سه آلبوم از پینک فلوید به همراه منتخبی از آثار Gary moore و Queen در صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌های راک هستند.
کد خبر: ۴۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ 19 June 2015
به گزارش تابناک یزد شهرکتاب تیراژه پرفروش‌ترین آلبوم‌های راک خود را معرفی کرد که در این میان نکته قابل توجه حضور سه آلبوم گروه افسانه‌ای راک انگلستان یعنی پینک فلوید (Pink floyd) است. این سه آلبوم شامل سه دهه متفاوت (از دهه 70 تا دهه 90 میلادی) از فعالیت‌های پینک فلوید است.

پرفروش‌ترین آلبوم‌های راک این شهرکتاب به شرح زیر است:

1- آلبوم نیمه تاریک ماه از پینک فلوید ( The Dark Side of the Moon)

2- آلبوم فضولی از پینک فلوید ( Meddle)

3- آلبوم برش نهایی از پینک فلوید ( Final cut)

4- آلبوم Greatest Hits 1 از Queen ( منتخب از آثار پرطرفدار)

5- آلبوم پیاده‌روهای پاریسی از  Gary Moore ( منتخبی از عاشقانه‌های گری مور)

نیمه تاریک ماه

نیمه تاریک ماه (The Dark Side of the Moon) نام یک آلبوم مفهومی از گروه موسیقی راک بریتانیایی، پینک فلوید؛ است که به وسیله آلن پارسونز مدیریت شد. این آلبوم در ۱۷ مارس ۱۹۷۳ در ایالات متحده و در ۲۴ مارس ۱۹۷۳ در بریتانیا عرضه شد.

نیمه تاریک ماه براساس تجربیات پیشینی که پینک فلوید انجام داده بود خصوصا آلبوم فضولی (Meddle) بنا شده‌است. موضوع این آلبوم شامل پیری، تعارض و جنون است؛ که مورد آخر احتمالاً از وضعیت روحی وخیم سرگروه پیشین‌شان، سید برت، الهام گرفته شده‌است. پینک فلوید برای اولین بار در این آلبوم از musique concrète و متن‌های مفهومی و فیلسوفانه استفاده کرد که بعداً به عنوان یک علامت تجاری از آثار پینک فلوید شناخته شد.

ReqwVdTmjHnK

موفق‌ترین عرضهٔ گروه، نیمه تاریک ماه، برای ۸۷۴ هفتهٔ پیاپی (۱۶ سال) در جدول موسیقی آلبوم‌ها در آمریکا (بیلبورد ۲۰۰،) باقی‌ماند که طولانی‌ترین زمان برای هر آلبومی در تاریخ است. این آلبوم، سومین آلبوم پرفروش در همه زمان‌ها در سطح جهان است که بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته‌است. علاوه بر موفقیت تجاری این آلبوم، نیمهٔ تاریک ماه اغلب به عنوان اثر شاخص گروه شناخته می‌شود و هنوز هم به وسیلهٔ منتقدان موسیقی به عنوان یکی از عظیم‌ترین و تاثیرگذارترین آلبوم‌های همهٔ زمان‌ها شناخته می‌شود.

این آلبوم در ایران به‌صورت بی‌کلام توسط نشر ایران‌گام منتشر شد و بسیاری از قطعات آن حذف شدند.

فضولی

فضولی (Meddle) نام ششمین آلبوم از گروه موسیقی پراگرسیو راک بریتانیایی، پینک فلوید، است. این آلبوم در سی‌ام اکتبر سال ۱۹۷۱ توسط هاروست رکوردز عرضه شد.

فضولی از اوت تا ژانویه ۱۹۷۱ در حالی به مرحله تولید رسید که گروه دارای تعهد به برگزاری تعدادی تور و کنسرت بود. مراحل ضبط آلبوم در چند استودیو مختلف پیرامون لندن مانند استودیوهای ابی رود و مورگان انجام گرفت. گروه در ابتدا برای این آلبوم هیچ آهنگ ذخیره از قبل ضبط‌ شده و یا ایده روشنی نداشت و در ساخت آهنگ‌ها دست به تجربه‌های صوتی زد که این عمل آن‌ها در آهنگ برجسته آلبوم ،«پژواک‌ها»، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اگرچه بیشتر آلبوم‌های بعدی پینک فلوید؛ به واسطه شعرهای عمدتاً سروده شده توسط راجر واترز؛ دارای یک تم واحد است، اما این آلبوم چه در شعر و چه در موسیقی نوعی کوشش گروهی به‌شمار می‌رود که تمام اعضای گروه در آن مشارکت دارند.

b1Wwi0UTrn4I

طرح روی جلد آلبوم بمانند بیشتر آلبوم‌های پینک فلوید؛ توسط گروه طراحی هیپ‌نسیس خلق شده، این در حالی است که سازندگان طرح جلد ازجمله استورم تورجرسن چندان از این کار خود راضی نیستند.

آلبوم پس از عرضه؛ نقدهای عموماً مثبتی را دریافت کرد و در بریتانیا تا جایگاه ۳ بالا آمد، اما در ایالات متحده آمریکا به جایگاهی بهتر از ۷۰ نرسید. آلبوم توسط آرآی‌اِی‌اِی گواهینامه طلایی را دریافت کرد.

برش نهایی

برش نهایی (The Final Cut) نام دوازدهمین آلبوم از گروه موسیقی پراگرسیو راک بریتانیایی، پینک فلوید است. این آلبوم در مارس ۱۹۸۳ در بریتانیا و مدتی بعد توسط کلمبیا رکوردز در ایالت متحده عرضه شد. این آلبوم مفهومی، آخرین آلبوم راجر واترز همراه با گروه پینک فلوید بود و بعد از انتشار این آلبوم، از گروه جدا شد و تنها آلبوم پینک فلوید است که تمام شعرها و آهنگ‌هایش توسط واترز نوشته می‌شود و گیتاریست گروه دیوید گیلمور تنها در یک آهنگ به عنوان خواننده حضور دارد.

برش نهایی در اصل به عنوان آلبوم موسیقی متنی برای فیلمی به نام دیوار که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد؛ برنامه‌ریزی شده بود. واترز با شروع جنگ فالکلند این آلبوم را در انتقاد از جنگ تغییر داد و آن چیزی که وی به عنوان خیانت به پدرش در جنگ و عامل کشته‌شدن پدرش می‌داند را نیز ضمیمه‌اش کرد. برش نهایی در هشت استودیو بین ژوئیه تا دسامبر ۱۹۸۲ در سراسر انگلیس ضبط شد.

SuliypjNpqjK

همانطور که در ترانه‌شناسی پینک فلوید طیف وسیعی از موسیقیدانان به صورت جلسه‌ای یا فصلی برای مشارکت در آلبوم استخدام می‌شدند در این آلبوم نیز از موسیقیدانان متفاوتی استفاده شد، اما شدت تنش در این دوره رو به افزایش بود و ریچارد رایت در این آلبوم حضور نیافت و کنار رفت. بسته‌بندی این آلبوم توسط راجر واترز براساس مفهوم آلبوم طراحی شده است. آلبوم در صدر نمودارهای بریتانیا قرار گرفت ولی نقدهای گوناگونی دریافت کرد، بعدها برای این آلبوم فیلمی نیز منتشر شد.

به دنبال انتشار این آلبوم هر یک از اعضا به دنبال آلبوم‌های تک‌نوازی خودشان رفتند، اما واترز اعلام کرد که گروه را ترک کرده و جدا شده است.

درباره Pink Floyd

پینک فلوید یک گروه موسیقی راک انگلیسی است که در لندن بنیان نهاده شد. این گروه یکی از تأثیرگذارترین گروه‌های موسیقی راک انگلیسی است که توانست با موسیقی پراگرسیو و سایکدلیک، اشعار فلسفی، استفاده از تجربیات صوتی و خلق اجراهای زنده استادانه، به موفقیت بین‌المللی دست یابد و به یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین گروه‌های موسیقی عامه‌پسند تبدیل شود.

پینک فلوید در سال ۱۹۶۵ توسط دانشجویان سابق، سید برت، نیک میسن، راجر واترز و ریچارد رایت، تشکیل شد. آن‌ها در اواخر دهه ۶۰ میلادی و تحت رهبری سید برت دو تک‌آهنگ موفق منتشر کردند. سپس نخستین آلبوم خود تحت عنوان نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم را عرضه کردند که اثری موفقیت‌آمیز بود و باعث شهرت آن‌ها شد. دیوید گیلمور در دسامبر ۱۹۶۸ به عنوان پنجمین عضو به گروه پیوست و به تدریج جایگزین سید برت شد. پس از جدایی برت از پینک فلوید، راجر واترز تبدیل به شاعر اصلی ترانه‌های گروه شد و جایگاه خود را بیش از پیش تثبیت کرد. در این زمان بود که پینک فلوید با آلبوم‌هایی مفهومی همچون نیمه تاریک ماه (۱۹۷۳)، کاش اینجا بودی (۱۹۷۵)، جانوران (۱۹۷۷)، دیوار (۱۹۷۹) و برش نهایی (۱۹۸۳) به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

ریچارد رایت در سال ۱۹۷۹، به علت مشکلات شخصی با واترز، گروه را ترک گفت. واترز نیز خود در سال ۱۹۸۵، پینک فلوید را ترک کرد تا گیلمور تبدیل به رهبر پینک فلوید شود. وی پس از جدا شدن واترز از گروه، به همراه نیک میسن به بقای پینک فلوید اصرار ورزید که موجب تخاصم بین اعضای باقی‌مانده و واترز شد. در نهایت، واترز با اکراه به ادامه کار پینک فلوید بدون حضور او رضایت داد و پس از آن پینک فلوید بدون همراهی واترز و به رهبری دیوید گیلمور دو آلبوم لغزش آنی در عقل (۱۹۸۷) و ناقوس جدایی (۱۹۹۴) را منتشر کرد.

در ژوئیه ۲۰۰۵، پس از نزدیک به دو دهه، اعضای گروه (گیلمور، واترز، رایت و میسن) برای اجرایی خیرخواهانه در لایو ۸، گرد هم آمدند. سید برت در سال ۲۰۰۶ و ریچارد رایت در سال ۲۰۰۸ درگذشتند که بدین ترتیب این اجرا تبدیل به آخرین اجرای گروه با حضور تمام اعضا شد. در سال ۲۰۰۶، گیلمور مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا انجام داد و اعلام کرد که پینک فلوید منحل شده‌است. زمانی که درباره آینده گروه از او پرسیده شد، گیلمور توضیح داد که پینک فلوید دیگر موسیقی نخواهد ساخت و او در سن ۶۰ سالگی ترجیح می‌دهد روی پروژه شخصی‌اش کار کند. از آن زمان، واترز و گیلمور بارها اعلام کرده‌اند که قصد ندارند دوباره با سایر اعضا گروه، گرد هم آیند. در سال ۲۰۱۱، گیلمور و میسن در او۲ آرنا لندن، در یکی از نمایش‌های تور دیوار واترز، به وی پیوستند. در ۵ ژوئیه ۲۰۱۴، منابع مختلفی ازجمله همسر دیوید گیلمور، از منتشر شدن آلبومی جدید از سوی گروه تحت عنوان رودخانه بی‌پایان خبر دادند. این آلبوم از آثار ضبط‌ شدهٔ گروه در سال ۱۹۹۴ برگرفته و به ریچارد رایت فقید تقدیم شده است. این آلبوم در نوامبر ۲۰۱۴ عرضه شد.

پینک فلوید در سال ۱۹۹۶ به تالار مشاهیر راک اند رول ایالات متحده و در سال ۲۰۰۵ به تالار مشاهیر موسیقی بریتانیا راه یافت. تا سال ۲۰۱۳، بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از آثار این گروه در سراسر جهان به فروش رفت که ۷۴٫۴ میلیون نسخه از آن فقط در ایالات متحده فروش رفته است. به همین دلیل، در زمره پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی در دنیا قرار می‌گیرد. همچنین، همواره از آلبوم نیمهٔ تاریک ماه به عنوان یکی از موفقیت‌آمیزترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ راک در تمام دوران‌ها یاد می‌شود. این آلبوم توانست از نظر میزان فروش، به رتبهٔ اول در ایالات متحده دست پیدا کرده و چهارده سال در جدول باقی بماند. تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه از این آلبوم در سراسر جهان به فروش رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار