تابناک تهران معرفی می کند؛
موزه رضا عباسی که در دل شهر تهران قرار دارد؛ یکی از بهترین موزه های کشور است که دارای نسخه های خطی، آثار هنری و تاریخی زیادی است و محل بازدید علاقمندان به موزه و تاریخ است.
کد خبر: ۴۸۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 03 September 2017
به گزارش تابناک تهران، شهر تهران را می شود بهترین مقصد گردشگری برای علاقمندان به موزه و تاریخ دانست. اگر به نگارگری های زیبای ایرانی، نسخه های خطی، آثار هنری و تاریخی علاقه دارید، موزه "رضا عباسی" یکی از بهترین موزه های کشور در این زمینه است. در این مطلب قصد داریم شما را با یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و ارزشمند پایتخت، یعنی موزه  "رضا عباسی" آشنا کنیم. 

تاریخچه موزه

تاریخ این موزه، پستی و بلندی های زیادی دارد. این موزه که به یاد نقاش مشهور دوره صفوی، رضا عباسی کاشانی برپا شد، چندین بار پس از گشایش بسته شد و دوباره شروع به کار کرد، تا اینکه امروزه به عنوان یکی از کامل ترین مجموعه های تاریخی و فرهنگی کشور، فعالیت خود را ادامه می دهد. موزه رضا عباسی رسما از مهر ماه سال ۱۳۵۶ آغاز به کار کرد.

این مجموعه، قبل از تبدیل شدن به موزه، نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون بود که به دلیل زیبایی طراحی و فضاسازی آن، از صاحب اصلی خریداری شد تا موزه در آن راه اندازی بشود. یک سال بعد از شروع به کار، این موزه تعطیل شد و دوباره در سال ۱۳۵۸ بعد از بازسازی ها و گسترش هایی که در آن انجام شد به روی عموم باز شد. در سال ۱۳۶۳، برای بار دوم به دلیل مشکلاتی که در این موزه وجود داشت کار آن به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. این موزه برای آخرین بار در همان سال تعطیل و در سال ۱۳۷۹ دوباره بازگشایی شد.

ساختمان موزه

این موزه ۳ طبقه را نمونه کوچکی از موزه ایران باستان می دانند، چرا که آثار موجود در آن، مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم و دوره قاجاریه است. از ۵۰ هزار اثر نگهداری شده در این موزه، تنها ۷۰۰ اثر برای عموم قابل بازدید است و باقی آثار به صورت موقت در نمایشگاه ها و یا رویداد های خاصی در معرض دید عموم قرار داده می شوند. درست مثل موزه ایران باستان در تهران، روند تاریخی این موزه هم از طبقات بالا شروع می شود.

برای دیدن قدیمی ترین آثار، باید به طبقه سوم این موزه بروید و راهتان را در طول تاریخ به طبقه اول پیدا کنید. این موزه، ۶ تالار با عنوان های تالار "پیش از اسلام " در طبقه سوم، تالار "هنر های اسلامی ۱ و ۲" در طبقه دوم، تالارهای "نگارگری و خوشنویسی" در طبقه اول و تالار "نمایشگاه موقت" در طبقه همکف، دارد
علاوه بر این تالار ها، می توانید از کتابخانه در طبقه سوم و بخش مرمت و نگهداری موزه رضا عباسی دیدن کنید.

در کتابخانه ی این موزه، حدود ۶ هزار جلد کتاب در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران و روزنامه ها و مجلات قدیمی فارسی وجود دارد. در بخش مرمت و نگهداری آن که یکی از پیشرفته ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است، آثار نقاشی، کتاب های خطی و اشیای فلزی این موزه و حتی آثاری از دیگر موزه های کشور، مرمت و نگهداری می شوند.

راه های دسترسی به موزه 

موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی تهران، نرسیده به پل سید خندان، روبروی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی قرار دارد. می توانید از طریق ایستگاه متروی شهید قدوسی یا ایستگاه "بی آر تی" شریعتی و تاکسی های خطی پل سید خندان به این موزه دسترسی پیدا کنید. 

گفتنی است که، ساعات کاری این موزه هر روز به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۴ عصر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار