در هشتمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گزارش خود را در صحن علنی شورا قرائت کرد.
کد خبر: ۴۹۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 24 September 2017
 به گزارش تابناک تهران، "محسن هاشمی" با اشاره به این گزارش اظهار داشت: براساس گزارش شورای شهر نیز به عنوان یکی از مقصرین شناخته شده است در همین راستا می‌خواهیم به صورت دقیق در مورد نقش شورا بیشتر توضیح داده شود تا ما بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

"احمد مسجدجامعی" عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با اشاره به وجود گزارش‌های متعددی که در مورد پلاسکو ارائه شد، گفت: در میان گزارش‌هایی که از سوی دولت، دستگه قضایی و.. ارائه شد جای گزارش مردمی خالی است. اکثریت گزارش‌های ارائه شده در مورد پلاسکو نهاد محور بود و جای خالی گزارش از سوی مطبوعات و مردم احساس می‌شد و باید به سراغ خبرنگاران و کسبه هم می‌رفتند.

وی ادامه داد: این امدادرسانی در حالی رخ داد که ساختمان پلاسکو در یک خیابان اصلی قرار دارد و حتی ترافیکی نیز در کار نبود. پس امدادرسانی به برج‌های بلندمرتبه در کوچه‌های 6 تا 10 متری چگونه خواهد بود.

مسجدجامعی بیان کرد: مدل شهرسازی در تهران به گونه‌ای است که نمی‌توان امدادرسانی کرد. به گفته آتش‌نشان‌ها در برخی از خیابان‌ها همچون خیابان فرشته خودروهای آتش‌نشانی حتی رد هم نمی‌شوند.

امانی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و رئیس کمیته ایمنی نیز با اشاره به وجود 101 ساختمان ناایمن در منطقه 12 گفت: با توجه به صحبت‌های من با شهردار منطقه 12 در این منطقه 101 ساختمان ناایمن همچون پلاسکو وجود دارد که تنها یکی از آنها تعطیل شده است.

او افزود: مشت نمونه خروار است. ظاهراً در کشور روال است پس از هر حادثه‌ای گزارش‌هایی ارائه می‌دهند اما مهم این است که چه اقدامی صورت گرفته است. به نظر من دراین گزارش مالکین، شوراها و انجمن‌های صنفی مغفول مانده‌اند.

امانی با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم به مردم داده نشده بود، افزود: بی‌شک اگر آموزش‌های لازم صورت می‌گرفت این اتفاق نمی‌افتاد. در گذشته 14 بار تذکر داده شده بود که پلاسکو فرو خواهد ریخت پس چرا به تذکرات شورا اهمیت داده نشده بود. وقت آن رسیده است که با مغزمان تصمیم بگیریم نه با دلمان.

"میرلوحی" عضو دیگر شورا و معاونت اجرایی شورا نیز افزود: در کشور در مورد هر مسئله‌ای تعداد زیادی قانون وجود دارد اما در زمینه مسائل مهمی همچون ایمنی دچار کمبود قانون هستیم. حادثه پلاسکو همچون یک بیدار باش بود و نباید با یک گزارش تمام شود و منتظر حادثه بعدی باشیم.

"خداکرمی" عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر نیز در واکنش به این گزارش با تاکید بر اینکه نظرات ذینفعان حادثه پلاسکو هم باید مورد بررسی قرار گیرد گفت: دوستان عنوان کردند که عمدی بودن این حادثه رد شده است. کاش به تفصیل پاسخ داده شود که چه تحقیقات و روندی به نتیجه رسیده که این حادثه عمدی نبوده است. من تصور می‌کنم باید کمیته‌ای با حضور اعضای شورای شهر برای تحلیل محتوای این گزارش تشکیل شود. ما هنوز شاهد هستیم که ساختمان‌ها و برج‌های بلند در کوچه های باریک در حال ساخت و ساز هستند و باید تدبیری برای این مسئله انجام شود.

"محمدسالاری" رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم نیز با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو می‌تواند نقطه عطفی در بحث ایمنی ساختمان باشد، گفت: بعد از زلزله بم شاهد تغییراتی در مقررات ایمنی ساختمان بودیم امیدوار هستیم حادثه پلاسکو هم بتواند در زمینه مقررات و ایمن سازی ساختمان‌ها همچون نقطه عطفی عمل کنند.

وی ادامه داد: در هرحال کمیته‌های مختلفی شکل گرفت و خروجی‌های ارزشمندی داشت. کمیته تهیه گزارش از پلاسکو در دولت و همچنین کمیسیون مرتبط در مجلس تشکیل شد با این حال برخی از مشکلات مربوط به ذینفعان است و شورا باید با مالک این موضوع مذاکره کنند البته در این راستا دوستان کمیسیون عمران و حمل و نقل در حال بررسی موضوع هستند.

او ادامه داد: بقیه مسائل به آینده و مقررات ملی ساختمان مربوط می‌شود. من پیشنهاد می‌دهم که کمیته ای متشکل از کمیسیون‌های شورا و نمایندگان کمیته‌های مرتبط در کشور برای شناسایی نقاط مغفول مانده در مبحث 22 ایمنی ساختمان تشکیل شود.

زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به آتش گرفتن یک مدرسه دخترانه در تهران گفت: آتش‌نشانان به عنوان مجری اصلی باید به تجهیزات مناسب مجهز شوند و نسبت به افزایش بودجه آتش‌نشانی، افزایش نظارت و آموزش‌های لازم اقدامات لازم صورت بگیرد چرا که در حال حاضر کمتر از 4 درصد بودجه شهرداری تهران به مبحث ایمنی اختصاص داشت.

حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در واکنش به این گزارش پیشنهاد داد: رئیس بنیاد مستضعفان و مالک ساختمان به صحن شورا آمده و گزارشی در خصوص پروژه‌هایی که به صورت پایلوت در حال انجام است و اینکه بعد از هشت ماه چه اقداماتی برای استیفای حق ذینفعان صورت گرفته است، ارائه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار