کد خبر: ۴۸۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 28 August 2017
 نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، از بیشترین آمار زندانیان در خصوص مواد مخدر خبر داد و گفت: بایستی در خصوص خطرات مواد مخدر فرهنگ سازی شود و به این موضوع ورود کنیم تا از آمار زندانیان کاسته شود.
 
 "سمیه محمودی" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در پاسخ به این پرسش که چرا نوجوانان و جوانانی که زندان را تجربه می کنند و پس از اتمام دوران محکومیت خود توسط جامعه طرد می شوند، گفت: بایستی این موضوع  در بین مردم فرهنگ سازی شود تا دید منفی نسبت به یک شخصی که زندان را تجربه کرده نداشته باشند.
وی افزود: خداوند راه توبه را باز گذاشته و شخصی که مرتکب جرمی شده به زندان رفته و تاوان کار خود را پس داده و وقتی که به جامعه باز می گردد نباید مردم به او دید منفی داشته باشند. 
این نماینده مجلس در این خصوص اظهار داشت: البته شخصی که بعد از اتمام دوران محکومیتش به جامعه بر می گردد؛ رفتارش در نحوه برخورد افراد با خودش تاثیر گذار است و باید طوری رفتار کند که مردم متوجه شوند حالت بازدارندگی زندان بر او تاثیر داشته و او دیگر آن شخص مجرم گذشته نیست. 

زندان ها با زندانیان تطابق ندارند

محمودی در خصوص تاثیرات مخربی که زندان می تواند بر روی شخصی که به زندان رفته است داشته باشد، گفت: زندان ها با تعداد زندانیان تطابق ندارند و ممکن است زندانیان با جرم های مختلف در کنارهم و در یک بند باشند و این می تواند بر روی افراد تاثیر گذار باشد.
وی افزود: ممکن است، شخصی که بخاطر بدهی به زندان رفته با شخصی که قتل مرتکب شده در کنار هم باشند و چون این تفکیک زندانیان در زندان های کوچک وجود ندارد تاثیرات مخربی بر روری افراد خواهد گذاشت.
 این عضو کمیسون اجتماعی مجلس، اظهار داشت: در زندان های کوچک، بخاطر فضای محدودی که دارند و تعداد بالای زندانیان، تفکیک زندانیان بر اساس جرم هایی که مرتکب شده اند وجود ندارد و افراد می توانند در این فضا بر یکدیگر تاثیر گذاری داشته باشند.

زندان ها بصورت نسبی نقش اصلاح کننده دارند

محمودی در خصوص اینکه زندان می تواند یک اصلاح کننده برای شخصی باشد که به زندان رفته است، گفت: هر شخصی که جرمی مرتکب می شود؛ زندان می تواند بصورت نسبی نقش اصلاح کننده ای بر روی او داشته باشد و این یک موضوع پذیرفته شده در جهان است. 
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست به جای مجازات زندان از انواع دیگر مجازات ها برای شخص مجرم استفاده شود، بیان کرد: هر شخصی که جرمی مرتکب شده باشد بایستی به مجازات برسد و نمی توان به جای زندان برای یک شخص مجازاتی از قبیل جریمه نقدی را در نظر گرفت.

محمودی افزود: اگر به جای زندان، برای شخصی مجازات نقدی در نظر گرفته شود؛ او می تواند جریمه نقدی خود را پرداخت کند و در جامعه هم به زندگی خود ادامه دهد و این چندان نمی تواند عامل باز دارنده ای برای شخص مجرم باشد.

وی در این خصوص اظهار داشت: هر چیزی سازوکار خودش را دارد و در جامعه فعلی نمی توان به جای مجازات زندان، برای شخصی جریمه نقدی یا چیز دیگری را در نظر گرفت.

زندان های کوچک از بهداشت کافی برخوردار هستند

محمودی در خصوص بهداشت موجود در زندان ها، گفت: بر اساس بازدیدی که از زندان های کوچکی که در شهرستان ها وجود دارند داشته ام از بهداشت کافی بهره مند هستند و از این نظر شرایط خوبی دارند.

وی افزود: بهداشت و درمان بصورت مرتب به زندان ها سر کشی می کنند و حتی مواد غذایی مورد استفاده زندانیان از کیفیت خوبی برخوردار است و زندان ها برنامه غذایی منظم و تعریف شده ای دارند.

محمودی اظهار داشت: نظارت بر زندان هایی که در شهرستان ها وجود دارند خوب است و از شرایط مناسبی برخوردار هستند و کانون های اصلاح و تربیت فعال در آنها از شرایط خوبی برخوردار هستند.

زندان ها بایستی با سازمان فنی و حرفه ای تامل داشته باشند 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در خصوص عدم پذیرش زندانیان در بازار کار، گفت: وقتی که یک کارفرما تمام سرمایه اش را در کارش گذاشته است شخصی را استخدام می کند که جرمی مرتکب نشده باشد و باید نیرویی را که استخدام می کند مورد اعتماد او باشد.

وی افزود: زندان ها بایستی با سازمان فنی و حرفه ای ارتباط خوبی برقرار کنند و زندانیان را مورد آموزش قرار دهند تا شخصی که از زندان آزاد شد دارای توانایی انجام کار داشته باشد.

وی افزود: مهارت آموزی در داخل زندان به نوعی توانمند سازی زندانیان است و این می تواند به اشتغال افراد زندانی در پس از آزادی، کمک کند.

محمودی در خصوص کارهایی که باید انجام گیرد تا از آمار زندانیان کاسته شود، گفت: بیشترین آمار زندانیان، مربوط به اشخاصی است که جرم آنها خرید و فروش مواد مخدر است.

وی افزود: بایستی در این خصوص فرهنگ سازی شود تا افراد روی به مواد مخدر نیاورند و اگر در بحث خرید و فروش مواد مخدر ورود کنیم و جلوی آن را بگیریم خواهیم توانست که آمار زندانیان را پایین بیاوریم.


 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار