سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی حاشیه‌ها و همچنین درخواست‌ها در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، در عین حال درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع مواد مخدر دولتی توضیحاتی را ارایه کرد.
کد خبر: ۴۶۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱ 24 July 2017
دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع مواد مخدر دولتی، توضیح داد و گفت‌: دو موضوع توزیع مخدر و مسکن با هم تفاوت دارند. مقابله با مواد مخدر دو راهکار اصلی دارد؛ یکی از آنها مبتنی بر کاهش حذف عرضه مواد مخدر است و دیگری مبارزه با قاچاق آن است که هر دوی این موارد خارج از حوزه کاری وزارت بهداشت است. همچنین اگر کسی مبتلا به مصرف مواد مخدر باشد دو رویکرد پرهیز و ترک برای درمان او استفاده می‌شود. تقریبا در هیچ کشوری این دو رویکرد به صورت ۱۰۰ درصد موفقیت نداشته است.
 
وی ادامه‌ داد: در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به سه رویکرد پرهیز، ترک و کاهش آسیب توجه زیادی شده است. در کاهش آسیب، فرد معتاد به مواد مخدر از کسی که ماده مخدر خطرناک تزریقی مصرف می‌کند به کسی تبدیل می‌شود که مخدر را به میزان و آسیب زایی کمتر و همچنین به روش غیر تزریقی استفاده می‌کند. در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به این موضوع تاکید شده است در کشور ما نیز این اقدام سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد.
 
حریرچی، کاهش آسیب مواد مخدر را باعث کاهش خشونت، رفتارهای پر خطر جنسی و افزایش بازگشت به کار در معتادان دانست و گفت‌: در مراکز کاهش آسیب که مبتنی بر درمان با متادون است، در حال‌ حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. علاوه بر کاهش رفتارهای پر خطر، شیوع بیماری‌های عفونی مانند ایدز، هپاتیت و بیماری‌های منتقله جنسی نیز کاهش می‌یابد. ممکن است طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر کاهش آسیب باشد که باید مطابق با مستندات علمی تدوین شود. وقتی این طرح به مراحل تصویب می‌رسد نظرات کارشناسی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی گرفته و طرح اصلاح و تکمیل می‌شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص توزیع برخی مسکن‌های خاص به بیماران نیز توضیح داد و گفت: گاهی بیماران در مراحلی از بیماری به صورت موقت یا دائمی باید از داروهای مسکن استفاده کنند. میزان مصرف این مسکن‌ها به صورت قانونی یکی از شاخص‌های بررسی وضعیت نظام بهداشتی و درمانی کشورها است. متاسفانه بیشتر مسکن های قوی ممکن است نقش تخدیری هم داشته باشند. اگر داروی مسکن در دسترس بیمار نباشد او یا باید درد بکشد و یا به بازار غیر قانونی مراجعه کند.
 
وی افزود: مواردی وجود دارد  که فرد به بیماری خاصی مانند سرطان مبتلا شده است و اگر مسکن برای او فراهم نشود باید درد بکشد یا این که به بازارهای غیر قانونی رجوع کند. این موضوع نباید با توزیع مواد مخدر یکسان در نظر گرفته شود. توزیع این مسکن های خاص تنها با نظر پزشک معتمد و در داروخانه‌های خاص صورت می‌گیرد.
 
کاهش پرداختی از جیب مردم به کمتر از ۴۰ درصد بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت
 
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که بعد از اجرای طرح تحول پرداختی از جیب مردم کاهش زیادی داشته است، اما هنوز به میزان مطلوبی نرسیده است، گفت‌: در صورت اجرا نشدن این طرح در سال ۹۵، مردم باید حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر در حوزه سلامت هزینه می‌کردند. با وجود این که در حال‌ حاضر پرداختی از جیب مردم به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است هنوز در سال ۹۵ آنها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب خود در حوزه سلامت هزینه می‌کردند.
 
حریرچی همچنین بیان‌ کرد: در کشورهایی که میزان پرداختی از جیب مردم ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های حوزه سلامت است، آمار خانواده‌هایی که با هزینه کمر شکن در این حوزه روبرو هستند، سه درصد است، اما با اجرای طرح تحول این رقم در کشور ما به ۲.۴ کاهش یافته است. برای رسیدن به عدد یک درصد در زمینه رو برو شدن افراد جامعه با هزینه‌های کمر شکن، باید پرداختی از جیب مردم به ۲۰ درصد کاهش یابد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت، افزایش سهمیه بیمه‌ها و دولت، مراجعه مردم به تیم پزشک خانواده‌ و اجرای نظام ارجاع را از موارد کاهش پرداختی از جیب مردم دانست و افزود: در این صورت رابطه مالی بین پزشک و بیمار، حذف و یا به حداقل می‌رسد. همچنین با خرید راهبردی خدمات می‌توان تقاضاهای القایی را کاهش و مردم را برای ارجاع به تیم پزشک خانواده‌ و مراقب سلامت راهنمایی کرد.
 
ارائه خدمات طب سنتی فقط در مراکز مجاز صورت گیرد
 
حریرچی با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در زمینه بازشناسی، تبیین و ترویج طب سنتی ایران طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، افزود: یکی دیگر از وظایف ما در این حوزه برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و نوین است. استانداردسازی و روز آمد کردن روش های درمانی و تشخیصی طب سنتی نیز باید تحت نظارت وزارت بهداشت صورت گیرد. برای ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی فقط مراکز مجاز طبق روال‌های شناخته شده مورد تایید است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که ارائه خدمت در مراکز غیر مجاز که تبلیغ و هزینه زیادی برای این موضوع انجام می‌دهند، مورد تایید نیست.
 
حریرچی با بیان این که بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌های طب سنتی از نظر ما کاملا غیر قانونی هستند، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت ضمن افزایش نظارت‌های خود در این حوزه، در برخورد قانونی با متخلفان کوتاهی نمی‌کند.
 
انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی برای صیانت از آرا برگزار نشد
 
رد درخواست وزیر بهداشت برای تمدید انتخابات نظام پزشکی
 
حریرچی درباره حاشیه‌های انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز توضیح داد و گفت‌: ستاد اجرایی انتخابات نظام پزشکی و هیات نظارت بر آن، برای افزایش مشارکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفت که آن را همزمان به صورت الکترونیکی و حضوری برگزار کند. مسئولان و متخصصان نیز شبانه روزی تلاش کردند، ولی به دلیل بروز برخی از مشکلات که در حال‌ حاضر مایل نیستیم آن را اعلام کنیم، موفق به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی نشدیم. این کار به دلیل صیانت از آرا انجام شد.
 
وی ادامه‌ داد: مسئولان اجرایی نیز همان روز به صورت علنی از جامعه پزشکی عذرخواهی کردند. با توجه به عدم برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی، وزیر بهداشت همراه با رییس سازمان نظام پزشکی و هیات نظارت بر انتخابات در همان روز  درخواست کردند که امکان برگزاری یک روز دیگر نیز برای این انتخابات فراهم شود. این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و طبق مستنداتی که از قبل وجود داشته و همچنین آیین‌نامه‌ فعلی انتخابات، این درخواست را مجاز ندانستند.
 
افزایش ۲۶ درصدی مشارکت پزشکان در هفتمین دوره از انتخابات نظام پزشکی
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی مشارکت پزشکان در این دوره از انتخابات، تاکید کرد: امیدواریم سازمان نظام پزشکی مقتدرتر و کارآمد در راستای صیانت از حقوق مردم تشکیل شود.
 
بیماری‌های واگیر در ایام حج
 
حریرچی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از ابتلای حجاج ایرانی به بیماری‌های واگیر مانند کرونا ویروس و... در ایام حج گفت: در حال حاضر همکاری‌های لازم بین هلال‌احمر، سازمان حج و زیارت و وزارت بهداشت انجام شده است. از طرف دیگر سازمان حج و زیارت و هلال‌احمر با طرف‌های مسوول در عربستان هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند. ما آمادگی‌های لازم را برای کنترل تمام بیماری‌های ممکن داریم و به مردم این نوید را می‌دهیم که هیچ  نگرانی نداشته باشند.
 
وی تاکید کرد: حجاج فقط به توصیه مسوولان کاروان‌ها و جمعیت هلال‌احمر عمل کنند. در خصوص حوادث احتمالی نیز جمعیت هلال‌احمر هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.
 
"تعرفه" ابزار سیاست‌گذاری متولیان سلامت است
 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اعتراض برخی از گروه‌های پزشکی به تعرفه‌گذاری سال ۹۶ گفت: معمولا در موارد قابل توجهی، ارائه‌دهندگان خدمات می‌گویند که تعرفه‌ها پایین است و مردم نیز می‌گویند هزینه‌ها بالا است. این موضوع منحصر به ایران نیست و ما باید هر دو طرف را در نظر بگیریم. در سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز آمده است که تعرفه‌گذاری مبتنی بر قیمت واقعی و تمام شده تعریف شود. در کنار آن باید توجه کنیم که تعرفه ابزار سیاست‌گذاری متولیان سلامت در کشور است.
 
حریرچی همچنین بیان کرد: در کشورهایی مانند ایران که آمار سزارین بالا است، باید تعرفه سزارین پایین و تعرفه زایمان طبیعی بالا تعیین شود. در حالی که ممکن است در کشور دیگری که آمار سزارین بسیار پایین است، این تعرفه‌گذاری به صورت معکوس انجام شود تا پزشکان مایل باشند که سزارین انجام دهند.
 
کمتر به بیمارستان‌های ارجاعی مراجعه کنید
 
سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات این وزارتخانه جهت ارتقای خدمت‌رسانی در اورژانس‌های بیمارستانی گفت: ما مشکلات زیادی در زمینه کمبود تخت بیمارستانی و نیروی انسانی داریم، اما با این وجود کسانی که به اورژانس‌های بیمارستانی مراجعه می‌کنند در بیشتر موارد کمتر از ۶ ساعت تعیین تکلیف می‌شوند. معمولا بیمار در این بازه زمانی نمی‌تواند به بخش منتقل شود، چون بیمارستان‌های ارجاعی در طول روزها با اشغال تخت بالای ۹۰ درصد کار می‌کنند. این وضعیت در مراکز استان‌ها و حتی در شهرهای ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفری نیز وجود دارد.
 
حریرچی ادامه داد: اورژانس‌ها در بیمارستان‌های ارجاعی مانند امام خمینی (ره)، نمازی شیراز، پورسینای رشت و... با تراکم بیمار روبه‌رو هستند. ما در این دولت ظرفیت تخت‌ها را معادل ۲۵ درصد در سال گذشته افزایش داده‌ایم، اما کافی نیست. از مردم خواهش می‌کنیم که تنها به بیمارستان‌های ارجاعی و شلوغ مراجعه نکنند.
 
وی با اشاره به ضرورت گسترش مراکز مراقبت از بیماران مزمن در کشور ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مراقبت از بیمار به جای بیمارستان در منازل انجام می‌شود. به همین دلیل گروه‌های پزشکی ما نیز باید آشنایی بیشتری با این موضوع داشته باشند و مردم نیز همراهی کنند. وزارت بهداشت باید در دوره بعد میزان بستری در بیمارستان‌ها را تا جایی که می‌تواند کاهش دهد تا بعضی از مراقبت‌ها در منزل و بعضی دیگر به مراکزی که بیمارستان نیستند اما امکان انجام این مراقبت‌ها را دارند، صورت گیرد. بیمارستان‌ها از نظر آلودگی میکروبی در تمام دنیا جزو آلوده‌ترین نقاط هستند.
 
علت توقف طرح جدید بیمه سلامت
 
سخنگوی وزارت بهداشت درباره توقف طرح جدید بیمه سلامت مبنی بر دریافت خدمت بیمه شدگان تنها از مراکز دولتی اظهار کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی سلامت درباره اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده و سیستم تامین داروی ژنریک، چند ماه پیش دولت مصوباتی در این خصوص داشته است و بیمه سلامت نیز آمادگی‌هایی برای این طرح کسب کرده بود اما با توجه به کاستی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، مانند اطلاع‌رسانی کم به مردم و آماده نبودن طرفین قرارداد، وزارت بهداشت صلاح دید این طرح با تاخیر انجام شود.
 
حریرچی افزود: در هیچ‌ کجای دنیا کاهش و کنترل هزینه‌ها خوشایند نیست. نظام ارجاع به این معنی است که تشخیص یک سرماخوردگی سالم ابتدا از طرف پزشک خانواده انجام شود و مردم در ابتدای کار به فوق تخصص عفونی و ریه مراجعه نکنند. در بعضی کشورها حدودا ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد که پزشک خانواده، بیماران را به جز موارد خاص به روانپزشک ارجاع دهد. نظام ارجاع یا جیره‌بندی، محدودیت‌های خود را دارد. یکی از مشکلات ما این است که هرکسی که اراده کند، می‌تواند به پزشک متخصص مراجعه کند، اما ما باید براساس منابع ملی تشخیص دهیم که چه اقداماتی موثر است.
 
دریافت هزینه خارج از صندوق‌های بیمارستانی ممنوع است
 
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هر نوع دریافتی خارج از صندوق‌های بیمارستانی به هر نام و مقداری و از طرف هرکسی تخلف محسوب می‌شود، گفت: در صورت بروز این تخلف، اشخاص از طرف وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. در مواردی دیده شده است که برخی افراد به نام اینکه می‌توانند برای بیماران وسیله یا نوبت تهیه کنند، از آنها مبلغی دریافت می‌کنند. این کار مصداق بارز کلاهبرداری است. حتی گاهی ممکن است برخی مسوولان بیمارستانی نیز تحت فشار اقداماتی از این دست انجام دهند، اما طبق تاکید وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها باید از دریافت هر مبلغی خارج از صندوق بیمارستان خودداری کنند. مردم نیز می‌توانند برای اعلام شکایت با سامانه ۱۶۹۰ تماس بگیرند یا اینکه به مسوولان بیمارستان‌ها گزارش کنند.
 
وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه ایجاد منابع پایدار در حوزه سلامت گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که ما در این دوره انجام دادیم، ایجاد منابعی مانند یک درصد ارزش افزوده است. اقدامات دیگری نیز انجام دادیم که موفقیت مورد انتظار حاصل نشده است، مانند موضوع مالیات کالاهای آسیب‌رسان؛ صنایعی که این کالاها را تولید یا وارد می‌کنند در حال حاضر مالیات قابل توجهی برای بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، نمی‌پردازند. در قانون برنامه ششم توسعه موارد زیادی برای دریافت مالیات از سیگار در سطح خرده فروشی انجام شد، اما با لابی‌هایی که برخی در این زمینه انجام دادند، این مالیات از در کارخانه گرفته می‌شود.
 
حریرچی تاکید کرد: باید سهم مناسبی از درآمدهای عمومی به حوزه بهداشت و درمان تعلق گیرد. بعضی از دستورات رییس جمهور نیز در این زمینه مورد توجه قرار نگرفت اما از طرف وزارت بهداشت در حال پیگیری است. در مجموع با سازمان برنامه و بودجه توافقات خوبی انجام دادیم که سهم مناسبی از این درآمدها برای سال ۹۶ در نظر گرفته شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۹۳ قرار شد تا پایان سال ۶۸۰۰ میلیارد تومان برای بسته‌های خدمتی طرح تحول اختصاص داده شود. در سال ۹۴ نیز خواسته شد که با ۴۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ با ۴۰۰۰ میلیارد تومان بسته‌های خدمتی طرح تحول اجرا شود. این در خواست در حالی مطرح می‌شد که تعرفه‌ها، هزینه‌ها و تورم بالا رفته بود و همه این ارقام نیز به طور کامل حاصل نشد.
 
حریرچی با بیان اینکه قرار است برای سال ۹۶ تسهیلات بیشتری برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شود، تصریح کرد: منبع مالی یک درصد ارزش افزوده که سال اول با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود، افزایش مناسبی داشته است. با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توافق کرده‌ایم که تمام منابع حاصل از آن بدون اعمال محدودیت به حوزه سلامت اختصاص یابد.
 
وی ادامه داد: سال اول اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت که قرار بود ۶۸۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت تعلق گیرد، تنها حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که ۲۰۰۰ میلیارد از آن مازاد درآمد سال ۹۲ و باقی آن مربوط به هدفمندی یارانه‌ها بود. همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز با اختیارات قانونی خود برخی ردیف‌های بودجه‌ای را به جای ۱۰۰ درصدبه ۱۱۰ درصد افزایش داد.
 
ادامه طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم
 
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به تاکید رییس جمهور و معاون اول وی درباره طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت، گفت: طبق این تاکیدات و تحلیل‌هایی که از این گفته‌ها بر می‌آید، دولت می‌خواهد طرح تحول نظام سلامت را ادامه دهد. همانطور که آقای رییس جمهور به برنامه‌های تبلیغاتی خود در دولت یازدهم مانند پوشش بیمه همگانی وفادار بوده‌اند، بعد از انتخابات تاکید کردند که طرح تحول با قوت ادامه می‌یابد و منابع لازم آن تامین می‌شود. اما باید محدودیت‌های دولت نیز لحاظ شود و سیاست‌های کنترل هزینه و افزایش بهره‌وری مورد توجه قرار گیرد.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار