مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی در حوزه فرهنگ حق مردم است.
کد خبر: ۴۷۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 16 August 2017
علی نیکنام در نخستین جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلامشهر که در محل کتابخانه عمومی شهید مصطفی خمینی این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای، اعضای کتابخانه‌های عمومی آن منطقه است اظهار داشت: عضویت و حضور مسئولان و افراد تأثیرگذار شهرستان در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در فرهنگ‌سازی و رشد فرهنگ مطالعه کتاب اثرگذار باشد.

وی تأکید کرد: تشکیل جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی در هر شهرستان که با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد، در برطرف کردن مسائل و مشکلات این مراکز بسیار اثرگذار بوده و نتایج و خروجی‌های خوبی از جلسات به همراه داشته، در واقع می‌توان گفت این جلسات اتاق فکری برای نهاد محسوب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان اینکه تعداد 12 باب کتابخانه عمومی نهادی در شهرستان اسلامشهر فعالیت می‌کنند افزود: باید خدمات و امکانات کتابخانه‌ها به عموم شهروندان اطلاع‌رسانی شود و خواسته نهاد از این انجمن، عمومی کردن فعالیت‌های کتابخانه‌ها و ایجاد زمینه حضور هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم در این مراکز است.

نیکنام تصریح کرد: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه هر ماه در قالب طرح کتابخوان تعداد 5 کتاب توسط افراد مختلف و عضو کتابخانه‌های عمومی به جامعه معرفی و تلاش می‌شود کتاب‌های خوبی به جامعه معرفی شود.

وی بیان کرد: دعوت از نویسندگان و مولفان کتب ارزشی و پرمحتوا در شهرستان‌ها و جریان‌سازی برای مردم و نویسندگان، تجهیز مخازن کتابخانه‌ها و تهیه کتاب‌ها و منابع جدید، تعامل با ادارات آموزش و پرورش و نهادهای دیگر از جمله طرح‌هایی است که سبب می‌شود تا پای جوانان و جوانان به کتابخانه‌ها باز شود.

پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها حق مردم است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ادامه با بیان اینکه کتابداری یک شغل اجتماعی است که با عشق و علاقه به فرایند کتابخوانی کمک می‌کنند خاطرنشان کرد: باید اقدامات به گونه‌ای صورت گیرد تا در خانواده‌ها و جامعه کودکان و نوجوانان ما به جای به دست گرفتن موبایل و تبلت، کتاب به همراه داشته باشند و از هر فرصتی برای مطالعه بهره ببرند.

وی در ادامه با بیان اینکه پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی در حوزه فرهنگ، حق مردم بوده و به عنوان حق‌الناس برعهده شهرداری‌ها است گفت:کتابخانه‌های عمومی یک مرکز فرهنگی هزینه‌بر هستند که درآمدهای آن از محل کمک‌های شهرداری‌ها و دستگاه‌های مختلف فرهنگی و خدماتی تأمین و پرداخت می‌شود؛ چرا که براساس اصل 44 قانون اساسی دولت کمک‌های خود را نیز به این نهاد قطع کرده است.

براساس استاندارهای جهانی ایفلا اسلامشهر از فقر کتابخانه‌های عمومی رنج می‌برد

در ادامه این جلسه مجید جعفری رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلامشهر با ارائه گزارشی از عملکرد اداره متبوعه خود اظهارداشت: در سطح شهرستان اسلامشهر با وجود 12 باب کتابخانه نهادی و 5 باب کتابخانه مشارکتی ماهیانه بالغ بر 12 هزار و 500 جلد کتاب در عناوین مختلف توسط اعضای کتابخانه‌ها به امانت گرفته و مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از نظر کمّی وضعیت کتابخانه‌های عمومی در شهرستان اسلامشهر از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند گفت: براساس استاندارهای جهانی ایفلا-فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری- به که ازای هر 25 هزار نفر یک واحد کتابخانه را پیشنهاد می‌کند، با توجه به جمعیت شهرستان اسلامشهرتعداد 28 واحد کتابخانه موردنیاز است؛ این درحالی است که درحال حاضر تنها 17 کتابخانه در این شهرستان وجود دارد.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی اسلامشهر بیان کرد: در ماه‌های تیر و مرداد سال جاری رف‌‌خوانی در کلیه کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلامشهر به صورت سیستمی با استفاده از 3 دستگاه بارکدخوان انجام شد، که در این فرایند کلیه موجودی منابع اطلاعاتی کتابخانه‌ها مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت، و موجودی منابع با نرم‌افزار سامان همخوان شده و منابع فرسوده و تکراری و منقضی به لحاظ علمی وجین شدند.

جعفری تأکید کرد: با توجه به قدمت و وضعیت کتابخانه‌های امام خمینی(ره) و جلال آل‌احمد، این دو کتابخانه به زودی مورد تخریب و بازسازی قرار خواهند گرفت، که درصدد هستیم با همکاری دستگاه‌های مختلف شهرستان و با استفاده از فضاه‌های مازاد در شهرستان با جابه‌جایی این دو کتابخانه خللی در روند مطالعه و حضور اعضا ایجاد نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم تخصیص اعتبار نیم درصدی درآمد شهرداری‌های احمدآباد مستوفی و چهاردانگه به اداره کتابخانه‌های شهرستان، بخشی از فعالیت‌های کتابخانه‌های تحت پوشش را دچار اختلال کرده که امیدواریم با تصریح در تخصیص این اعتبارات در ارائه هر چه بیشترخدمات به مردم بتوانیم فعالیت کنیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار