بانک جهانی با اعلام این که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل تامین آب و فاضلاب نامناسب، سالانه حدود ۲۱ میلیارد دلار از دست می‌دهد، هشدار داد اقدام فوری برای جلوگیری از تاثیرات این امر بر ثبات و رشد ضروری است.
کد خبر: ۴۸۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 30 August 2017
به گزارش تابناک تهران، بانک جهانی در گزارشی که در کنفرانس هفته آب جهان در استکهلم سوئد منتشر شد، اعلام کرد مدیریت ضعیف منابع آب و فاضلاب در این منطقه که کم‌آب‌ترین منطقه جهان به شمار می‌رود، حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه را کاهش می‌کند، در حالی که این نرخ برای کشورهای درگیر جنگ بین دو تا چهار درصد در سال است.

طبق این گزارش، مرگ و میر ناشی از آب ناسالم و فاضلاب در برخی از بخش‌های این منطقه به خصوص کشورهایی که درگیر منازعه هستند، بالاتر از متوسط جهانی است و همچنان که منازعه و بحران مهاجرت در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه پیدا می‌کند، کوتاهی در پرداختن به چالش‌های آب می‌تواند پیامدهای جدی بر رفاه مردم و ثبات سیاسی داشته باشد.

در یمن که بیش از دو سال درگیر جنگ بوده است، شبکه‌های آبرسانی به شهرهای بزرگ به دلیل آسیب‌های وارد شده در جنگ و عدم تعمیر در خطر فروپاشی هستند و حدود ۱۵ میلیون نفر از دسترسی معمول به آب و فاضلاب محروم شده‌اند.

در سوریه که جنگ به هفتمین سال خود وارد شده است، آب اغلب به عنوان یک سلاح جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لوله‌ها عمدا تخریب شده و منابع آب آلوده می‌شوند. طبق اعلام یونیسف، حدود ۱۵ میلیون نفر شامل ۶.۴ میلیون کودک به آب سالم نیاز دارند.

مجموعا ۱۸۳ میلیون نفر در کشورهای درگیر جنگ، خشونت و بی‌ثباتی در سراسر جهان، از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند.

در گزارش بانک جهانی آمده است: در شرایطی که انتظار می‌رود جمعیت شهری در خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شده و به حدود ۴۰۰ میلیون نفر برسد، ترکیبی از سیاست، فناوری و ابرازهای مدیریت آب باید برای بحران آب مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته آندرس یاگرسکاگ، متخصص مدیریت منابع آب در بانک جهانی و یکی از نویسندگان این گزارش، بهره‌وری آب و یا به عبارت دیگر میزان بازده از هر قطره آب مورد استفاده در خاورمیانه، مجموعا در پایین‌ترین سطح متوسط جهانی قرار دارد. کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا میزان مصرف آب بیشتر از آنچه بتواند دوباره پر شود را استفاده می‌کنند.

برای معکوس کردن این روند فناوری و نوآوری ضروری بوده، اما کافی نیستند. مدیریت آب به خصوص تعرفه‌ها و یارانه‌های آب نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد. این منطقه پایین‌ترین تعرفه آب را در جهان داشته و بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی برای یارانه‌های آب عمومی مصرف می‌شود. چنین سیاست‌هایی به استفاده بیش از حد اندازه از منابع آب کمیاب و کم‌ آبی منتهی شده و پایدار نیست.

چالش دیگر این است که بیش از نیمی از آب فاضلاب جمع آوری شده در منطقه بدون تصفیه‌ شدن به محیط زیست باز می‌گردد. مدیریت آب بهبود یافته می‌تواند سود مالی قابل ملاحظه‌ای را به همراه داشته باشد. دولت‌ها با بهبود ذخیره‌سازی و تحویل آب آبیاری به کاربران می‌تواند سالانه ۱۰ میلیارد دلار سود کند، در حالی که تولید کشاورزی به میزان هشت درصد افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش رویترز، مصر، ایران و سوریه که بیشترین میزان زمین‌های آبیاری در منطقه را دارند کشورهایی هستند که می‌توانند بیشترین سود را کسب کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار