بدون مصرف دارو بر سرفه‌‌های شدید غلبه کنید
شواهد علمی نشان می‌دهد، عسل می‌تواند در درمان سرفه و گلودرد موثر واقع شود. شما می‌توانید عسل را به تنهایی مصرف کنید و یا برای اینکه مزایای درمانی آن را بیشتر کنید، عسل را با روغن نارگیل و آب لیمو مخلوط کنید. در ضمن خوردن این مخلوط پیش از خواب توصیه می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵ 26 September 2017
فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: یادتان نرود که وقتی دچار سرفه‌های مزمن شدید، توصیه‌های مادربزرگ‌تان را جدی بگیرید. و یکی از روش‌های طبیعی را حتما امتحان کنید. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ روش طبیعی که می‌تواند در بهبود سرفه‌های مزمن به کمک‌تان بیاید، آشنا می‌کنیم.
 
سرفه‌ها چگونه به وجود می‌آیند
 
سرفه زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرد و غبار، گرده‌های گل و یا سایر مواد معلق در هوا انتهای عصب در راه‌های هوایی بین گلو و ریه‌ها را تحریک کنند. سرفه تلاش بدن برای پاک سازی راه‌های هوایی است.
 
 این سرفه‌ها و عطسه‌ها هستند که می‌توانند، مجاری هوایی شما را از هر گونه آلودگی پاک و تمیز کنند. ما می‌توانیم با سرعت ۹۶.۵۴ کیلومتر بر ساعت سرفه کنیم. متوسط هوایی که از طریق سرفه کردن از دهان ما خارج می‌شود، حدودا سه چهارم از یک بطری نوشابه پر دو لیتری است. شاید جالب توجه باشید، هر سرفه‌ای که می‌کنید چندین متر پرتاب شده و دارای تقریبا ۳۰۰۰ قطره کوچک بزاقی است.
 
در حالی که سرفه مزمن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری بسیار جدی باشد، در اکثر اوقات همه ما سرفه‌های معمولی را در طول روز تجربه می‌کنیم که ممکن است ناشی از گرد خاک، خستگی و یا درد در ناحیه قفسه سینه باشد. اما بیشتر شکایت‌ها از سرفه‌های مزمنی است که در هنگام خواب به سراغ ما می‌آید. نه تنها ما را اذیت می‌کند، بلکه تمام کسانی که با ما زیر یک سقف زندگی می‌کنند را نیز عاصی می‌کند. در پاره‌ای از اوقات این سرفه زدن‌ها در مکان عمومی با نگاه بد مردم همراه می‌شود. و شما در چنین وضعیتی احساس شرمساری می‌کنید و این در حالی است که کاری از شما بر نمی‌آید. با این تفاسیر مجبور می‌شوید که به فکر درمان سرفه‌های مزمن و آزار دهنده خود باشید. 
 
۱۰ درمان خانگی برای رهایی از سرفه‌های مزمن
 
کارشناسان می‌گویند اکثر افراد برای درمان سرفه‌های خود، دست به خود درمانی می‌زنند و به دنبال داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه خود هستند. گزارشی از دانشگاه هاروارد می‌گوید:«طبق دستور‌العمل پزشگان دانشگاه‌های امریکا بسیاری از مواد فعال و داروهای ضد سرفه برای درمان سرفه‌های مزمن بی فایده هستند». بنابراین چگونه بدون استفاده از داروهای بدون نسخه که در همه جای شهر به راحتی قابل دسترس هستند، می‌توانیم سرفه‌های خود را درمان کنیم. این را هم باید توجه داشت که اکثر این داروها می‌توانند عوارض جانبی پس از مصرف نیز داشت باشند. در ادامه شما را با ۱۰ روش طبیعی و خانگی برای درمان سرفه‌های مزمن آشنا می‌کنیم که در بین مردم نیز مرسوم است. البته این روش‌ها در بین مردم بسیار محبوب است.
 
۲. شربت خانگی، شربت عسل 
 
شواهد علمی نشان می‌دهد، عسل می‌تواند در درمان سرفه و گلودرد موثر واقع شود. شما می‌توانید عسل را به تنهایی مصرف کنید و یا برای اینکه مزایای درمانی آن را بیشتر کنید، عسل را با روغن نارگیل و آب لیمو مخلوط کنید. در ضمن خوردن این مخلوط پیش از خواب توصیه می‌شود. 
 
۲. چای آویشن
 
در آلمان چای آویشن یک درمان رسمی و تایید شده برای سرفه مزمن، عفونت تنفسی فوقانی، برونشیت و سرفه است. برگ‌های کوچک گیاه آویشن دارای ترکیبات آرام بخشی است که می‌تواند سرفه را بند بیاورد. این ترکیبات قادرند شما را آرام کنند. این ترکیبات همچنین باعث استراحت عضلات شکمی می‌شوند و می‌توانند التهابات حاصل ار سرفه‌ها را کاهش دهند. شما می‌توانید دو قاشق چای خوری برگ‌های آویشن خرد و له شده را درون یک فنجان آب جوش در مدت زمان ۱۰ دقیقه قرار دهید تا دم بکشد. سپس با فشرده کردن برگ‌ها عصاره آن را خارج کنید و پس از عبور دادن چای از صافی، آن را میل کنید. اضافه کردن مقداری عسل و لیمو می تواند طعم آن را بسیار دل‌ چسب‌تر کند و هم چنین مزایای درمانی این چای را نیز دو چندان کند.
 
۳. دوش با آب داغ
 
وقتی می‌خواهید به حمام بروید، سعی کنید پنجره های حمام را ببندید و ترجیحا فن خروجی هوا را نیز خاموش کنید. بخار آب می‌تواند بدترین دشمن سرفه و بهترین دوست شما باشد. بخار آب می‌تواند راه‌های هوایی شما را آرام کند و در داخل گلو و ریه شما سستی و ریفلاکس را از بین می‌برد. البته این مورد برای افرادی که از بیماری آسم و آلرژی تنفسی رنج می‌برند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در این گونه افراد، بخار باعث به وجود آمدن سرفه می‌شود.
 
۴. فلفل سیاه و چای عسل
 
برای درمان یک سرفه مرطوب، می‌توانید فلفل سیاه و عسل را امتحان کنید. زیرا فلفل گردش خون و مخاط را تحریک می‌کند و عسل نیز یک درمان کننده طبیعی سرفه به حساب می‌آید. شما یک قاشق چای‌خوری فلفل تازه و دو قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آنها را درون یک لیوان آب جوش بریزید، برای مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا این مواد خوب دم بکشند. سپس می‌توانید آن را میل کنید.
 
۵. نوشیدن فراوان مایعات
 
نوشیدن انواع مایعات و چایی‌هایی که در این مطلب ذکر شده می‌تواند به شما کمک کند تا سرفه‌هایتان را کاهش دهید. مایعات قادرند مخاط گلو را شستشو داده و غشاها را مرطوب نگه دارند. این کار باعث می‌شود، زمان تعداد سرفه‌ها کاهش یابد. 
 
۶. داروی قطره برای درمان سرفه
 
داروی قطره سرفه Menthol باعث خارش پشت گلو می‌شود که می‌تواند رفلکس سرفه را درمان کند.
 
۷. خوردن لیمو 
 
پاشیدن نمک و فلفل روی لیموی بریده شده و مکیدن آن شاید درمان بسیار محبوبی باشد. در مواقعی که دچار سرفه می‌شوید، خوردن یک تکه لیمو می‌تواند به کمک‌تان بیاید. احتمالا با این کار شگفت زده خواهید شد. اگر مکیدن لیمو با این روش را دوست ندارید، نوشیدن یک لیوان آبلیموی گرم نیز می‌تواند چاره ساز باشد. اضافه کردن مقداری عسل در این ترکیب می‌تواند مزایای درمانی آن را نیز بیشتر کند. البته این کار به ذائقه شما بستگی دارد. 
 
۸. چای های تجاری ترکیبی
 
اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی سالم دارای طیف گسترده‌ای از انواع چای‌ها هستند تا به تمام نیازها و سلایق جوابگو باشند. در بیشتر این فروشگاه‌ها انواع چای‌ها برای لاغری نیز وجود دارند. همچنین در این نوع چای‌ها ترکیبی تقریبا ۹۲ درصدی از انواع گیاهان دارویی نیز وجود دارد. از جمله گیاهان دارویی که در این ترکیبات پیدا می‌شود مثل: گل رز، گل یاسمن، برگ نعناع، گیاه هسپوپ و سایر گیاهان دارویی است. شما با تهیه و دم کردن این گونه چای‌ها می‌توانید هم از فواید بی‌شمار آنها بهره ببرید و هم با مصرف این نوع چای‌ها سرفه‌های خود را کاهش دهید.
 
۹. شیرین بیان
 
اگر به خاصیت دارویی شیرین بیان اعتقاد دارید، این کار برای شما دو امتیاز ویژه دارد. ریشه شیرین بیان با توجه به عطر و طعمی که دارد، در برخی از آب نبات‌ها موجود است. این گونه آب نبات‌ها برای درمان سرفه‌های طولانی مدت استفاده می‌شوند. مصرف شیرینی‌ها و آب نبات‌های ساخته شده از ریشه شیرین بیان می‌تواند باعث شود تا سرفه‌هایتان کاهش یابد. ریشه‌های شیرین بیان و موادی که با آن درست می‌شود، می‌تواند التهابات گلو را کاهش داده و همچنین میزان تحریک شدگی گلو را نیز کم کنند. شما می‌توانید به میزان ۳۰ گرم از ریشه شیرین بیان را درون آب جوش بریزید و پس از گذشت ۲۴ ساعت وقتی عصاره ریشه شیرین بیان به اندازه کافی از آن جدا شد، محلول را به اندازه نیاز میل کنید.
 
۱۰. زنجبیل
 
زنجبیل دارای قدرت‌های مخفی زیادی است که از قدیم، از خواص دارویی آن استفاده‌های فراوانی می‌کردند. پزشکان طب شرقی معمولا زنجبیل را برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا به علت قابلیت آنتی هیستامین و ضد انعقاد آن تجویز می‌کنند. شما می‌توانید چای زنجبیل را با اضافه کردن ۱۲برش زنجبیل تازه در یک ظرف و اضافه کردن سه فنجان آب به آن تهیه کنید. این چای به مدت ۲۰ دقیقه باید بجوشد. پس از آن ظرف حاوی زنجبیل را از روی گاز بردارید تا خنک شود. شما می‌توانید به این مخلوط ۱ قاشق غذاخوری عسل و مقداری آبلیموی طبیعی اضافه کنید. اگر محلولتان بیش از حد تند شد، می‌توانید به آن آب اضافه کنید. 
 
منبع: mnn

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار