد.
کد خبر: ۵۰۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵ 27 September 2017
به گزارش تابناک تهران، "عباس کاظمی" با رد این ادعا که صنعت نفت به سمت خام فروشی رفته است، اظهار داشت: وزارت نفت ۹ پالایشگاه تولید فرآورده‌های نفتی را طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار کرده است و از بخش خصوصی برای ساخت دهمین پالایشگاه (پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس) هم حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت نفت، مجاز به ساخت و سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها نیستند، بنابراین تنها می‌توان بخش خصوصی را در این زمینه فعال و برای پالایشگاه‌ها مجوز خوراک صادر کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، تاکید کرد: بنابراین چنانچه کارشناسان از ساز و کار قانونی در باره فعالیت وزارت نفت اطلاع کامل داشته باشند، وزارت نفت را به خام فروشی متهم نمی‌کنند، آنان باید آگاه باشند که تفاوت‌های زیادی بین مسائل تکنیکی و سیاسی وجود دارد.

کاظمی با تاکید بر این‌که وزارت نفت از سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها حمایت می‌کند، گفت: وزارت نفت ۹ پالایشگاه خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان دهمین پالایشگاه توسط بخش خصوصی هم حمایت می‌کند، از سوی دیگر برای ورود بخش خصوصی به حوزه تولید طرح فراگیر پالایشی سیراف تعریف شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: طرح فراگیر پالایشی سیراف در واقع هشت پالایشگاه کوچک هر یک با ظرفیت پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه است، با این حال طرح‌های پالایشی آناهیتا، پارس‌پترو و یاس باید هر چه سریعتر ازسوی بخش خصوصی تکمیل شود، اما طبق قانون، وزارت نفت از ساخت پالایشگاه‌ منع شده است.

کاظمی با تاکید بر این‌که وزارت نفت نباید به خام فروشی متهم شود و اتهام به وزارت نفت برخلاف جوانمردی است، افزود: این‌که فرآورده‌های پالایشی استاندارد هست یا نیست مسئله دیگری است اما موضوع اصلی این است که پالایشگاه‌ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دیگر در اختیار دولت نیست.

وی با بیان اینکه پالایشگاه‌ها تولیدات صادراتی دارند، ادامه داد: طبق آمار، پارسال حجم زیادی فرآورده نفتی صادر کردیم، امسال نیز همین‌طور و مشکل خاصی در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی نداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار