زنجیرزنی همراه با نوای حماسی طبل، سنج و شیپور در دهه نخست ماه محرم از جمله آیین های مرسوم عزاداری منحصر به فرد مردم ولایتمدار و مومن شهرستان ابرکوه در سوگ سیدالشهدا (ع) است.
کد خبر: ۴۹۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 26 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،ابرکوه از لحاظ سبک سنتی زنجیر زنی در ایام محرم در سطح کشور معروف است و به مناسبت شهادت اباعبدالله الحسین (ع) که به حسینه یزد شهرت دارد، شاهد حضور مردم از اقصی نقاط کشور از جمله گردشگران خارجی در روزهای هشتم محرم تا روز عاشورای حسینی هستیم .
آهنگ حماسی محرم ابرکوه که در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است، بیش از یک قرن سابقه همراهی در زنجیرزنی این شهرستان دارد و با نواختن آهنگ عزا مردم در مجالس روضه و عزا متاثر می شوند .
شیوه غالب عزاداری ماه محرم در شهرستان ابرکوه بیشتر زنجیر زنی است، این شیوه در نوع خود منحصر به فرد است.
رواج آهنگ حماسی ماه محرم بی از یک قرن قدمت دارد و به یکی از بزرگان منطقه به ویژه مرحوم آیت الله میرزاعبدالغنی از مجتهدان نامی ابرکوه نسبت داده می شود، زمانی که وی برای زیارت به کربلا مشرف شده بود.
در میان آهنگ هایی که به مناسبت سوگواری سیدالشهدا(ع) رواج داشت، این سبک الگوبرداری و با فرهنگ بومی ابرکوه انطباق داده شد .
گفته شد این عالم روحانی به 14علم تسلط و اجتهاد داشت که یکی از آنها، آهنگ مذهبی است.
آوا نوای محرم ابرکوه با طبل، شیپور و سنج نواخته می شود، در محله « دربقلعه» این شهرستان سابقه تاریخی دارد و این میراث به هنگام ورود زنجیرزنان در مسجدها، حسینیه ها، میدانها ، کوچه ها و محافل روضه خوانی هر کدام با سبکی خاص اجرا می شود .
از این آهنگ بیشتر در صبح روز عاشورا و در محله دربقلعه برای تعزیه خوانی استفاده می شود و وزنی حماسی دارد که با اجرای آن اشک بر گونه عزاداران جاری می شود و حادثه عاشورا را در اذهان مردم تداعی می کند .
اجراکنند گان این موسیقی موروثی این وظیفه را به عهده دارند و هر سال به خاطر علاقه مردم تعداد اجرا کنندگان این آهنگ بیشتر می شود.
طبل، شیپور و سنج زنان ابرکوه بیشتر از خانواده های فتح الله اسماعیل، حسین فتح الله، علی فتح الله، شیرخوان فتح الله، غلامحسین محمدی پور، حسن کارگر، زین العابدین عزیزی، حاج محمد عزیزی و عباس عزیزی پناه معروف به عباس شیپورزن و علی عطوف و فردی به نام اسکندر از محله بازار که طبل بزرگی بر دوش داشت و امروز آن طبل معروف است به طبل اسکندر، این آهنگ را اجرا می کنند.
در زمان های قدیم ابرکوه یک هیأت مذهبی داشت و مردم شهر با حضور در محله دربقلعه که بیشترین جمعیت را داشت ، هیأت را راه اندازی می کردند.
هم اکنون طبالان از شب سوم محرم در حسینه ها آماده می شوند تا در ایام عزاداری که اوج آن از ششم تا دهم محرم است، هیات زنجیر زنی را همراهی می کنند .
طبلی که امروزه در ابرکوه نواخته می شود اغلب با این آهنگ « مظلومم حسین ،محرومم حسین، یاحسین ، حسین ، حسین» همراه است.
همچنین آهنگ آوا نوای محرم ابرکوه بیش از یک قرن سابقه در عزاداری این شهرستان دارد و در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
این آوای نوا که آهنگ حماسی و بومی شهرستان است سال 91 در شورای ثبت کشور مطرح شد و به خاطر اصالت مذهبی و حماسی آن با شماره 699 در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسید .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار