شب گذشته خندوانه با میزبانی از نادر مشایخی موزیسین سرشناس ایرانی به روی آنتن رفت.
کد خبر: ۴۷۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ 02 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ از باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته نادر مشایخی موزیسین سرشناس ایرانی مهمان خندوانه بود.

وی با دعوت رامبد جوان با عصا وارد صحنه شد و دلیل استفاده از عصا را بیماری ام اس عنوان کرد و گفت: 35 سال است که به این بیماری مبتلا شده‌ام.

وی که از 17 سالگی به خارج از کشور رفته بود، علاقه به هموطنان را دلیل برگشتن به ایران برشمرد و گفت: فکر می‌کردم چیزی در ایران جا گذاشتم و دوست داشتم بین هموطنانم باشم.

مشایخی درباره دلیل ادامه ندادن حرفه پدر گفت: البته من تا 16 سالگی در این حرفه بودم. یک بار پدرم با من صحبت کرد و گفت چه تصمیمی می‌گیری؟ یا بازیگری را انتخاب کن یا آهنگسازی. پارویت هر چه پهن‌تر باشد سرعتت کمتر خواهد بود!

این هنرمند سپس برای قطعه‌ای که خودش ساخته بود، روایتی تعریف کرد. او در رابطه با این قطعه گفت: این قطعه، به نوعی بریکولاژ به معنی سرهم بندی است. ما ایرانی‌ها خیلی خوب می‌توانیم سرهم بندی کنیم مثال این توانایی «گبه» است. این ویژگی منحصر به فرد ما ایرانی‌هاست. خوب است که روی این مکانیک ذهنی و تفکری کار کنیم.

وی دوران یادگیری موسیقی در خارج از کشور را دوران سختی دانست و گفت: برای تحصیل به دانشگاه موسیقی وین رفتم. چهار سال رهبری و چهار سال آهنگسازی هم جزو آموزش‌هایی بود که باید می‌دیدیم. سال‌های اول سخت گذشت. مشکلات مالی داشتیم. حتی گاهی گرسنه می‌ماندیم. دوران سختی بود و به تدریج یاد می‌گرفتیم چگونه زندگی کنیم.

مشایخی پیرامون تفاوت شخصیتی ایرانی‌ها و اروپایی‌ها بیان کرد: اروپایی‌ها حالت چرخ دنده دارند و در آنجا آدم‌ها به یکدیگر اهمیت نمی‌دهند ولی اینجا وجدان ابزار قضاوت است. در ایرانی‌ها وجدان ذاتی وجود دارد که باعث می‌شود راجع به آد‌م‌های دیگر و خودشان قضاوت کنند.

وی درباره اوضاع موسیقی در ایران در حال حاضر، گفت: به نظر من جوان‌ها اکنون در شرایطی هستند که هیچ وقت در تاریخ موسیقی ایران نبودند. زیرا در حال حاضر جوان‌ها فردیت را کشف می‌کنند و متوجه می‌شوند که همه انسان‌ها فردیت دارند. موسیقی پیشرفت خواهد کرد و به همین ترتیب قوانین هم تغییرمی‌کند برای اینکه جوان‌ها بسیار با قدرت کار می‌کنند.

در قسمت بعدی برنامه، مشایخی، وحید افتخارحسینی مدیر اینتر ارکستر را معرفی کرد.

افتخارحسینی گفت: تاکنون یک کنسرت برگزار کردیم و الان در حال برگزاری کنسرت دوم هستیم و قرار است که در شهرستان‌ها نیز برنامه داشته باشیم. این ارکستر یک ارکستر بین فرهنگی است و به نوعی هم نشینی موسیقی ایرانی و سمفونیک است.

جوان از مشایخی پرسید: آیا فیلمساز هلندی درباره شما فیلم ساخته است؟ مشایخی پاسخ داد: بله و قرار است این فیلم در خانه هنرمندان اکران شود. این فیلم محصول سال 2010 است و نام آن «گذران» است.

وی درباره تاثیر نوع موسیقی بر روی زندگی گفت: مسلما نوع موسیقی روی زندگی تاثیر می‌گذارد. من موسیقی جاز را دوست دارم و اگر به دنبالش می‌رفتم همه چیز زندگی‌ام تغییر می‌کرد.

سپس، با پخش یک موزیک زیبا از ساخته‌های مشایخی، وی به دوربین لبخند 15 ثانیه‌ای زد.

در پایان مشایخی یک قول خندوانه‌ای داد و گفت: فکر می‌کنم برای بیماران ام اس باید کاری انجام بدهم. بنابراین برای این بیماران کنسرت رایگان برگزار می‌کنیم و یا بلیط‌های رایگان به انجمن ام اس ایران هدیه می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار