عقبایی در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
حسام عقبایی
کد خبر: ۴۸۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 04 September 2017
رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر قیمت مسکن، گفت:
می توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق بازار مسکن خواهد شد و کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش اجاره بهای مسکن نخواهد شد و مردم از این بابت نگرانی ای نداشته باشند.

"حسام عقبایی" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در پاسخ به این پرسش که مسکن در تهران با توجه به چه شاخص هایی قیمت گذاری می شود، اظهار داشت: شاخص های قیمت گذاری در همه مناطق کشور یکسان است و مربوط به مناطق خاصی نیست. 

وی افزود: اصلی ترین موضوع در بخش قیمت گذاری مسکن، موقعیت ملک است و این در قیمت مسکن تاثیر بسزایی دارد.

عقبایی تصریح کرد: اینکه، مسکن در چه محله ای قرار دارد و در ساخت آن از چه متریال هایی استفاده شده است از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت گذاری مسکن است. 

رییس اتحادیه مشاورین املاک در این خصوص تاکید کرد: رابطه بین عرضه و تقاضا رابطه مستقیم در قیمت مسکن دارد و موثرترین دلیل قیمت مسکن مربوط به بالا بودن قیمت زمین آن است و 70 تا 90 درصد قیمت مسکن به ارزش زمین آن بستگی دارد.

دولت بر مدیریت زمین ها وارد شود 

عقبایی در پاسخ به این پرسش که برای خروج بازار مسکن از رکود، باید چه کارهایی انجام شود، گفت: تحریک بازار می تواند تا حدود زیادی بر خروج بازار مسکن از رکود کمک کند.

وی افزود: دولت با بالا بردن قدرت خرید مردم خواهد توانست بر خروج بازار مسکن کمک کند؛ دولت می تواند با افزایش تسهیلات بانکی با سود پایین و باز پرداخت بالا در تحریک بازار مسکن موثر عمل کند.

عقبایی تصریح کرد: تولید مسکن بصورت استجیاری برای مردم و اصلاح سیاست های پولی و بانکی خواهد توانست بر بهبود بازار مسکن، کمک کند.

وی در ادامه یادآور شد: نیاز است که دولت، مدیریت بهتری بر روی زمین ها داشته باشد تا شاهد افزایش قیمت زمین نباشیم و کنترل قیمت زمین و جلوگیری از افزایش نجومی قیمت آن، خواهد توانست در کنترل قیمت مسکن تاثیر داشته باشد و شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم.

خانه های خالی تهران خانه های بدون متقاضی 

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که با وجود اینکه چندین هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، چرا رهن و اجاره مسکن کاهش پیدا نمی کند؟ گفت: در شهر تهران تقاضا بیشتر از عرضه است و نیاز است که خانه های خالی وارد عرضه شوند.

وی گفت: خانه های خالی موجود در تهران، واحدهایی لوکس و گران قیمتی هستند که در شمال شهر و در حاشیه شهر قرار دارند و اینگونه منازل متقاضی زیادی ندارند؛ پس بنابراین وجود این خانه های خالی تاثیر بسزایی در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

عقبایی تصریح کرد: در کل کشور 2500 واحد مسکونی خالی وجود دارد و سهم تهران از این آمار، 650 هزار واحد خالی است و به دلیل اینکه این واحدها متقاضی ندارند بلا استفاده مانده اند.

وی افزود: متقاضیان رهن، اجاره و خرید مسکن، به دنبال خانه های معمولی و متوسط هستند و متاسفانه، اینگونه واحدها برای استفاده نداریم.

عقبایی در خصوص شرایط بازار مسکن در نیم سال دو سالجاری، گفت: پیش بینی می شود که در نیم سال دوم سالجاری، شاهد رشد در بازار مسکن باشیم.

وی افزود: تجربه نشان داده است که در سالیان گذشته در نیم دوم سال دوم، بازار مسکن رشد کرده است.

کاهش نرخ سود بانکی بی تاثیر بر قیمت مسکن

عقبایی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود بانکی تا چه حد می تواند بر روی افزایش قیمت اجاره بهای مسکن تاثیر داشته باشد، گفت: می توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق بازار مسکن خواهد شد.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش اجاره بهای مسکن نخواهد شد و مردم از این بابت نگرانی ای نداشته باشند.

عقبایی تصریح کرد: مالک هایی که رهن کمتر و اجاره بهای بیشتری از مستاجران می گیرند؛ تعداشان کم است و بیشتر صاحبخانه ها رهن بیشتری از مستأجران دریافت می کنند و می توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی تاثیر بسزایی بر روی افزایش اجاره بها مسکن نخواهد داشت.

عقبایی در پایان، در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ تورم چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت، گفت: اگر دولت بتواند که تورم را کاهش دهد؛ شاهد افزایش متقاضی در بازار مسکن خواهیم بود و این می تواند باعث رونق این بازار شود.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
کرایه های خونه سرسام اور بالا رفته کی میگه تاثیر نداشته
اقلام خوراکی و ... گرانتر شده اند
واقعا دستشون درد نکنه
بازم دم احمدی نژآد گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
حالا لابد یک بار هم که ما میخوایم صاحب یه سقف بشیم قیمت ملک توی پیش فروش های منطقه ۲۲ نجومی میشه!!!چون سود هوبی به پولدارا میده!!!شانس نداریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار