مدیر مطالعات و برنامه ریزی خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، از تدوین دستورالعمل نگهداری زمستانی شبکه معابر شهر تهران خبر داد.
کد خبر: ۴۶۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 21 July 2017
رضا بصیری مژدهی با اشاره به این که شهر تهران در سال‌های اخیر، بارش برف قابل‌توجهی را تجربه نکرده، اما در همان موارد اندک نیز عدم استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین در امر برفروبی و یخ‌زدایی معابر سبب شده تا هزینه‌ قابل‌توجهی به این امر اختصاص یابد؛ گفت: در حال حاضر، برنامه مدونی برای اولویت‌بندی معابر تهران جهت انجام عملیات زمستانی وجود ندارد، و این در حالیست که تهران با توجه به وسعت قابل توجه، از خرد اقلیم‌های متفاوت و نیز توپوگرافی متنوعی برخوردار است و  از همین رو، عواملی چون خرداقلیم‌های موضعی، همجواری با کاربری‌های مهم و مراکز خاص، کارکرد معبر و شیب آن باید در اولویت‌بندی معابر در عملیات برفروبی و یخ‌زدایی مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: روش استانداردی برای انتخاب نوع یخ‌زدا و میزان کاربرد و غلظت آن‌ در شرایط مختلف دمایی وجود ندارد و به علت عدم دریافت نتایج دقیق پیش‌بینی دمایی و بارشی از سوی هواشناسی، امکان انجام عملیات پیشگیرانه نبوده و عملیات برفروبی پس از نشستن برف روی سطح راه انجام می‌گیرد.

بصیری تصریح کرد: در مواردی نیز پس از اعلام آماده‌باش، نمک بر روی سطح معبر پاشیده شده و تا مدت‌ها باقی می‌ماند که این امر آسیب‌های زیرساختی را تشدید می‌کند. کمبود تجهیزات پیشرفته و مکانیزه نیز سبب شده تا در بسیاری از موارد مخلوط شن و نمک به صورت دستی و توسط کارگران روی سطح معابر پاشیده شده و به‌دلیل عدم توزیع یکنواخت، روی سطوح انباشته شده و خوردگی آسفالت‌، دوچندان شود.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات در ارتباط با اتمام پروژه تدوین دستورالعمل مدیریتی- اجرایی برف‌روبی و یخ‌زدایی شبکه معابر شهر تهران، خاطرنشان کرد: در این مطالعه، تمرکز بر چگونگی استفاده صحیح و موثر از مواد یخ‌زدا از جمله نمک بوده است. بدین منظور، پس از شناخت روند کنونی عملیات برف‌روبی و یخ‌زدایی معابر تهران، مدل اولویت‌بندی شبکه معابر بر اساس پارامترهای دخیل در این امر تدوین شده است.

وی تصریح کرد: با بررسی انواع مواد یخ‌زدای مورد استفاده در شهرهای مختلف دنیا، مزایا و معایب هر یک مورد بررسی قرار گرفته و پس از ارائه استانداردهای مختلف جهانی در این زمینه و بومی‌سازی با شرایط شهر تهران، میزان و غلظت هر یک از انواع یخ‌زدا در شرایط مختلف دمایی و بارشی برای تهران پیشنهاد شده است. به‌منظور بهبود شرایط دپو و نگهداری مواد و تجهیزات، شرایط استاندارد تشریح شده، و جانمایی بهینه سایت‌های برفروبی در سطح شهر تهران انجام گرفته است. همچنین، انواع تجهیزات مدرن در این زمینه بررسی و پیشنهاد شده و چندین روش هوشمند  عملیات برف‌روبی که در پل‌ها و تقاطعات غیرهمسطح تا حد بسیار زیادی موثر واقع می‌شوند، ارائه گشته است. در انتها، با استفاده از مدل اولویت‌بندی معابر شهر تهران، یک برآورد کلی از تعداد تجهیزات مورد نیاز هر منطقه به تفکیک انجام شده است.

بصیری هم چنین در پایان افزود: سایر خروجی‌ها و نتایج این پروژه مطالعاتی را می‌توان در مواردی چون تدوین ساختار سازمانی اجرایی بهینه برف‌روبی در شهر تهران؛ ارائه برنامه جامع آموزش و توانمندسازی پیمانکاران و کارکنان، و نیز شهروندان در عملیات یخ‌زدایی و برف‌روبی معابر؛ و در نهایت تدوین الگوی جامع ارزیابی، پایش و رتبه‌بندی پیمانکاران به منظور شناسایی نقاط ضعف و اصلاح ساختار خلاصه کرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار