جلال ملکی در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
سیدجلال ملکی
کد خبر: ۴۸۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 05 September 2017
سخنگوی آتش نشانی تهران با اشاره به ریسک پذیر بودن شغل آتش نشانان، گفت: آتش نشان بودن، شغل پر خطر و ریسک پذیری است و در قبال خطراتی که به جان می خریم؛ حقوق ما قابل توجه نیست و در مقایسه با دیگر مشاغل ناچیز است.

"سید جلال ملکی" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در خصوص آتش سوزی ای که روز یکشنبه (12 شهریورماه) در ترمینال جنوب رخ داد، اظهار داشت:  انبار تغذیه یکی از تعاونی‌ها در ترمینال جنوب دچار حریق شد و خوشبختانه نیروهای ما به موقع وارد عمل شدند. 

وی افزود: ساعت 18:33 روز یکشنبه، آتش‌سوزی در ترمینال جنوب به سامانه 125 اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان دو ایستگاه آتش‌نشانی نزدیک به ترمینال جنوب به محل حادثه اعزام شدند.

ملکی تصریح کرد: با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد انبار تغذیه تعاونی 15 به وسعت حدودی 10 متر دچار آتش‌سوزی شده است که به سرعت آتش‌نشانان آتش را مهار و از گسترش آن به سایر قسمت ها جلوگیری کردند.

وی تاکید کرد: در این حادثه به هیچ یک از مسافران آسیبی وارد نشد و فقط شاهد دود گرفتگی بودیم و آتش‌نشانان به سرعت آتش را اطفا کردند.
این مقام مسوول گفت: در نزدیکی ترمینال جنوب ایستگاه 13 آتش نشانی قرار دارد که از قدیمی ترین ایستگاه های آتش نشانی در تهران است.

بالگردها در عملیات اطفا حریق کارساز نیستند

ملکی در پاسخ به این پرسش که امکانات و تجهیزات سازمان آتش نشانی در چه شرایطی قرار دارد، اظهار داشت: تجهیزات و امکانات آتش نشانی تهران، به روز است و از این بابت مشکلی نداریم.

وی گفت: در اینجا دو بحث کمیت و کیفیت مطرح است که خوشبختانه در بخش کیفیت، آتش نشانی تهران، جز بهترین هاست.

ملکی تصریح کرد: سازمان آتش نشانی در بخش کمیت، در همه جا با مشکلاتی روبرو است و آتش نشانی تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در تهران 130 ایستگاه آتش نشانی جود دارد که اگر همه مسوولیت ها به آتش نشانی سپرده شود؛ این ایستگاه ها بایستی به هزار ایستگاه افزایش پیدا کنند ولی با آموزش مردم و خود ایمنی در منازل، تا حدودی بار مسوولیت از روی دوش آتش نشانی برداشته خواهد شد. 

ملکی با اشاره به استفاده بالگرد آتش نشانی در آتش سوزی ها برج ها و ساختمان های بلند مرتبه، گفت: در هیچ کدام از شهرهای کشور، سازمان آتش نشانی مجهز به بالگرد آتش نشان نیست.

وی تصریح کرد: استفاده از بالگردها در آتش سوزی های درون شهری، جوابگو نیستند و چون خانه ها به هم چسپیده اند و کوچه ها باریک هستند؛ استفاده از بالگرد نمی تواند برای اطفا حریق مناسب باشد.

این عضو آتش نشانی پایتخت، افزود: بالگردها در عملیات اطفا حریق در داخل شهر نمی توانند کار ساز باشند؛ چون بایستی از ساختمان ارتفاع بگیرد و همین موضوع باعث خواهد شد که آبی که توسط بالگرد بر روی آتش ریخته می شود پودر شده و بر روی ساختمان های مجاور ریخته می شود و اگر بالگرد ارتفاع خود را با ساختمان مورد نظر کم کند؛ موجب گستردگی آتش خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: آتش نشانی بسیار پر هزینه است و نیاز است که در ساختمان ها مسئله خود ایمنی مورد توجه قرار بگیرد. 

وی خاطر نشان کرد: استفاده از بالگردها در عملیات امداد و نجات مفید است و استفاده از آنها در اینگونه عملیات ها موجب نجات جان افراد زیادی شده است.

دانش آموزان در شرایط خوبی، آموزش دیدند

ملکی در پاسخ به این پرسش که آموزش دانش آموزان در مدارس در خصوص آشنایی با مسائل مربوط به آتش نشانی و ایمنی، چقدر تاثیر گذار و مثبت بوده است، گفت: نحوه تاثیرگذاری کلاس هایی که برای دانش آموزان برگزار شده، بسیار مطلوب بوده است.

وی افزود: کلاس های برگزار شده آتش نشانی در مدارس به صورت عمومی برای تمام دانش آموزان مدرسه نبوده و همین موضوع بر روی تاثیرگذاری و کیفیت کلاس ها تاثیر داشته است.

ملکی تصریح کرد: دانش آموزان مدارس، بصورت کلاس به کلاس توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی مورد آموزش قرار گرفته اند و این موضوع بر روی نحوه کیفیت یادگیری و عکس العمل به موقع آنها در مواقع بروز حادثه کمک شایانی خواهد کرد.

حقوق ما در قبال شرایط سختی که داریم؛ قابل توجه نیست 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به این پرسش که از اعضای شورای شهر و شهردار جدید تهران، چه انتظاراتی دارید؟ گفت: سازمان آتش نشانی با دو مشکلی اصلی مواجه است که انتظار داریم به آنها رسیدگی شود.

ملکی افزود: موضوع سخت افزاری و معیشتی کارکنان آتش نشانی از دغدهای جدی پرسنل زحمت کش این سازمان است.

وی تصریح کرد: در بخش سخت افزاری، کمیته فنی سازمان آتش نشانی، کمبودها و مشکلات موجود را ارزیابی خواهد کرد و به اطلاع مسوولان شهرداری می رساند که ما هم انتظار داریم که مسوولان تا حد توان خواسته های ما را انجام دهند.

این عضو سازمان آتش نشانی تهران در ادامه بیان کرد: آتش نشان بودن، شغل پر خطر و ریسک پذیری است و در قبال خطراتی که به جان می خریم؛ حقوق ما قابل توجه نیست.

ملکی افزود: همکاران ما در سازمان آتش نشانی، ده شب در ماه را بصورت شیفت سر کار هستن و از خانواده خود دور هستیم در صورتی که دیگر مشاغل این سختی ها و دوری از خانواده را ندارند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا، آتش نشانی جزء مرفه ترین مشاغل محسوب می شود و دارای ارزش و اعتبار والایی هستند.

این مقام مسوول در ادامه گفت: آتش نشانی کار جوانی است و یک شخص پنجاه ساله نمی تواند کارایی چندانی داشته باشد و این شغل روحیه، توان و انرژی انسان را تضعیف می کند.

وی تاکید کرد: نیاز است که این شغل به مشاغل سخت اضافه شود تا هم کیفیت و کارایی آتش نشانی بالاتر برود و هم با بازنشسته شدن همکاران ما با سابقه 20 خدمت، به اشتغال افراد جوان کمک کند.

در مورد افراد نباید دسته بندی کنیم 

ملکی در مورد ژن خوب و اینکه آیا خود ایشان از ژن خوب برخوردار هستند، گفت: قبلا یک نفر در این خصوص صحبت کرده بودند که متاسفانه نتوانستند که مفهوم و مقصود خود را بیان کنند و به همین دلیل برداشت های متفاوتی از اظهارت او شد.

وی افزود: ما انسان ها بعنوان مخلوق خداوند، دارای این ارزش و لیاقت هستیم که خلق شده ایم و نباید در این خصوص دسته بندی کنیم.

ملکی بیان داشت: همه انسان ها از نظر تعالی در شرایط خوبی خلق شده اند.
این مقام مسوول در پایان گفت: من افتخار می کنم که پدر و مادر خوبی دارم و از این بابت خیلی خوشحال هستم.
 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار