استان البرز با ۶ شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد و ۴۷ روستای گردشگری تنوع اقلیمی کم‌نظیر در کشور را دارا است که از آب‌وهوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد.
کد خبر: ۴۹۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 16 September 2017
به گزارش تابناک : روستاهایی که دارای آثار طبیعی، فرهنگی و تاریخی قابل‌توجهی هستند و می‌توانند گردشگران را به‌سوی خود جذب کنند شامل «برغان» خاستگاه خاندان علمی برغانی و قطب تعزیه، «سنج» دارای خانه‌های سنّتی و زیبا،«سیبان دره» دارای آبشاری زیبا ، «فشند» دارای چشم انداز طبیعی و محصولات کشاورزی مشهور،«کرکبود» دارای آبشاری زیبا و امامزاده، «گلیرد» زادگاه آیت الله سید محمود طالقانی، «وَرده» دارای چشم انداز رودخانه و امامزاده، «ولیان» دارای باغ های فراوان و زیبا، «شهرستانک»میزبان کاخ ناصرالدین‌شاه قاجار،«گچسر» دارای صنعت گچ پزی سنّتی و غار «یخ مراد»، «واریان»روستایی زیبا در مجاورت سد کرج، «ولایت رود»میزبان مسابقات جهانی اسکی تنها بخشی از ظرفیت‌های گردشگری و روستاهای هدف این استان است.

مراکز اقامتی درشان گردشگران نیست

باوجود مناطق و پتانسیل‌های متعدد در این استان اما بنا بر گفته کارشناسان میراث فرهنگی زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر وجود ندارد.

معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی البرز با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از مراکز اقامتی در شأن استان البرز نیستند بیان می‌کند: استان البرز در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در زمره استان‌های غنی کشور محسوب می‌شود که متأسفانه از دید عموم مغفول مانده است و می‌توان گفت بخش عمده توجه به جاده چالوس معطوف شده است.

احمد ترکاشوند بیان می‌کند: در حوزه گردشگری متأسفانه اعتباری وجود ندارد و در حوزه سند هتلینگ در البرز دچار خلاءها و کمبودهای فراوانی هستیم.

البرز میهمان‌نواز خوب میزبانی بد

وی بابیان اینکه البرز میهمان‌نوازی خوب اما میزبان خوبی نیست بیان کرد: باید یاد بگیریم به فردی که وارد استان البرز می‌شود، به‌عنوان یک منبع درآمد اقتصادی نگاه شود.

وی تأکید می‌کند: نگاه ملی باید در استان تغییر یابد چراکه امکانات موجود در البرز در حد دومین کلان‌شهر در کشور نیست.

وی ادامه می‌دهد: بحث گردشگری در ابتدا نگاه بسته و واپس‌گرایانه ای داشت که به‌عنوان عامل تنش‌زا و فساد مطرح بود که خوشبختانه در استان البرز از آن عبور کرده‌ایم و اکنون به‌عنوان یکی از محورهای توسعه‌ای استان البرز در نزد مدیران ارشد استان پذیرفته‌شده است.

ترکاشوند یادآور می‌شود: بخشی از مشکلات حوزه گردشگری به موضوع  زیرساخت بازمی‌گردد.

وی اظهار می‌کند: اگر یک کانتینر شیر وارد استان شود از آن استقبال می‌شود اما عجیب است که به یک تور گردشگری که وارد استان می‌شود به‌عنوان منبع اقتصادی نگاه نمی‌شود که لازم است این نگاه در میان شهروندان البرزی جا بیفتد.

وی در خصوص امکانات رفاهی با اشاره به اینکه البرز دارای کمبودهای بسیاری است ادامه می‌دهد: از مجموع ۹ هتل در استان البرز در شهرستان کرج ۲ هتل دوستاره و یک هتل یک ستاره و نیز ۳ هتل سه ستاره در محور گردشگری کرج- چالوس متمرکز هستند که کافی نیست.

وی یادآور می‌شود: مدیرکل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری البرز دریکی دو سال اخیر، سرمایه‌گذارانی را دعوت و برای سرمایه‌گذاری متقاعد کردند و کلنگ احداث هتل زده شد اما پس از مدتی آن را رها کردند.





منبع : قدس آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار