روزنامه شاخه سبز قم در شماره روز دوشنبه 23 مردادماه در ستون دغدغه یک روزنامه نگار مطلبی با عنوان«نفسی برای ریه های بیمار شهرم » را به قلم زهره مهرنوروزی منتشر کرد.
کد خبر: ۴۷۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 14 August 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: این روزها حال و اوضاع شهرم تعریفی ندارد خبرهای ناگواری که کام هر شنونده ای را تلخ می کند ، خبر خودسوزی یک پیمانکار در شهرداری منطقه شش، خبر مرگ مشکوک یه میوه فروش شنبه شب در منطقه نیروگاه و خبرهای تلخ روزهای پیش تر که بنا به ملاحظاتی رسانه ای نشد. با ذهنی فوق آشفته از اوضاع شهرم درحال پیاده کردن خبری هستم که اطلاعیه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم توجم را جلب می کند.
 
«بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم.شاخص کیفی هوای کلانشهر قم در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح؛ مورخ 96/05/22 108 بوده و در وضعیت 'ناسالم برای گروههای حساس' قرار دارد.» که براشفتگی ام افزوده می شود.

این خبر یعنی وجود انواع آلودگی در هوای شهر، این یعنی خطر افزایش بیماری ریه وانواع مشکلات ریوی که کودکان ، زنان باردار وکهنسالان شهرم را در معرض خطر قرار می دهد.

این روزها معظل آلودگی هوا قصه تکراری ودرد مشترک همه کلان شهرها است، اما یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای قم دراین فصل گرم سال اغلب ریزگردهایی هستند که به دلیل خشک شدن تالابها، دریاچه نمک، حوض سلطان و رشد بیابان زایی است، علل گرد و غبار در استان قم خشکسالی‌های پی در پی، عدم مدیریت جامع منابع آب، عدم توجه به حق آبه‌های محیط زیستی، کاهش بارندگی و میزان رطوبت هوا، بیابان زایی و تخریب ‌های ناشی از فعالیت ‌های انسانی است.

دراین بین نمی شود از مشکل افزایش تردد و عبور و مرور وسایط نقلیه بویژه به صورت تک سرنشین سخنی به میان یاورد.هرچند که تا حدودی از ترافیک های سنگین شهر کاسته شده است، اما همچنان می توان به وسایط نقلیه تک سرنشین به عنوان یک معضل برای الودگی هوای شهرم نگریست.

مسئولین استان قم باید فکری به حال ریه های بیمار شهر کنند تا این وضعیت تبدیل به بحرانی غیر قابل جبران نشود. زیرا آلودگی هوای قم نسبت به سالهای گذشته بیشتر شد واگر به سرعت به وضع آن رسیدگی نشودو تدبیر اندیشیده نشود احتمال آلوده تر شدن هوای قم در سالهای اینده بیشتر خواهد شد. 

هوای شهرم نیازمند نفسی ست تا دوباره پاک شود نفسی از جنس همت و تلاش، نفسی از جنس خواستن و توانستن. اگر خوب نگاه کنیم درد ودرمان در کنار هم هستند، بخشی عظیمی از راه حل مشکل الودگی هوای شهرم به همت مسولان قم برمی گردد که بتوانند دوباره حقابه شهرمان را که توسط دست های پشت پرده تصاحب شده باز پس گیرند، تا از بیابان زایی کاسته شود تا دریاچه نمک دوباره احیاء شود تا تالاب ها احیاء شوند.

واما بخشی دیگراز الودگی هوا به ما شهروندان باز می گردد که به فکر شهروندان باشیم وبجای استفاده از خودروهای تک سرنشین از وسایط حمل ونقل عمومی استفاده کنیم به خاطر عزیزانمان بخاطر کودکان بی گناه به خاطر وظیفه ومسولیتی که ما در حق هم داریم. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار