در فصل تابستان به دلیل تعرق زیاد بدن و گرمای طاقت فرسا، مصرف نوشیدنی های خنک و دلچسب باعث آرامش بدن می شود، اگر نوشیدنی های مصرفی علاوه بر دارا بودن طعم و عطر دلپذیر خواص سلامتی نیز داشته باشند مصرف آن ها بیشتر توصیه می شود.
کد خبر: ۴۸۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 23 August 2017
به گزارش تابناک : وقتی خسته و کلافه از بیرون به خانه می‌آییم، فقط یک نوشیدنی خنک می‌تواند به روح و جسم‌مان طراوت بدهد.

برای این طراوت بهتر است سراغ نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار نرویم و به‌جای استفاده از نوشابه‌های مضر از نوشیدنی‌های مقوی خانگی استفاده کنیم. مطمئن باشید که نوشیدنی‌های خانگی علاوه‌بر این‌که به قول قدیمی‌ها جگرتان را حال می‌آورد، موادی مغذی نیز به بدن می‌رساند.

پس بیایید به چند نوشیدنی تابستانی و خواص آن‌ها نظری بیندازیم…
۱) شربت آلبالو

– این شربت از قدیم‌الایام مهمان خانه‌های ایرانی بوده است. آلبالو غنی از ویتامین‌های B و C و دارای املاح معدنی فراوان سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است و مقدار کمی نیز ویتامین A دارد. میوه آلبالو باعث آرامش اعصاب و رفع تشنگی می‌شود و اشتهاآور خوبی است. مصرف چند روز متوالی شربت آلبالو در معالجه کبد، ورم کلیه، معده و روده بسیار مؤثر است.
۲) شربت لیمو

– این شربت از لیموترش درست می‌شود. لیموترش دارای ویتامین‌های A، B1، B2، B3 و C است که به‌دلیل وجود ویتامین Aاهمیت شایانی در رشد و حفظ ‌جوانی سلول‌های پوست دارد.

شربت لیموترش مقوی و تب‌بر است و علاوه‌بر این برای کسانی که مبتلا به خون‌‌ریزی هستند، بسیار پرفایده. برای تهیه این شربت، لیمو را باید با آب و شکر یا قند به‌قدرکافی مخلوط کرد. ویتامین C موجود در لیموترش باعث سلامت و نشاط بدن می‌شود و تاثیر زیادی بر غدد داخلی بدن دارد. لیموترش حالت تهوع را نیز از بین می‌برد.
۳) شربت به‌ لیمو

– این شربت خوشمزه از بِه، لیموترش، آب و شکر تهیه می‌شود؛ بنابراین خواص مغذی بِه و لیموترش را یک‌جا دارد. میوه به دارای ویتامین‌های A وB، آهک و تانن است؛ همچنین ملین است و باعث کوچک‌شدن شکم نیز می‌شود. آبمیوه بِه درمانی مؤثر علیه خون‌ریزی معده است، اشتها را زیاد می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

نکته حائز اهمیت دیگر در مورد این میوه هم این است که شربت به‌لیمو حرارت بدن را فرومی‌نشاند و گرمای درونی آن را از بین می‌برد؛ بنابراین یکی از بهترین نوشیدنی‌های تابستانه است. به‌علاوه معده را نیز تقویت می‌کند.
۴) عرق بیدمشک

– با استفاده از عرق بیدمشک، آب و شکر می‌توانید شربت بیدمشک درست کنید. البته می‌توان برای بهترشدن طعمش به آن زعفران و گلاب هم اضافه کرد. بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت‌کننده قلب و اعصاب که عرق آن دستگاه گوارشی را تقویت‌کرده و باعث افزایش اشتها می‌شود.

همچنین تقویت‌کننده دستگاه عصبی، آرامش‌بخش و خواب‌آور است. علاوه‌بر این باعث کاهش دمای بدن و حرارت نیز می‌شود… خاصیت تب‌بر هم دارد.
۵) خاکشیر

– با فرارسیدن فصل تابستان بازار مصرف خاکشیر هم داغ شده است. خاکشیر دارای اسیدهای چربی است که باعث التیام زخم و جراحات می‌شود. همچنین اشتهاآور و بازکننده گرفتگی صداست و برای رفع التهاب پوستی مثل کهیر نیز بسیار مفید است. مهم‌تر از همه این‌که تب‌بر است و باعث کاهش حرارت بدن می‌شود.

خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هم دارد و برای ناراحتی‌های روده مثل اسهال و یبوست بسیار مفید است.
۶) سکنجبین-‌خیار

– این شربت هم یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها نزد ایرانیان است. این شربت از مخلوط شکر، سرکه سفید، نعناع (یا عرق نعناع) و آب تهیه می‌شود و یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع عطش و گرمازدگی است. می‌توانید برای تهیه آن به‌جای سرکه سفید از سرکه سیب استفاده کنید.

نعناع دارای پروتئین‌، چربی، کربوهیدرات و آب است. این گیاه اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد، نفخ‌شکم را از بین می‌برد، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و شل‌کننده عضلات است. علاوه‌بر این نعناع باعث پیشگیری از خواب‌آلودگی و آرامش اعصاب می‌شود.

سرکه نیز دارای خاصیت آنتی‌بیوتیک، ضدعفونی‌کنندگی و همچنین ضدباکتری و قارچ و برای درمان تصلب شرایین مفید است. فشارخون را نیز کاهش می‌دهد، در بهبود مسمومیت‌های غذایی و ناراحتی‌های گوارشی مؤثر است و باعث ارتقای عملکرد سیستم دفاعی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا می‌شود.

چون نعناع و سکنجبین کمی گرم هستند، برخی آب خیار را نیز به این شربت اضافه می‌کنند؛ زیرا خیار میوه‌ای خنک است؛ بنابراین باعث خنک‌ شدن بدن می‌شود. به هضم غذا نیز کمک می‌کند و ملین و ادرارآور است. همچنین خون را تصفیه ‌کرده و عطش را تسکین می‌دهد.

ببینید با چه مواد ساده‌ای می‌توان چه شربت‌های مقوی و خوشمزه‌ای تهیه کرد و هنگام تابستان از نوشیدن چه شربت‌های خنکی لذت برد…






منبع : نامه نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار