کد خبر: ۴۹۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 25 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،با توجه به پیشرفت دانش روز ، تعداد فعالان بخش کشاورزی برای نگهداری و پرورش شتر مرغ از جمله شهرستان اشکذر رو به افزایش است، و برخی جویندگان کار هم مایل به فعالیت در این عرصه هستند، این پرنده می تواند برای بسیاری افراد نیز درآمدزا باشد.
مناسب ترین آب و هوا برای پرورش شتر مرغ مناطق گرم و خشک ایران است که استان یزد از جمله این مناطق هست که ظرفیت های بسیاری در آن وجود دارد.

** گفت و گو با جوان کار آفرین اشکذری
یکی از این افراد،سروش امیری است که علاوه بر فعالیت در پرورش و نگهداری شتر مرغ دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد نیز است.
وی از جمله کارآفرینان برتر اشکذری است که به اتفاق فرد دیگری به نام زهیر فتوحی که 12سال سابقه فعالیت در نگهداری این پرنده دارد، در زمینه مولد شتر مرغ به تنهایی و در پروار و تولید فرآورده های دیگر این پرنده با مشارکت فتوحی فعالیت دارد.
این جوان کارآفرین که کارش را از شهریور ماه سال 95 با نگهداری پنج قطعه شتر مرغ و 15 مولد آغاز کرد، با اظهار رضایت از روند پیشرفت کارها بیان کرد: در اسفند ماه سال گذشته ، 9 قطعه این پرنده را به تعداد شتر مرغ هایش اضافه کرد و در حال حاضر 23 پرنده مولد دارد که این تعداد در پایان سال 96 به 30 قطعه خواهد رسید .

** سرمایه گذاری 2میلیارد ریالی/ حمایت خانواده برای پیشرفت
وی به 2میلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه برای شروع کارش اشاره کرد و با قدردانی از حمایت های خانواده که سرمایه اولیه را در اختیارش قرار داد، اضافه کرد: این واحد پرورش و نگهداری شتر مرغ در کیلومتر 13 جاده یزد - طبس قرار دارد .
وی به موقعیت جغرافیایی این محل و سکونتگاه های جمعیتی منطقه اشاره کرد و گفت : با رعایت مسایل زیست محیطی تاکنون شاهد گلایه یا شکایت از سوی مردم منطقه نبود .
امیری در مورد اهداف خود از فعالیت در این عرصه سخن گفت و بیان کرد که از کودکی عاشق نگهداری حیوانات بود و بعد از ورود به دانشگاه تصمیم گرفت، برای تامین بخشی از هزینه زندگی و امور تحصیلی و کمک به اقتصاد خانواده، شغلی را انتخاب کند که مرتبط با حیوانات باشد.
وی اظهار کرد که در میان حیوانات مختلف از جمله گاو ، گوسفند و حیوانات دیگر به دلیل آینده شغلی ، پرورش و نگهداری شتر مرغ را انتخاب کرد.

** پرورش شترمرغ در جهان رو به افزایش است
این جوان کارآفرین با تاکید به اینکه شتر مرغ پرنده ای است که می توان از بیشتر فراورده های آن اسفاده کرد، ادامه داد: پیشینه فعالیت در این عرصه مربوط به دهه 70 است که وارد ایران شده و کار جدیدی است و بیش از 2 دهه از ورود آن به کشور بیشتر نگذشته است .
این کارآفرین تصریح کرد: به این ترتیب این صنعت نوپا، اشتغالزاست و فعالیت در این بخش صرفه اقتصادی هم دارد.
به اعتقاد وی هرچند پیشینه پرورش شترمرغ مربوط به قاره آفریقاست، اما پرورش این پرنده به لحاظ اقتصادی در آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر و نیز آمریکا، اروپا ، استرالیا و ایران رو به گسترش است.
امیری تاکید کرد : با توجه به شرایط آب وهوایی ایران خصوصا مناطق مرکزی کشور ما ظرفیت های بالقوه ای در زمینه پرورش شتر مرغ وجود دارد .
وی می گوید : در حال حاضر شتر مرغ پرواری نداریم که صادرات گوشت آن در دستور کار باشد و در این زمینه نیاز به کار فراوان است.

**
تولید کنندگان به حمایت دولت نیاز دارند
وی به لزوم حمایت دولت از تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: اگر از من تولید کننده در پرورش و نگهداری شتر مرغ حمایت شود، می توان تعداد مولدها و شترمرغ ها را افزایش داد و با این کار گوشت و چرم بیشتری تولید و صادر کرد.
وی خواهان حمایت دولت از تولید کنندگان برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری شد و گفت: برای توسعه فعالیت نیاز به واگذاری زمین است و در صورت تحقق این درخواست، زمینه کار مستقیم پنج نفر از افراد جویای کار فراهم خواهد شد و 2تا سه برابر این تعداد اشتغال غیرمستقیم نیز برای افراد فراهم می شود و از میزان آسیب های اجتماعی هم کم خواهد شد .
این پرورش دهنده شتر مرغ در همین حال خواهان تسریع امور در نهادهای دولتی نسبت به درخواست متقاضیان شد.

**دولت باید کارآفرینان و تولید کنندکان را شناسایی کند
به گفته وی زمینه فراوری انواع محصول شتر مرغ در شهرستان اشکذر از لحاظ تولید گوشت، صابون ،سفیداب ، شامپو ، کرم، روغن ، نقاشی رو تخم شتر مرغ ، گردگیر و پرهای تزئینی فراهم است.
امیری در ادامه به فعالیت کارخانه طباخی پوست شتر مرغ در سال 1384 اشاره کرد و یادآور شد: مزرعه مولد شتر مرغ آلودگی بسیار کمی دارد، اما در واحد پرواری شتر مرغ چون تراکم پرنده بالاست آلودگی نیز بیشتر است و علت آن کود حیوان است که در مجموع این حیوان نسبت به حیوانات دیگر تمیزتر است .
وی عرض و طول استاندارد مزرعه مسقف پرورش شتر مرغ را 5 در 50 متر ذکر کرد که به گفته وی این عدد در غیرمسقف 5 در 45 متر است در حالیکه مزرعه اش 32 در 45 متر است .
وی در ادامه اضافه کرد : بخشی از درآمد حاصل را در نگهداری و پرورش این پرنده صرف هزینه های جاری و بخشی هم صرف هزینه ساخت زمین واگذاری شده می کند.
امیری می گوید: در قسمت نگهداری شترمرغ های مولد با سرمایه شخصی بدون دریافت وام شروع به کار کرد، و با معرفی جهاد کشاورزی اشکذر از صندوق کار آفرینی امید این شهرستان 500 میلیون ریال درخواست وام کرده که در دست بررسی است.
وی با قدردانی از حمایت های مدیریت جهاد کشاورزی اشکذر در واگذاری زمین و صدور پروانه اشاره کرد و گفت: روند واگذاری 2قطعه زمین مجزا برای شتر مرغ مولد و پرواری نیز در دست اجراست.
امیری در ادامه به خرید دستگاه ربات که اصطلاحا « Egg-bot » نامیده می شود 2ماه قبل به ارزش 450 دلار آمریکا از یکی از کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: این دستگاه قابلیت نقاشی و حکاکی بر روی تمام اشیا گرد از جمله تخم شتر مرغ دارد، ولی هنوز از لحاظ نرم افزاری آماده نیست.
در حال حاضر قیمت جوجه شترمرغ در بازار منطقه یک تا ١٠ روزه 2میلیون و 300هزار ریال، 30روزه سه میلیون و 100هزار ریال و 90 روزه چهار میلیون و 300هزار ریال است.
همچنین قیمت هرکیلوگرم شتر مرغ زنده پرواری یک میلیون و 300هزار ریال و مجموع اشتغال زنجیره تولید به طور مستقیم هشت نفر است .
از چرم شتر مرغ نیز بیشتر با فراوری در تهران و تبریز استفاده می شود و کار مربوط به نقاشی هم در اصفهان و شیراز و ... انجام می شود.

**خواص دارویی
همچنین گفته می شود، گوشت شتر مرغ برای جلوگیری از سکته مغزی و قلبی ، عصاره کله آن استخوان ساز و سرشار از کلسیم هست، ژله پای شتر این پرنده بسیار مقوی و پای آن برای درمان مفاصل، گوشت گردن شترمرغ به علت نازک بودن لذیذترین گوشت پرنده است.
دل شتر مرغ سرشار از امگا 3، 6 و 9 است و عصاره استخوان آن هم برای درمان پوکی استخوان ، ماهیچه آن مفیدترین جای بدن است ، سنگدان برای درمان سنگ کلیه ، جگر شتر مرغ خون ساز و برای درمان کم خونی ، تخم شتر مرغ مفید برای رشد کودکان است.

** کشورهای پرورش شتر مرغ
گرچه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان درصدد ایجاد و توسعه مزارع پرورش شترمرغ هستند ولی فقط در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی ، نامیبیا و زیمباوه است که این پرنده در مقیاس زیاد کشتار می شود.
در اروپا ، امریکای شمالی ، چین و استرالیا نیر کشتار در مقیاس کم شروع شده است.
هم اکنون هدف اصلی از پرورش شترمرغ علاوه بر تولید چرم بسیار نرم و قابل انعطاف ، تولید گوشت بسیار لذیذ، سالم و بدون کلسترول و سرشار از آهن است.
از چربی های پرنده در صنایع آرایشی و دارویی و از پوست تخم شترمرغ برای دکوراسیون و صنایع دستی استفاده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی اشکذر به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر یک واحد در این شهرستان در زمینه صنایع تبدیلی شترمرغ فعال است و شعبه فروش در استان یزد و شهرستان دارد.
عباس بشارتی تعداد واحدهای موجود و فعال پروش شترمرغ در شهرستان را 12 واحد با ظرفیت اسمی هزار و 600 قطعه و تعداد مولد را 250 قطعه ذکر کرد.
شهر اشکذر مرکز این شهرستان 30هزار نفری در 20کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار