کد خبر: ۴۹۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 10 September 2017
با توجه به نیاز روز افزون به منابع انرژی و کاهش منابع سوخت فسیلی ضرورت سالم نگهداشتن محیط زیست، کاهش آلودگی های هوا ، محدودیت های برق رسانی و تأمین سوخت برای نقاط روستایی دور افتاده و… استفاده از انرژی های نو مانند، انرژی آب انرژی باد، انرژی خورشید، انرژی هیدروترمال و… می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.


به گزارش تابناک تهران، بر اساس پیش بینی های دانشمندان و آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای مصرف و تولید انرژی در آینده نیز افزایش سریع و نگران کننده‌ای خواهد داشت. به طوری که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ تقاضای جهانی برای برق با ۳۰٪ افزایش به ۲۰۵۸۲ تراوات و با ۵۰٪ افزایش به ۲۷۳۲۶ تراوات، رسید. از سویی بر اساس مطالعات دانشمندان تا سال  ۲۰۴۰نیروی باد ۲۰٪الکتریسیته جهان را تأمین می‌کند. انرژی برق، هیچگاه از بین نمی‌رود بلکه از نوعی به نوع دیگر تبدیل می‌شود؛ در تبادلات انرژی هر چه میزان مصرف انرژی بالاتر رود میزان گرمای تولید شده در آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

در علوم انفورماتیک ذکر شده، در آینده ای نزدیک میزان استفاده از وسایل الکترونیکی بیشتر خواهد شد و هر ساله تقاضای برق ۳۰٪ افزایش داشته است که این خود باعث تولید مخازن الکتریسته و باتری لیتیوم یونی شده است.

انرژی های تجدیدپذیر نیازمند توسعه بیشتر 

متخصصان، انرژی را موتور محرکه توسعه همه جانبه اقتصادی در تمام کشورها می دانند و چگونگی استفاده از منابع انرژی، در دسترس را عمده ترین عامل توسعه اقتصادی جوامع پس از نیروی انسانی به شمار می آورند. نگرانی درباره تغییرات زیست محیطی در کنار قیمت روز افزون سوخت های فسیلی باعث وضع قوانینی می شود که بهره برداری و تجاری سازی منابع سرشار تجدیدپذیر را تشویق می کنند. انرژی های تجدیدپذیر به انواعی از انرژی گفته می شود که بر خلاف انرژی های تجدیدناپذیر قابلیت بازیابی مجدد در طبیعت را دارند.

 انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، زیست توده، هیدروژن و پیل سوختی، اقیانوسی و آبی از جمله انرژی های تجدیدپذیر هستند. رو به اتمام بودن منابع سوخت های فسیلی و هسته ای و تخریب محیط زیست توسط آلاینده های ناشی از بهره برداری از این منابع انرژی، گزینه استفاده و توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر را امری ضروری و اجتناب ناپذیر نموده است. اما استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر با یک چالش عمده روبروست و آن هم قیمت تمام شده بالای انرژی حاصل از آنهاست.

 تکنولوژی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نسبتاَ  نو بوده و پرداختن به این انرژی ها از نظر پژوهشی و کسب دانش فنی و اقتصادی کردن آنها امری اجتناب ناپذیر برای هر ملتی است. متخصصین و برنامه ریزان انرژی در دنیا اتفاق نظر دارند که انرژی های تجدیدپذیر باید نقشی بهتر از آنچه که امروزه در دنیا برای تامین انرژی مورد نیاز جوامع بشری دارند، ایفا نمایند.

انرژی های تجدیدپذیر کمک به محیط زیست خواهند کرد 

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در خصوص، قیمت خرید تضمینی انرژی های تجدیدپذیر در ایران با مقایسه با سایر کشورها چه تفاوت هایی دارد، اظهار داشت: تقریبا در تمام کشورهای دنیا ظرفیت استفاده ازمنابع سوخت های فسیلی در تولید انرژی وجود ندارد و به همین خاطر در دو دهه اخیر توجه ویژه ای به انرژی های تجدیدپذیر داشته اند.

"جعفر محمدنژاد"  افزود: انرژی های تجدیدپذیر خواهند توانست که محیط زیست را سالم نگه دارند و این کشورها علاقمند به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با مکانیزم های تشویقی هستند.

این مقام مسوول تصریح کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در این کشورها با راهکاری موفق و با طریق مکانیزم تشویقی شکل گرفت.

محمدنژاد بیان کرد: قیمت خرید انرژی های تجدیدپذیر در ایران در مقایسه با کشوری مثل آلمان ارزانتر است. 

محمدنژاد با اشاره به قیمت برق تولیدی توسط نیروگاه های خورشیدی، گفت: در نیروگاه های خورشیدی ای که تا میزان 10 مگابایت برق تولید می کنند؛ قیمت عرضه برق 490 تومان به ازای هر کیلوبایت، نیروگاه های 10 تا 30 مگابایت، قیمت برق تولیدی 400 تومان به ازای هر کیلوبایت و در در نیروگاه هایی که بیش از 30 مگابایت برق تولید می کنند قیمت عرضه برق 320 تومان است.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت برق در نیروگاه های بادی کمتر از 50 مگابایت 420 تومان و در نیروگاه های بیش از 50 مگابایت 340 تومان به ازای هر کیلوبایت است.

اشتغال جوانان و توسعه کشور با توسعه انرژهای تجدیدپذیر
 
محمدنژاد در خصوص مشکلات پیش رو در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر، گفت: در کشور ما تولید عمده برق بصورت فسیلی است و تولید برق رابطه مستقیم با سوخت های فسیلی دارد.

این مقام مسوول تصریح کرد: کشور ما با کمبود آب، محیط زیست مریض احوال، دست به گریبان است و اگر به فکر توسعه و پیشرفت انرژی های نو باشیم بدون شک توانستیم در مسیر بهبود آب و محیط زیست گام های بلندی برداریم.

محمدنژاد در ادامه گفت: کشور ایران پتانسیل بسیار بالایی در تولید برق بوسیله انرژی های باد و خورشید دارد و میانگین روزهای آفتابی در کشور 30 روز در سال است که می توانیم از این موضوع به بهترین شکل استفاده کنیم.
 
وی افزود: در کشور، مناطق و زمین هایی داریم که غیر قابل استفاده هستند و خواهیم توانست در آن مناطق نیروگاه های بادی و خورشیدی احداث کنیم و همین موضوع می تواند به محیط زیست کمک کند و مانع از ورود ریزگردها به داخل کشور شود.

با توجه به اهمیت انرژی های تجدیدپذیر در جهان و پتانسیل بالای کشور، در زمینه احداث و توسعه انرژی های تجدیدپذیر، انتظار می رود که مسوولان وزارت نیرو و دولت دوازدهم، نسبت به توسعه و راه اندازی نیروگاه های تجدیدپذیر در سراسر نقاط کشور اقدام کنند؛ تا تولید انرژی توسط سوخت های فسیلی کاهش پیدا کنند و انرژ های تجدیدپذیر بتوانند که حجم بالایی از انرژی مصرفی کشور را تأمین کنند.

البته با توجه به پتانسیلی داخلی کشور، در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و تلاش مسوولان در راستای تحقق و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، این امیدواری وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور، حجم استفاده از انرژی های فسیلی کاهش پیدا کند و حتی کشور، بتوانند انرژی تولید شده از نیروگاه های بادی، خورشیدی و ... را به کشورهای همسایه صادر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار